دنیای اقتصاد- حضور جدی شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان (نهاد مالی وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر) از سال 86تاکنون در بازار سرمایه موجب شده تا این شخصیت حقوقی به یکی از بازیگران اصلی بورس تهران بدل شود. بازیگری که در بیشتر معاملات مهم بازار به ویژه جابه‌جایی‌های بلوکی نقش‌آفرینی می‌کند. عیسی رضایی مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از استراتژی‌های آینده این شرکت خبر می‌دهد.

در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با عیسی رضایـی تشریح شد
استراتژی‌های جدیـدبازیگر نقش اول بورس تهران
گروه بورس- علیرضا باغانی: حضور جدی سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان - نهاد مالی وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر- از سال ۸۶تاکنون در بازار سرمایه موجب شده تا این شخصیت حقوقی به یکی از بازیگران اصلی بورس تهران بدل شود.
بازیگری که در بیشتر معاملات مهم بازار به ویژه جابه‌جایی‌های بلوکی نقش‌آفرینی می‌کند، تا جایی که در سال جاری بیشتر رقابت‌ها در معاملات عمده به این شرکت سرمایه‌گذاری نسبت داده شد، به طوری که در آخرین اخبار غیررسمی از مهر به عنوان یکی از رقبای معامله ایران ترانسفو یاد می‌شد، چیزی که تعجب عیسی رضایی مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری را موجب شده است.
«مهر»، شگفت‌زده از برخی خبرها
وی در گفت‌وگویی تفصیلی با دنیای اقتصاد با بیان این که سرمایه‌گذاری قابل‌توجه این شرکت سرمایه‌گذاری باعث شده که «مهر» پای ثابت معاملات مهم بازار از نظر معامله‌گران باشد، گفت: از انتشار خبر حضورمان در عرضه بلوکی ایران ترانسفو شگفت‌زده شدیم. گویی بازار از ما انتظار دارد که در معاملاتی که از نظر آنان دارای اهمیت است حضور پیدا کنیم، در حالی که ما برای سرمایه‌گذاری‌های خود استراتژی خاصی را ترسیم کرده‌ایم و در هر صنعتی سرمایه‌‌گذاری نمی‌کنیم، چرا که یک شرکت دانش و تخصص لازم را برای حضور در همه صنایع، ندارد.
ماجرای آن بلوک طلایی
خریدار بلوک 2/5درصدی بانک پارسیان درباره شایعات مطرح شده پیرامون مذاکرات «مهر» با ایران خودرو برای خرید 33درصد دیگر از سهام این شرکت گفت: البته سهام 2/5درصدی پارسیان از سوی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی یکی از زیرمجموعه‌های ما خریداری شده و هدف ما نیز تقویت پرتفوی این شرکت است که متعلق به بیش از 250هزار سهامدار است و بیشترین سهامدار جزء را در بورس تهران دارا است. بر این اساس از آنجا که سهامداران «وتوصا» در سال‌های گذشته متضرر شده بودند، ما به عنوان سهامدار جدید این شرکت سرمایه‌گذاری، بلوک طلایی و ارزشمند پارسیان را برای «وتوصا» خریداری کردیم که این خرید هم از محل اخذ تسهیلات بانکی میسر شد و تا حدودی هم پرتفوی این شرکت سرمایه‌گذاری تقویت شود، بر همین مبنا مذاکراتی هم برای خرید 33درصد دیگر از سهامدار عمده بانک آغاز شد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به خرید سهام پارسیان از سوی «وتوصا» بالاتر از نرخ بانک در تابلو، از آنجا که توسعه صنعتی شرکتی بورسی است، آیا باید بابت این خرید خود ذخیره کاهش ارزش بگیرد؟ گفت: سرمایه‌گذاری بلندمدت بالای 3 سال از نظر برخی از استانداردها جزو دارایی‌های ثابت و بلندمدت محسوب شده و نیاز به ذخیره ندارد و خرید پارسیان از سوی «وتوصا» هم با نگاه بلندمدت صورت گرفته است، بنابراین از این بابت نگرانی وجود ندارد.
