سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار را اقدامی بی‌نظیر در تاریخ بازار سرمایه ایران دانست. دکتر «علی صالح‌آبادی» با بیان اینکه سازمان بورس با رتبه‌بندی کارگزاران دو هدف مهم را دنبال می‌کند، افزود: باید کارگزارانی که عملکرد مثبتی داشته و به حد قابل قبولی از استانداردها رسیده‌اند با اعطای برخی مجوزها، امکان توسعه فعالیت را به دست آورند. وی اخذ مجوز فعالیت در بورس کالای ایران را یکی از اقدامات تشویقی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد و اظهار داشت: کارگزاران برتر با دریافت این مجوز می‌توانند منبع درآمد جدیدی کسب کنند. دکتر صالح‌آبادی دومین هدف سازمان بورس از رتبه‌بندی کارگزاران را ارتقای این شرکت‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: این سازمان با تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی در اسفندماه سال ۸۷، تمامی معیارها و انتظارات خود را از کارگزاران مشخص کرد تا آنان بتوانند خود را به استانداردهای سازمان بورس نزدیک کنند.

تشکیل کار گروه در کانون کارگزاران

سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: پیش‌نویس دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران برای اظهارنظر این شرکت‌ها در اختیار کانون کارگزاران قرار گرفت که کانون با تشکیل کار گروهی، تمامی معیارهای این دستورالعمل را مورد ارزیابی قرار داد. وی ادامه داد: نمایندگان کارگزاران در این کار گروه حضور یافته و در امتیازدهی بخش‌های مختلف این دستورالعمل نیز مشارکت داشتند به طوری‌که با در نظر گرفتن پیشنهادهای کارگروه و نظرات سازمان، امتیازات هر بخش تعیین شد. وی خاطر نشان کرد: ۱۵ امتیاز رتبه‌بندی کارگزاران نیز به کانون سپرده شد تا شرکت‌هایی که با این نهاد همکاری خوبی دارند حداکثر امتیاز این بخش را به خود اختصاص دهند.

معیار رتبه‌بندی کارگزاران سلیقه‌ای نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معیار رتبه‌بندی کارگزاران سلیقه‌ای نیست، افزود: اکثر معیارها کمی و مشخص شده تا سلایق و دیدگاه‌های افراد در رتبه‌بندی کاهش یابد. دکترصالح‌آبادی اظهار داشت: در معدود بخش‌هایی که معیارهای کیفی برای ارزیابی شرکت‌های کارگزاری وجود داشت، دو کارشناس از شرکت‌ها بازدید کردند تا عدالت رعایت شود. سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: به طور حتم معیارهای رتبه‌بندی شرکت‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه کارگزاران باید خود را به استانداردهای این دستورالعمل نزدیک کنند. وی در پایان گفت: کارگزاران می‌توانند پیشنهادها و راهکارهای منطقی خود را برای بررسی بیشتر در کارگروه رتبه‌بندی کارگزاران که خود کارگزاران عضو آن هستند، ارائه دهند و پس از جمع‌بندی نهایی به سازمان بورس ارسال کنند.