گروه بورس- در شرایطی که شورای رقابت بررسی معامله بلوکی مخابرات را در دستور کار خود قرار داده، یک عضو شورای بورس از قانونی بودن این معامله دفاع کرد.

«محمدرضا پورابراهیمی»، عضو شورای بورس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: شورای رقابت نمی‌تواند مصداقی عمل کند و دور از شان شورا است که به صورت مصداقی وارد مسائل شود، بلکه باید وظیفه‌ خود را پیگیری کرده و موضوع را بررسی کند.

«محمدرضا ابراهیمی» ادامه داد: اگر سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد شرکتی را واگذار کند که در آن تعیین صلاحیت مطرح است، مفهوم تعیین صلاحیت باید به عنوان آیین‌نامه در شورای رقابت بررسی شود، یعنی موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نه مصداق. بنابراین شورا باید حافظ منافع کسانی باشد که قصد دارند در عرصه‌ اقتصادی فعالیت کنند بنابراین ارتباطی بین فعالیت شورای رقابت در خصوص بررسی‌های این موضوعات با سهام مخابرات وجود ندارد. «پور ‌ابراهیمی» با بیان اینکه حوزه سیاست‌گذاری و اجرا باید در دستور کار شورای رقابتی قرار گیرد، عنوان کرد: شورا می‌تواند صلاحیت خریداران شرکت‌های دولتی، آیین‌نامه اجرای مربوط و اجرای صحیح آیین‌نامه را بررسی کند و بررسی موردی جزو وظایف شورا نیست.

شورای بورس: قانونی است و دیگر هیچ

وی تاکید کرد: در حال حاضر مرجع قانونی رسیدگی به قانونی بودن معامله بلوکی مخابرات، مجموعه تصمیمات سازمان بورس در چارچوب قواعد و سازوکار معاملاتی است که این امر مورد بررسی قرار گرفته و از نظر شورای بورس معامله مخابرات کاملا قانونی است.

پور ابراهیمی اضافه کرد: با دستورالعمل و قوانین موجود، معامله بلوکی مخابرات به تایید سازمان بورس رسیده واز نظر شورای بورس منافاتی با قانون در این معامله مشاهده نمی‌شود اما اگر سازوکاری غیر از این به سازمان بورس ابلاغ شود که متفاوت از سازوکار فعلی است به معامله بلوکی مخابرات ارتباطی

ندارد. وی اظهار کرد: اگر ضوابط موجود ناقص باشد بحث دیگری است که برای معاملات بعدی باید اصلاح شود ولی در معامله مخابرات براساس معیارها و ضوابط سازمان بورس وسیاست‌های شورای عالی بورس ودستورالعمل‌ها هیچ گونه مورد نقص قانونی مشاهده نمی‌شود که باعث ابطال معامله شود.

بعدی‌ها را درست کنید

وی ادامه داد: اگر کسی ادعا می‌کند که ضوابط ناقص است، باید این ضوابط کامل شود ولی ضوابط کامل ارتباطی به معامله مخابرات نداشته ودر معاملات بعدی می‌تواند لحاظ شود.

عضو شورای بورس یادآور شد: ضوابط واگذاری توسط مجموعه هیات واگذاری تعیین می‌شود و براساس مکانیزم‌ آن سازمان بورس عمل کرده و مکانیزم‌ هماهنگ شدن معامله را انجام می‌دهد بنابراین معامله‌ انجام شده و آیین‌نامه‌ موجود، نقص شرایطی که دولت اعلام کرده است، نیست و سازمان بورس از هیچ آیین‌نامه‌ای عدول نکرده است.

به گفته پورابراهیمی، رییس شورای رقابت در آینده می‌تواند دستورالعمل‌هایی قرار دهد که موارد کمبود برطرف شود ولی این تصمیم، ارتباطی با آیین‌نامه‌ای که معامله مخابرات با آن انجام شده است، ندارد مگر اینکه دستگاه نظارتی خاصی تصمیم بگیرد که براساس آن تصمیم اجرا شود، ولی نظر ما این است که در این معامله مشکل قانونی وجود ندارد.

شورای رقابت: به زودی نظر می‌‌دهیم

در همین حال رییس شورای رقابت در گفت‌وگو با «سنا» از بررسی معامله بلوکی مخابرات در کمیته‌های کارشناسی این شورا خبر داد و گفت: «جمشید پژویان» در مورد جلسه چهارشنبه هفته گذشته این شورا گفت: موضوعات مختلفی در دستور کار شورا قرار داشت ولی در مورد معامله بلوکی مخابرات قرار شد که کمیته‌های تخصصی شورا بعد از بررسی لازم، نتایج یافته‌ها و نظرات خود را به شورا اعلام کنند تا تصمیم‌گیری‌های لازم در مورد ابهامات این معامله اتخاذ شود.

وی در خصوص زمان نهایی اعلام نظر شورا گفت: با توجه به اینکه این موضوع تازه در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده که به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را برای اعلام نظر نهایی شورا اعلام کرد. وی ادامه داد: در هر مرحله از بررسی‌های گروه‌های کارشناسی که نیاز به حضور مدیران خصوصی‌سازی و بورس باشد از آنها دعوت خواهد شد تا نظرات خود را برای شورا بیان کنند.