عضو هفتم هیات مدیره می‌فروشیم
رضایی با بیان این که پس از خرید 2/5 درصد سهام پارسیان از سهامداران عمده بانک، پالس‌هایی مبنی بر ائتلاف، مشارکت و خرید سهام دریافت کرده است، گفت: هیات مدیره بانک پارسیان 7 عضوی است و ایران خودرو برای حفظ 4 کرسی خود در هیات مدیره بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایران نیاز به این 2/5درصد سهام خریداری شده از سوی «مهر» دارد. از طرفی دیگر سهامدارن عمده دیگر شرکت از جمله تدبیر و صندوق نفت هم به دنبال ائتلاف با ما هستند تا بتوانند کرسی‌های خود را در هیات مدیره «وپارس» به 4 کرسی برسانند، بنابراین می‌توانیم بگوییم که بعد از خریدار 2/5درصدی سهام طلایی در بانک پارسیان، عضو هفتم هیات مدیره را می‌فروشیم.
وی افزود: سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی برای خریدهای آینده نیاز به افزایش سرمایه ۲۵۰درصدی دارد که این کار پس از اخذ مجوزهای لازم در حال انجام است، اما در شرایط کنونی به شایعات باید این گونه پاسخ داد که برنامه حضور مدیریتی در پارسیان از سوی مهر بررسی می‌شود، اما تنها گزینه ما برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها فقط پارسیان نیست، بلکه اگر ما در «وپارس» به سهام مدیریتی هم نرسیم، از سهام طلایی خود به اندازه کافی می‌توانیم استفاده کنیم، بنابراین روی یکی از بانک‌های دولتی در حال بررسی برای خرید سهام بلوکی هستیم.
«مهر» محلل معاملات
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شایعه‌های مطرح شده در مورد احتمال خرید سهام مدیریتی بانک اقتصاد نوین صحت دارد، گفت: در ظاهر مهر اقتصاد ایرانیان از نظر برخی از دوستان بازاری ما محلل است و در هر معامله‌ و جابه‌جایی‌ که مهر تاثیرگذار برای یک گروه است، باید حضور پیدا کند. بر این اساس بازاریان هر چه دلشان می‌خواهد در مورد «مهر» می‌گویند، اما همان طور که گفتم خرید سهام پارسیان از سوی ما بررسی می‌شود. اما خرید سهام بانک تجارت جدی‌تر است، در مجموع خرید دو بانک مزبور از سوی ما دارای توجیه اقتصادی و مدیریتی است.
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در مورد احتمال خرید سهام دو بانک ملت و صادرات از سوی این شرکت سرمایه‌گذاری گفت: از نظر ما خرید تجارت دارای توجیه اقتصادی بیشتری است؛ اما هر بانکی امکان دارد از سوی مهر خریداری شود؛ چرا که مهر که مجموعه شرکت‌های صنعتی بزرگی را در دل خود جای داده، به هر حال نیاز به یک بانک در کنار خود دارد.
خریدحفاری سفارشی بود
سهامدار نیم‌درصدی حفاری شمال در پاسخ به این پرسش که برای این شرکت بورسی چه برنامه‌ای دارد، گفت: خرید حدود نیم‌درصد حفاری شمال از سوی مهر به سفارش یک شخصیت حقوقی بوده است و اساسا ما برنامه‌ای برای حفاری و به دست آوردن مدیریت این شرکت بورسی نداریم و به عقیده ما در درازمدت آبمان با حفاری در یک جوی نمی‌رود. از این رو تا این لحظه برنامه‌ای برای حضور در حفاری نداریم، اما خرید سفارشی خود را تا زمانی که آن شخص حقیقی بخواهد، نگاه خواهیم داشت.
