گروه بورس- هدیه لطفی: روز گذشته برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه، عرضه گواهی سپرده یک بانک در فرابورس صورت گرفت.

در معاملات دیروز 116هزار و 300فقره گواهی سپرده بانک کشاورزی به ارزش 11میلیارد و 630میلیون تومان پذیره‌نویسی شد که این تعداد گواهی معادل 26/23درصد از کل اوراق (50میلیاردتومان) قابل عرضه بانک کشاورزی بود. شایان ذکر است قیمت هر فقره از این گواهی یک‌میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
این گواهی‌ها با سررسید یک ساله، با نرخ سود علی‌الحساب سالانه ۱۵درصد و معاف از مالیات عرضه شده است و خریداران هیچ محدودیتی در خرید گواهی ندارند. همچنین نرخ بازخرید گواهی پیش از سررسید معادل ۵/۱۲درصد در نظر گرفته شده است، که بانک کشاورزی با عاملیت شرکت کارگزاری بانک کشاورزی آن را تضمین کرده است.
حجم و ارزش کل معاملات فرابورس در روز گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و در مجموع تعداد 287هزار و 690سهم به ارزش 122میلیارد و 382میلیون تومان در بازار معامله شد.
این در حالی است که برخلاف معاملات هیجانی روز یکشنبه، بازار دیروز حالت متعادلی را پشت سر گذاشت و صف فروش نمادهای مرجان‌کار و کویرتایر از بین رفت و این دو نماد در محدوده مثبت و منفی ۵درصد به کار خود پایان دادند.
در این بازار قیمت هر سهم «کمرجان» با 09/1درصد رشد به 4هزار و 990ریال رسید و در مجموع حدود 110هزار سهم آن به ارزش 548میلیون و 837هزار ریال در بازار دادوستد شد.
از سوی دیگر بازار OTC روز گذشته معامله ۵۶هزار سهم «پکویر» را در خود ثبت کرد. ارزش ناشی از این معامله ۸/۱۱۶میلیون ریال بود. همچنین هر سهم این نماد، ۶۸/۱درصد کاهش را تجربه کرد و در پایان به قیمت دوهزار و ۸۶ریال رسید.
شایان ذکر است روز گذشته تعداد 5هزار و 400 گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین به قیمت 100هزار و 310تومان در بازار فرابورس معامله شد و ارزش آن به 5میلیارد و 416میلیون ریال رسید.
سه فرابورسی جدید در راهند
همچنین روزگذشته مدیرعامل شرکت فرابورس از ورود سه شرکت جدید به این بازار خبر داد. مصطفی امید قائمی، شرکت‌های پتروشیمی زنجان، پتروشیمی امیرکبیر و کشت و صنعت ملی ایران را از شرکت‌های در حال ورود به فرابورس اعلام کرد.
وی گفت: سهام دو شرکت مرجان کار و کویرتایر در بازار فرابورس واگذار شده و ارزش کنونی این بازار حدود ۵۱۶میلیارد‌ریال است که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با ورود شرکت‌های جدید به بازار فرابورس، ارزش این بازار به طور چشمگیری افزایش یابد.