گروه دارویی سبحان در تیرماه سال 1355 در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت انجام امور سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های فرعی عمدتا در زمینه تولید، واردات و عرضه محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی می‌باشد.

تعداد کارکنان شرکت در سال ۸۶، ۱۸ نفر و در سال ۸۷، ۲۲ نفر بوده است.
درآمدها و هزینه‌های عمده شرکت
۶ شرکت تحت مالکیت گروه دارویی سبحان عبارت است از: سویران، سبحان دارو، کی‌بی‌سی، ایران‌دارو، البرز دارو و شیمی درمانی سبحان.
شرکت‌های سویران و کی‌بی‌سی در زمینه واردات دارو و 4 شرکت دیگر در زمینه تولید دارو فعالیت می‌‌کنند.
اساسی‌ترین بخش در تشکیل سود شرکت، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها است و سایر اقلام تقریبا بی‌اهمیت هستند، بنابراین همه تحلیل خود را به سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص خواهیم داد.
همان‌طور که در جدول یک ملاحظه می‌شود، سود خالص سال 84 از سال 85 بیشتر بوده که علت آن فروش خیلی زیاد سهام بوده است، ولی اگر به اصلی‌ترین درآمد شرکت که سود حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها است نگاه کنیم روند رو به رشد قابل مشاهده است. سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در نیمه دوم سال (پایان سال) شناسایی می‌‌شوند. به طور طبیعی این قلم در نیمه اول سال صفر خواهد بود.
همچنین سود حاصل از فروش سهام که در نیمه اول سال باید محقق شود، محقق شده است. همچنین از هزینه‌های فروش اداری و عمومی ۴۹‌درصد در ۶ ماهه اول محقق شده که حاکی از این نکته است که مبلغ واقعی محقق شده در سال ۸۸ به پیش‌بینی شرکت نزدیک خواهد بود.
پیش‌بینی EPS شرکت
سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مستقیما به سود تقسیمی
6 شرکت در تملک گروه بستگی دارد. در جدول‌های 3،2و4 روند تاریخی سودآوری این شرکت‌ها و مقدار سود تقسیمی آنها را بررسی کرده‌ایم:
۱ - ایران‌دارو: پیش‌بینی سود شرکت برای سال ۸۸ مبلغ ۳۹‌میلیارد‌ریال است که در مقایسه با ۲۲‌میلیارد‌ریال سال گذشته ۷۷‌درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۶‌میلیارد‌ریال از این پیش‌بینی سود محقق شده که با توجه به ۶‌میلیارد‌ریال سود نیمه اول سال ۸۷ به معنای ۱۶۷‌درصد افزایش سود تحقق یافته است.
2 - البرز دارو: پیش‌بینی سود شرکت برای سال 88 مبلغ 115‌میلیارد‌ریال است که در مقایسه با 5/91‌میلیارد‌ریال سال گذشته 26‌درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در 6 ماه ابتدایی سال 51‌میلیارد‌ریال از این پیش‌بینی سود محقق شده که با توجه به 9/36‌میلیارد‌ریال سود نیمه اول سال 87 به معنای 38‌درصد افزایش سود تحقق یافته است.
پیش‌بینی سودآوری شرکت‌
حال با توجه به ثابت بودن سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت در این 6شرکت، نسبت سود دریافتی شرکت اصلی از جمع سودهای 6شرکت وابسته 58/0 است. با فرض ادامه این روند سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها برای سال‌های 88 و 89 به ترتیب معادل 214881 و 256432‌میلیون‌ریال برآورد می‌‌شود.
جمع‌بندی
1 - شرکت سرمایه خود را از 216‌میلیون سهم به 254‌میلیون سهم افزایش داده است. بنابراین با وجود پیش‌بینی افزایش سودآوری شرکت، EPS هر سهم از 730‌ریال به 682‌ریال کاهش یافته است.
۲ - شرکت قصد دارد برای سال ۸۸ به ازای هر سهم ۵۳۶‌ریال سود توزیع نماید.
3 - شرکت سود سال 87 را در ابتدا مبلغ 119923‌میلیون‌ریال پیش‌بینی کرده بود. (که 157680‌میلیون ‌ریال محقق شد) شرکت برای سال 87 مبلغ 129600‌میلیون‌ریال سود تقسیم کرد.
۴ - شرکت تمام تسهیلات دریافتی از بانک‌ها طی سنوات گذشته را تسویه کرده و تسهیلات مالی جدیدی دریافت نکرده است و به همین دلیل هزینه‌های مالی شرکت صفر است.
5 - شرکت ایران‌دارو سرمایه خود را از 10‌میلیارد‌ریال به 30‌میلیارد‌ریال افزایش داده است که شرکت سهم خود را از این بابت پرداخت کرده است.
۶ - شرکت شیمی درمانی سبحان سرمایه خود را از ۲۰‌میلیارد‌ریال به ۷۱‌میلیارد‌ریال افزایش داده است که شرکت سهم خود را از این بابت پرداخت کرده است.
7 - شرکت البرز دارو به دنبال تکمیل و بهره‌برداری از طرح توسعه و تجهیز خط تولید محصولات تزریقی است. پیش‌بینی می‌‌شود این طرح در سال 89 به بهره‌برداری برسد.
۸ - شرکت شیمی درمانی سبحان که در دست تکمیل است تاکنون ۹۱‌درصد پیشرفت داشته است. این شرکت ۱۸۹‌درصد از داروهای ضد سرطان در بازار دارویی ایران را تامین می‌‌کند.
www.bourse24.ir