چرا شپنا خریدیم؟
عضو کنسرسیوم خریدار سهام 9درصدی پالایش نفت اصفهان درباره دلایل حضور در این معامله بلوکی گفت: از نظر ما و 5 عضو دیگر کنسرسیوم از جمله «شستا»، صندوق بازنشستگی نفت، تعاونی مسکن وزارت بهداشت و صندوق بازنشستگی بلوک 9درصدی پالایشگاه اصفهان با شرایط 20درصد نقد و 80درصد اقساط دارای توجیه اقتصادی خوبی بود؛ ضمن این که تحلیل ما این است که شپنا بالاتر از EPS پیش‌بینی شده می‌تواند محقق کند و پس از اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و قیمت جدید حامل‌های انرژی، با رشد سودآوری مواجه خواهد شد و در واقع طرح تحول به نفع پالایشگاه است؛ بنابراین همه اعضای کنسرسیوم به این تحلیل رسیده بودند که سهام پالایشگاه در این شرایط ارزنده است و همه قصد رقابت داشتند و رقابت قطعی آنها موجب شد تا با آنها به مذاکره نشسته و توافق کنیم که به صورت کنسرسیومی حضور پیدا کنیم.
به مدیریت پالایشگاه می‌اندیشیم
وی گفت: سهام 9درصدی «شپنا» بین 5 عضو کنسرسیوم تقسیم می‌شود و برخی آنها از جمله تعاونی مسکن بهداشت و صندوق نفت می‌توانند با به دست آوردن بخشی از سهام «شپنا» به کرسی هیات مدیره دست پیدا کنند؛ ضمن این که احتمال ائتلاف «مهر» با برخی از این شخصیت‌های حقوقی از جمله صندوق نفت وجود دارد و در واقع می‌توان گفت که کنسرسیوم در «شپنا» به دنبال سهام مدیریتی است و سهام خود را در این شرکت افزایش می‌دهد.
وی تایید کرد «مهر» در هفته‌های گذشته بیش از ۲۰میلیون سهم «شپنا» را از بازار به ویژه از تعاونی مسکن وزارت بهداشت خریداری کرده است و احتمال خریدهای خرد دیگر نیز وجود دارد.
سهامدار 5/1درصدی مخابرات از «اخابر» به عنوان یکی از شرکت‌های سودآور آینده پس از اجرای طرح تحول اقتصادی یاد کرد و افزود: یکی از سهم‌هایی که پس از اجرای طرح تحول می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد، مخابرات ایران است، چرا که پس از اجرای این طرح، ارزش خدمات بالا می‌رود و همچنین آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی تاثیری را در این شرکت خدماتی ندارد و سهام سودآوری بالقوه‌ای دارد. اگر شرایط در این شرکت مهیا شود، «مهر» سهام خود در مخابرات را به بیش از 5/1درصد می‌رساند.
به ستاد نزدیک شدیم
رضایی به این سوال که سرانجام مشارکت مهر در کنسرسیوم خریدار بلوک 50درصدی مخابرات چه شد، پاسخ داد: پیشنهاد ما دادن 5/12درصد از سهام خریداری شده به «مهر» بوده است و برای پرداخت بخش نقدی آن هم مشکلی نداریم؛ چرا که در صورت این اتفاق، یک کرسی از هیات مدیره شرکت از آن «مهر» خواهد بود؛ ولی کنسرسیوم هنوز به ما جوابی نداده است و با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که «مهر» با ستاد اجرایی ائتلاف کند؛ چرا که نظرات ما با ستاد نزدیک‌تر است و مبین پاسخی به درخواست مشارکت ما نداده است.
به گفته وی، بلوک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سهام ۵۰درصدی خریداری شده مخابرات، ۲۴درصد است و احتمالا مهر با ستاد اجرایی برای مدیریت مخابرات ائتلاف می‌کند؛ چرا که مهر دارای ۵/۱درصد از سهام «اخابر» است و بزرگ‌ترین سهامدار خرد مخابرات محسوب می‌شود و سهام در اختیار آن هم سهام طلایی است و در مدیریت شرکت اثرگذار خواهد بود.
