مهر- معاون سازمان بورس اوراق بهادار ضمن تشریح مزایای شاخص جدید بورس، گفت: شاخص‌های بورس اشتراکی

محاسبه می‌شود.

سید علی حسینی درباره تغییر شاخص بورس و استفاده نکردن از شاخص قدیمی گفت: زمانی که سامانه جدید اجرایی شد، شورای بورس اجازه داد که برخی از محدودیت‌های محاسبه شاخص از بین رفته و شاخص‌ها با توجه به امکانات معاملاتی جدید

منتشر شود.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بنابراین، وفق مقررات و مجوز شورای بورس، شاخص‌ها محاسبه می‌شود و این روند ادامه دارد.

وی عنوان کرد: محاسبه شاخص‌ها اشتراکی بودن و کمیته شاخص مرکب از شرکت بورس، سازمان بورس، کارشناسان مستقل و نماینده نهادهای مالی در آن دخیل هستند و این گونه نیست که یک گروه یا سازمان بخواهد شاخص‌ها را تغییر دهد.

به گفته حسینی، بورس‌های معتبر جهان در هر ماه چند شاخص جدید معرفی می‌کنند. با توجه به محدودیت‌هایی که ما در سامانه جدید داشتیم کماکان این شاخص منتشر می‌شود و اگر تغییر جزئی نیز داشته، چندان مهم نیست.

وی اضافه کرد: بورس فقط یک شاخص منتشر نمی‌کند بلکه شاخص صنعت، مالی و ... را به کار می‌برد که بسیار دقیق‌تر هستند یعنی این شاخص‌ها به منظور ارزیابی عملکرد، تصمیم‌گیری و ... نسبت به شاخص قبلی دقیق‌تر هستند.

بررسی اوراق قرضه، صندوق طلا و ارز در کمیته فقهی

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با بیان اینکه تشکیل صندوق طلا و ارز سه جلسه متوالی در دستور کار کمیته فقهی بورس بوده و بررسی شده است، گفت: هنوز مصوبه تشکیل این صندوق نهایی نشده است.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای بورس تمام ابزارهای جدید باید در ابتدا موافقت کمیته فقهی بورس را دریافت کند و هم اکنون اوراق قرضه و صندوق طلا و ارز همزمان در کمیته یاد شده در حال بررسی است و مصوبه آنها صادر نشده است.

وی سپس گفت: در حال حاضر معامله وام‌های بانک مسکن در فرابورس یا امتیازهای سپرده در دستور کار کمیته فقهی قرار دارد و در صورتی که تصویب شود در شورای بورس هم مورد تصویب قرار می‌گیرد.