ما سرباز اقتصاد کشوریم
مدیرعامل جدید «مهر اقتصاد ایرانیان» معارفه شد
از راست به چپ: مدرس خیابانی(مدیرعامل جدید مهر اقتصاد)، نتاج (مدیرعامل جدید موسسه مهر)
شفیع‌زاده (مدیرعامل سابقه موسسه مهر) و رضایی(مدیرعامل سابق مهر اقتصاد)

گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از آن که «احمد شفیع‌زاده» از سمت مدیرعاملی موسسه مالی و اعتباری مهر کنار گذاشته شد تا «غلامحسن تقی نتاج» جایگزین او شود، دیروز مراسم تودیع و معارفه‌ای برگزار شد که مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز معرفی شود.
سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان همان نهاد مالی وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر است که «عیسی رضایی» مدیرعامل آن چند روز قبل از تغییر شفیع‌زاده (مدیرعامل وقت موسسه مالی و اعتباری مهر) از سمت خود استعفا داد، شرکتی که بالغ بر هزار و 400میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری کرده و از این جهت لقب «بازیگر نقش اول بورس تهران» را یدک می‌‌کشد.
همه آمده بودند
در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل قدیم و جدید مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، مدیران حدود 20شرکت بزرگ و کوچک بورسی و غیربورسی حضور داشتند، از شرکت تراکتورسازی ایران گرفته تا شرکت‌های کوچک‌تر همچون «رزمندگان کربلا.»
غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر نخستین سخنران مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان بود. وی در اظهارات خود از مجموعه «مهر» به عنوان نهاد مالی یاد کرد که با سرمایه ۷میلیون سپرده‌گذار تامین منابع می‌‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری‌های آن از حساسیت و ظرافت خاصی باید برخوردار باشد.
«شبه‌دولتی»؛ عنوان اشتباهی مهر
وی گفت: عناوینی که به مهر اقتصاد تحت عنوان شبه‌دولتی نسبت می‌‌دهند، تصور کاملا اشتباهی است که در مورد این مجموعه وجود دارد، چرا که مردم، سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان اصلی منابع مالی موسسه مهر هستند که امیدواریم این ذهنیت اشتباه در بازار سرمایه اصلاح شود.
ما جزو «بزرگان» نیستیم
وی با انتقاد از بزرگ خوانده شدن مهر اقتصاد ایرانیان گفت: هر چند مهر اقتصاد فعالیت‌های قابل‌توجهی در بازار به دلیل جذابیت‌ های سرمایه‌گذاری داشته و در توسعه اقتصادی و فعالیت‌هایی از این دست نقش موثری داشته است، اما عنوان «بزرگان بورس» برای این مجموعه تعبیر قابل پذیرشی نیست و این تصور باید به چالش کشیده شود.
به گفته مدیرعامل سابق موسسه مالی و اعتباری انصار، «بزرگان بورس» کسانی هستند که تنظیم‌کننده بازارند مثل شرکت سهامی بورس و سازمان خصوصی‌سازی که شرکت‌های دولتی را واگذار کرده‌اند، بنابراین در بازار سرمایه باید مراقب رفتارها و برخی تعبیرها بود که مبادا این مجموعه‌ها ترجیح دهند که از بازار دوری کنند.
ممنوع‌المعامله شدن چرا رسانه‌ای شد؟
نتاج با بیان این که ظرفیت اقدامات انجام شده در بازار سرمایه متناسب با ظرفیت‌های بازار پول باید باشد، در واکنش به ممنوع‌المعامله شدن مهر اقتصاد ایرانیان از حضور در مزایده سهام شرکت‌های دولتی در بورس گفت: موسسه مهر، مجموعه‌ای که بالای 7میلیون سپرده‌گذار دارد، بر اساس ضوابط پولی و بانکی، اجازه سرمایه‌گذاری داشته و به لحاظ جذابیت بازار سرمایه وارد این بازار شده و اگر این جذابیت‌ها ادامه داشته باشد، حضور مهر هم تداوم خواهد داشت، اما متاسفانه در تصمیم‌گیری اخیر به این حساسیت‌ها توجه نشده و حتی این تصمیم رسانه‌ای هم شده است. وی جابه‌جایی در مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان را یک تغییر طبیعی ذکر کرد و افزود: رضایی (مدیرعامل سابق مهر اقتصاد) از مدیران توانمند و باسابقه مجموعه مهر بوده است و با توجه به سابقه مدیریتی ایشان از وی در حوزه مشاوران و معاونت مالی و اقتصادی موسسه مهر و در حوزه ستادی استفاده خواهیم کرد. مدیرعامل جدید موسسه مالی و اعتباری مهر افزود: در مجموعه مهر اقتصاد ایرانیان از مدرس خیابانی به عنوان مدیرعامل جدید استفاده خواهیم کرد که از جنبه‌های مختلف دارای تجربه و شایستگی‌هایی است، تا همچنان مجموعه پولی و بانکی مهر به عنوان پشتوانه اقتصاد کشور بتواند ایفای نقش کند.