به اعتقاد وی، از آنجا که مخابرات شرکت مهمی است، بنابراین بهتر است سرمایه‌گذار خارجی در مدیریت آن حضور نداشته باشد و یکی از دلایل حضور «مهر» هم در مخابرات نرسیدن مدیریت مخابرات به خارجی‌ها است و اگر شرایط «مهر» مورد پذیرش قرار بگیرد، ما یکی از حامیان این نماد معاملاتی در بورس خواهیم بودکه البته قبل از این هم به همین شکل بوده و سهام «اخابر» هیچ گاه از سوی ما عرضه نشده است.
مهر فروشنده مخابرات
او در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم مشارکت «مهر» در کنسرسیوم خریدار مخابرات، آیا احتمال خروج مهر از این شرکت و عرضه سهام 5/1دصدی در آینده وجود دارد، گفت: قیمت تمام شده مخابرات برای ما 170 تا 180تومان است و ما هم اکنون در سهام مخابرات در سود هستیم؛ اما این بدان معنی نیست که عدم مدیریت ما در «اخابر» عرضه‌های سنگینی را رقم می‌زند و ما در قیمت‌های کنونی انگیزه‌ای برای فروش مخابرات نداریم بلکه در قیمت‌های 270 تا 280تومان فروشنده مخابرات خواهیم بود.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که با توجه به وثیقه بودن سهام خریداری شده مخابرات از سوی کنسرسیوم مبین به دلیل شرایط اقساطی معامله، در صورت وجود خریداران جدید، انتقال سهام به این خریداران چگونه خواهد بود، گفت: لزوما خود سهام به خریداران منتقل نمی‌شود، بلکه امکان دارد کل سهام به شرکتی دیگر منتقل شده و خریداران جدید هر یک بخشی از سهام آن شرکت جدید را خریداری کنند و مشارکت آنها در بلوک مخابرات از طریق یک شرکت واسط خواهد بود و اعضای کنسرسیوم به میزانی که پول می‌آورند، می‌‌توانند سهام آن شرکت را در اختیار بگیرند.
مپنا را نه ما می‌خریم نه قرارگاه
خریدار ۹درصد سهام صدرا درباره شایعه‌های مطرح شده در رابطه با مشارکت «مهر» با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای خرید بلوک ۲۰درصدی مپنا گفت: برنامه‌ای برای حضور مشترک یا انفرادی در عرضه بلوکی مپنا نداریم، از طرف دیگر حضور قرارگاه در این معامله هم بعید است، چرا که سال گذشته ما بودیم که به قرارگاه پیشنهاد دادیم که در مزایده صدرا شرکت کند.
بی‌ خیال بانک ملی شدیم
وی در ادامه از احتمال فروش سهام صدرا از سوی «مهر» در آینده خبر داد و افزود: اگر در آینده سهام صدرا با رشد قیمت مواجه شود، «مهر» برنامه فروش آن را خواهد داشت.
وی در مورد دلایل خرید 5/1درصد از سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی گفت: خریداری این میزان سهام قبل از خرید سهام صدرا صورت گرفت و ما می‌خواستیم که از طریق بانک ملی در صدرا سهامدار شویم اما پس از خرید مشارکتی سهام از سوی قرارگاه، مهر دیگر برنامه‌ای برای خرید سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی ندارد.
دغدغه‌های محرابیان درباره انگوران
رییس هیات مدیره توسعه معادن روی از نظر مثبت وزیر صنایع در رابطه با واگذاری معدن انگوران به «کروی» خبر داد و گفت: در جلسه‌های مفیدی که با وزیر صنایع برگزار شد، مهندس محرابیان سلامت برگزاری مزایده را تایید کرده و در عین حال گفت: دغدغه ما این است که در واگذاری معدن، حق و حقوق بیت‌المال صنایع نشود و از طرفی دیگر اصل44 در راستای توانمندسازی بخش خصوصی به شکل درست و واقعی انجام شود.
به گفته وی، وزیر صنایع قول مساعد داده که سرانجام مزایده معدن انگوران به زودی مشخص شود، اما در این رابطه با توجه به ضرورت اعلام نظر نهادهای نظارتی و بررسی آنها باید فعلا منتظر ماند.
خودمان را برنده می‌دانیم
رضایی افزود: پس از واقعی شدن قیمت سوخت، تنها کارخانه‌ای که می‌تواند از طریق ریل از انگوران خاک حمل کند، کالسیمین است و اساسا دیگر کارخانه‌ها برای حمل خاک این معدن توجیه اقتصادی ندارند. بر این اساس ما پیشنهاد داده‌ایم که خاک لازم در اختیار توسعه معادن روی قرار داده شده و «کروی» به کارخانجات سرب و روی، کنسانتره تحویل دهد تا پس از اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و واقعی شدن نرخ سوخت برای واحدهای تولیدی سرب و روی مشکلی به وجود نیاید و آنها با این انرژی گران مجبور نباشند بیهوده خاک خردایش نشده و همراه با ضایعات را از معدن تا محل کارخانه خود حمل کنند و با استفاده از کنسانتره بتوانند شمش روی تولید کنند و قیمت خاک هم بر اساس نرخ نهایی شمش در LME در اختیار توسعه قرار گیرد. برنده مزایده معدن انگوران تاکید کرد: توسعه با قیمت پیشنهادی ۱۸۶میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان برنده این مزایده شده و این مزایده ابطال نشده است و ما همچنان خود را برنده مزایده می‌دانیم.
وی انجام تبانی در مزایده انگوران را غیرممکن دانست و گفت: هر یک از خریداران هویت مستقل و جداگانه داشته‌اند و مشکل نهادهای نظارتی قیمت کارشناسی شده معدن است. این در حالی است که برخی مخالفان می‌گویند که معدن هزارمیلیارد تومان ارزش دارد و پاسخ ما این است که با توجه به ذخیره 7میلیونی خاک و 5میلیونی سولفوره انگوران و قیمت 80 تا 90تومانی خاک پرعیار و 30 تا 40تومانی که هزینه استحصال خاک معدن دارد، چگونه آقایان به این نتیجه رسیده‌اند که معدن هزار میلیارد تومان می‌ارزد و اگر این طور است چرا کارشناسان خودمان معدن را 150میلیاردتومان ارزش‌گذاری کردند.
انگوران بالای ۱۸۶میلیارد مشتری ندارد
وی افزود: بدون شک معدن انگوران بالاتر از 186میلیاردتومان خریداری نخواهد داشت و اگر این طور بود در مزایده، اشخاص دیگری حضور پیدا می‌کردند و معتقدیم که اگر برخی دست‌ها در کار نبود، اساسا مشکلی در روند این مزایده به وجود نمی‌آمد. دست‌هایی که رسیدن معدن به توسعه را مانعی برای رسیدن منافع خود می‌دانند، نمی‌خواهند بخش خصوصی توانمند شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ابطال مزایده و تعیین قیمت جدید هزارمیلیاردتومانی، توسعه معادن روی در این مزایده شرکت خواهد کرد؟ گفت: اعتقاد ما این است که با توجه به وفاق جمعی حاصل شده، مزایده انگوران در آینده‌ای نزدیک از سوی مراجع مزبور تایید خواهد شد و توسعه بهره‌بردار معدن انگوران می‌شود.