ماسرباز اقتصاد کشوریم
وی بار دیگر با اشاره تلویحی به تصمیم سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر ممنوعیت حضور مهر در مزایده‌های دولتی به دلیل بدهکاری گفت: جذابیت‌های سرمایه‌گذاری نباید با مشکل مواجه شود که اگر این طور شد مهر اقتصاد به عنوان وکیل میلیون‌ها سرمایه‌گذار اجازه نخواهد داشت که غیراقتصادی رفتار کند و ما در بازار سرمایه به عنوان سربازان اقتصاد کشور با همان انگیزه آماده خدمتگزاری هستیم، اما اجازه نمی‌دهیم که سرمایه مردم با رویکرد غیراقتصادی به کار گرفته شود.
مدیریت‌های مهر ادامه می‌‌یابد
وی در رابطه با استراتژی تیم مدیریتی جدید مهر درباره شرکت‌‌های خریداری شده در بورس گفت: به مدیریت شرکت‌ها با تصمیم منطقی که گرفته شده به فعالیت خود ادامه خواهیم داد و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت ما نیز در سایر شرکت‌ها کماکان ادامه می‌‌یابد، البته تصمیم عقلایی این است که حساسیت لحظه به لحظه نسبت به محیط اقتصادی وجود داشته باشد و مجموعه‌های اقتصادی همچنان سهام مدیریتی مجموعه مهر را به عنوان پشتیبان در اختیار خواهند داشت. وی در عین حال گفت: اگر برخی سرمایه‌گذاری‌ها غیراقتصادی باشد، از آنها در آینده خارج خواهیم شد و به طور قطع در حرکت رو به جلوی مجموعه مهر تحولات جدیدی رخ خواهد داد.
در ادامه این مراسم بعد از سخنرانی نتاج، کلیپ کوتاهی از سرمایه‌گذاری‌های مهر اقتصاد ایرانیان برای حاضران پخش شد. نکته جالب این فیلم عدم اشاره به هیچ یک از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط مهر در بورس تهران بود.
... و روز فراغ یاران
عیسی رضایی مدیرعامل تودیع شده مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان دومین سخنران اظهارات خود را این گونه آغاز کرد: امروز برای من روز عجیبی است، روز جدایی، روز فراغ یاران، روز خداحافظی با ۲۹ سال سابقه در سپاه و خاطره همراهی با مجموعه بسیج و رزمندگان گردان تخریب و ... .
از پرتفوی 20میلیاردی تا «مهر» 1400میلیاردی
وی با بیان این که ۳۲ماه قبل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان را با ۲۰ تا ۳۰میلیارد تومان پرتفوی تحویل گرفته است، افزود: در شرایطی مهر را ترک می‌‌کنم که ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت به ۱۴هزارمیلیارد ریال رسیده است، فعالیت‌هایی که به بلندای آوازه بسیج بود. او با اشاره به دلایل حضور مهر در بورس تهران گفت: زمانی که فعالیت‌های اقتصادی مهر جدی‌تر شد، همه بازارها تقریبا نیمه فعال بودند و با توجه به عرضه‌های اصل چهل‌وچهاری، بورس جذابیت سرمایه‌گذاری داشت از همین رو ما بورس را به عنوان محور عملیاتی خود انتخاب کردیم و با هدف دستیابی تکمیل زنجیره ارزش وارد بازار سرمایه شدیم، تا الان که نام و آوازه مهر را به اقصی نقاط کشور رسانده و موسسه مهر از رتبه آخر موسسات مالی و اعتباری به رتبه اول جذب منابع و سودآوری در سال ۸۸ رسیده است.
چه کسانی در هیات مدیره بودند؟
مدیرعامل سابق مهر اقتصاد ایرانیان با ذکر این نکته که درآمد «ایرانیان» یکی از پشتوانه‌های اصلی مهر اقتصاد بوده است، افزود: با وجودی که نقدینگی به صورت خرد به مجموعه مهر اقتصاد تزریق شد، به نظر می‌‌رسد که این مجموعه با تلاش اعضای هیات مدیره شامل (بنان، مدرس خیابانی، قورچیان، قاسمی و نتاج) عملکرد خوبی داشته است. وی گفت که قبل از رفتن از مهر قصد داشت تا در بهمن ماه برای شرکت‌های زیرمجموعه مهر گردهمایی برگزار کند تا هم‌افزایی درونی و سینرژی مجموعه‌های تابعه افزایش یابد که مدیریت تا بهمن ماه وصال نداد.
مدرس: از رضایی استفاده می‌‌کنم
در پایان این مراسم، مدرس خیابانی در اظهاراتی، توسعه پایدار و بهره‌وری مستمر را دو هدف اصلی در مدیریت مجموعه اقتصادی مهر عنوان کرد و در عین حال گفت: از آنجا که دو شب پیش به سمت مدیرعاملی مهر منصوب شده، همچنان از رضایی در اداره مهر اقتصاد بهره‌ خواهد گرفت. بنان یکی از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه نیز در سخنانی کوتاه گفت: فعالیت‌های مهر اقتصاد موجب شده تا نام «مهر»‌در لیگ اول بازار سرمایه هم مطرح شود.
تصمیم نادرست خصوصی‌سازی
در پایان این مراسم، غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در واکنش به تصمیم خصوصی‌سازی درباره ممنوعیت حضور مهر در مزایده‌های دولتی و تائید آن توسط شورای عالی بورس گفت: سازمان خصوصی‌سازی تصمیم درستی در این رابطه نگرفته است، زیرا مهر بدهی‌های خود را پرداخت کرده و بابت بخشی از این بدهی‌ها استمهال گرفته است. وی با انتقاد شدید از سازمان خصوصی‌سازی گفت: مهر، عامل موفقیت بخش زیادی از عرضه‌های اصل چهل‌وچهاری بوده و از حامیان سهام در بازار سرمایه محسوب می‌‌شود و نباید با یک شرکت سرمایه‌گذار در بورس این گونه برخورد می‌‌شد.
وی گفت: در برخی از عرضه‌های دولتی اطلاعات غلط و نادرست داده شد که سازمان خصوصی‌سازی باید بابت این اشتباهات پاسخگو باشد. وی در پاسخ به این سوال که شما ممنوعیت حضور مهر در عرضه‌های دولتی را چگونه پیگیری می‌‌کنید؟ گفت: ما منتظر می‌‌مانیم که ببینیم چه تصمیمات جدیدی گرفته می‌‌شود. در این حال مدرس خیابانی هم اظهارنظر در این رابطه را به آینده موکول کرد. شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان که بالغ بر هزار و 400میلیارد تومان در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده است، سهام مدیریتی شرکت‌های بزرگی همچون توسعه معادن روی، ایرالکو، تایدواتر خاورمیانه، توسعه صنعتی، تکنوتار را در اختیار دارد و در شرکت‌های دیگر بورس از جمله بانک پارسیان، فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان و مخابرات ایران و ... نیز سهام قابل‌توجهی دارد. علاوه بر این در پرتفوی غیربورسی مهر اقتصاد هم نام شرکت‌هایی همچون افتخار خوزستان، تدبیرگران آتیه ایرانیان، رزمندگان کربلا، کوثر آذربایجان، کوشا پایدار، خدمات بازرگانی آینده‌نگر مهر، افق اقتصادی جنوب، فراسوی شرق و بازرگانی وحدت مبین را در اختیار دارد که اغلب این شرکت‌ها در فعالیت‌های عمرانی و پیمانکاری و خرید و فروش سهام مشغول هستند.