قیمت ۴۵۰تومانی «کروی» در بنگاه‌های زنجان
رضایی دلیل رشد 90درصدی قیمت سهام توسعه معادن روی در روز بازگشایی را اعلام «کروی» به عنوان برنده مزایده انگوران عنوان کرد و افزود: قبل از بازگشایی نماد که «کروی» به عنوان برنده مزایده انگوران شناخته شده بود، سهام کروی در زنجان در بنگاه‌های معاملاتی به صورت وکالتی به قیمت 420 تا 450تومان معامله می‌شد که نگرانی ما از همان زمان آغاز شد و حتی در آن زمان خواستیم بورس نماد را باز نکند، اما در نهایت نماد با رشد 98درصدی قیمت باز شد. ما در آن روز عرضه‌کننده سهام بودیم، اما متاسفانه برخی‌ها که قبل از توقف نماد از خرید جا مانده بودند سهام را 100درصد با افزایش قیمت مواجه کردند. حتی در آن زمان یکی از مدیران سهامدار «کروی» به ما گفت چرا به من خبر ندادید که سهام خود را نفروشم. به هر حال همین گروه نوسان‌گیر در نماد صدرا و آذر‌آب هم اتفاق مشابهی را رقم زدند، ولی چرا شائبه دستکاری در قیمت در مورد این نمادها مطرح نشد؟
تغییرات مدیریتی در تکنوتار
مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان درباره دلایل تغییر مدیران سه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، تایدواتر و تراکتورسازی گفت: این تغییرات در راستای افزایش بهره‌وری این شرکت‌ها و بهبود شرایط صورت گرفته و در همین رابطه در تکنوتار اعرابی جای خود را به زاغی داده است و در آینده احتمال تغییر مدیریتی در ایرالکو هم وجود دارد.
اولتیماتوم به کارگران مساله‌آفرین
رییس هیات مدیره ایرالکو از پیشرفت مذاکرات با ارکان محلی و ایمیدرو برای حل مشکلات ایرالکو خبر داد و گفت: در زمینه حل مشکلات آلومینیوم ایران با وزیر صنایع و نمایندگان مجلس به نتایج خوبی رسیده‌ایم، اما در این زمینه برخی افراد شیطنت می‌کنند، اما بدانندکه ما به شدت با افرادی که در ایرالکو فقط قصد مساله‌آفرینی می‌کنند برخورد می‌کنیم و از طرفی دیگر دست‌ کارگران زحمتکش را می‌بوسیم و لازم است کارگران خرج خود را از افرادی که قصد شیطنت دارند، جدا کنند.
وی در مورد سیاست «مهر» در مورد فولاد مبارکه با توجه به عدم دست‌یابی به کرسی در هیات مدیره این شرکت گفت: اگر قیمت سهام ما در فولاد مبارکه به بالاتر از نرخ تابلو برسد، فروشنده خواهیم بود که البته تمایل ما فروش مبارکه به صورت بلوکی است که در این زمینه هنوز به نقطه لازم جهت خروج از سهام نرسیده‌ایم و همه چیز به آینده این سهم در بازار بستگی دارد.
مشکل اصلی صنعت از نگاه رضایی
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان مشکل اصلی بخش صنعت کشور در شرایط کنونی را کمبود نقدینگی دانست و گفت: این مشکل به بانک مرکزی برمی‌گردد و متاسفانه بانک مرکزی توجهی به بخش کشاورزی و صنعت ندارد و نقدینگی لازم این دو بخش را تامین نمی‌کند.
وی افزود: دو راه برای حل مشکل نقدینگی بخش صنعت وجود دارد، نخست آنکه دولت از طریق بانک مرکزی شرایط تزریق نقدینگی را تسهیل کند که عملا موفق نخواهد بود و دومین راه و تنها‌ترین راه هم سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت است که متاسفانه بر اساس آیین‌نامه بانک مرکزی، بانک‌ها نمی‌توانند در صنایع سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشته باشند.
وی گفت: این شرایط موجب شده که تسهیلات بانک‌ها دست واسطه‌ها بیفتد و آنها وام‌های گران قیمتی به صنایع بدهند یا صرف موارد دیگر کنند.
وی با بیان این که کارتل‌‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی دنیا همواره در کنار خود بانک دارند، از شرایط بانک مرکزی مبنی بر عدم امکان سرمایه‌گذاری همه بانک‌ها در صنایع انتقاد کرد و گفت: اگر بانک‌ها در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کرده بودند، بدون شک بحران اقتصاد جهانی به این صورت در اقتصاد اثرگذار نبود و همین بانک‌هایی که سرمایه‌شان در صنعت درگیر بود، اساسا اجازه بحران را نمی‌دادند. بنابراین بهتر است بانک مرکزی برای جلوگیری از زمین‌گیرتر شدن صنعت، موانعی همچون عدم امکان سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت را بر دارد.