آلومینیوم المهدی و هرمزآل سال 89 واگذار می‌‌شوند
عکس: ایمیدرو
آرام بنیار (مدیرعامل تامین سرمایه امین)، اکبریه (معاون مالی- اقتصادی ایمیدرو)، نجم السادات (مدیرعامل ملی فولاد)
500 میلیارد تومان اوراق مشارکت 16 درصدی طرح‌های فولاد منتشر می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از آنکه اوراق مشارکت ۲۵۰میلیارد تومانی پالایشگاه آبادان ۲۴ ساعته به فروش رسید، ایمیدرو دومین تجربه انتشار اوراق مشارکت برای طرح‌های ۸گانه فولاد کشور را با مجوز سازمان بورس رقم خواهد زد. بر این اساس، این اوراق مشارکت هفته دوم بهمن ماه به ارزش ۵۰۰میلیارد تومان و با نرخ سود ۱۶‌درصد منتشر می‌‌شود، تا دومین اوراق مشارکت پرسود امسال به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن ثبت شود. پیش از این پالایش نفت آبادان توانسته بود با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اوراق مشارکت ۵/۱۶درصدی منتشر کند.
موافقت 7 وزیر با اوراق مشارکت فولاد
معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو روز گذشته در نشستی با خبرنگاران از موافقت مجمع ایمیدرو که ۷ وزیر دولت در آن حضور دارند، با انتشار این اوراق مشارکت خبر داد و افزود: از آن جا که هیات عامل ایمیدرو دارای اختیارات زیادی است و این سازمان مشمول قانون تجارت است و یک سازمان دولتی به حساب نمی‌آید، بنابراین می‌‌توانست برای طرح‌های توسعه‌ای که در اساسنامه نیز به آنها اشاره شده، از طرق مختلف تامین مالی کند.
ایرج اکبریه، ایمیدرو را سازمانی غیردولتی توصیف کرد و گفت: کارکنان ایمیدرو، دولتی نیستند و در قانون اصل 44 هم از ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای یاد شده است، سازمانی که مجمع آن به وسیله 7 وزیر و معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری اداره می‌‌شود.
از سود ۲میلیارد دلاری تا گردش ۸میلیارد دلاری
عضو هیات عامل ایمیدرو انتشار اوراق مشارکت برای طرح‌های 8گانه فولاد کشور را دارای توجیه اقتصادی دانست و گفت: این سازمان که از سال 80 ایجاد شده است، تمام فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته را در اختیار گرفته تا جایی که حقوق صاحبان سهام سازمان تاکنون به 4هزار میلیارد تومان بالغ شده است و سرمایه ثبت شده آن به 3هزار و 200میلیارد تومان رسیده است و گردش مالی آن هم به بیش از 8هزار میلیارد تومان می‌‌رسد.
وی سود خالص ایمیدرو را معادل سالانه ۲هزار میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: این سازمان طرح‌های زیادی در دست اجرا دارد که سودآوری آنها بسیار بالا و تضمین شده است که از جمله آنها می‌‌توان به طرح‌های ۸گانه فولاد و همچنین طرح هرمزآل که دو هفته پیش به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد.
مشاور وزیر صنایع در امور خصوصی‌سازی در مورد طرح‌های 8گانه فولاد کشور گفت: از سال 45 احداث پروژه‌های فولادی در کشور آغاز شد و تا زمان پیروزی انقلاب ظرفیت فولاد کشور 450 تا 500هزار تن بود، اما بعد از انقلاب تاکنون ظرفیت تولید فولاد کشور به 15 تا 16میلیون تن رسیده است و 11 میلیون فولاد خام تاکنون تولید شده است، در حالی که در 9 ماهه 5/8میلیون تن فولاد وارد کشور شده است، بر این اساس نیاز به ایجاد طرح‌های فولادی بیش از گذشته احساس می‌‌شد.
منابع طرح‌های ۸گانه از کجا تامین می‌‌شود؟
معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو با بیان این که طرح‌های 8گانه فولاد نیاز به 3هزار و400میلیارد تومان منابع مالی دارد، گفت: ایمیدرو هزار و 200میلیارد تومان از این منابع را باید تامین کند که تاکنون 450هزار میلیارد تومان آن را تامین کرده است، هزار و پانصد میلیارد تومان هم از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین می‌‌شود و بالغ بر هزار و 250میلیارد تومان از منابع مورد نیاز این طرح‌ها هم باید از منابع ارزی تامین شود که تاکنون 400میلیون دلار فاینانس خارجی برای این طرح‌های 8گانه تصویب شده است.
مسوول خصوصی‌سازی وزارت صنایع در ادامه از احتمال واگذاری دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزآل تا سال ۹۰-۸۹ خبر داد و گفت: این شرکت‌ها هم اکنون در مرحله شناخت برای واگذاری اصل ۴۴ قرار دارند.
محمدرضا نجم‌السادات مدیرعامل شرکت ملی فولاد هم سابقه اجرای طرح‌های 8 گانه فولاد کشور را این گونه توصیف کرد: در شورای اقتصاد دولت نهم اجرای طرح 4/6میلیون تن فولاد خام تصویب شد که قرار شد این ظرفیت با استفاده از منابع داخلی ایمیدرو ایجاد شود که در نهایت با توجه به تجربه شرکت ملی فولاد در احداث طرح‌های فولادی، اجرای این ظرفیت هم به این شرکت واگذار شد.
وی ادامه داد: در ابتدا قرار شد این ظرفیت در دو استان خوزستان و اصفهان که سابقه احداث فولاد خوزستان و مبارکه را داشتند ایجاد شود که پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این شرکت‌ها خود توسعه‌هایی را در نظر گرفته‌اند، از طرفی محدودیت‌های محیط‌زیستی شاید اجازه ایجاد این ظرفیت را در دو استان مزبور نمی‌داد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد، پس از مکان‌یابی در استان‌های کمتر توسعه یافته و در نظر گرفتن معیارهایی همچون نزدیکی به بازار فروش و مراکز مصرف، دستیابی به امکانات ریلی و جاده‌ای و نزدیکی احداث این کارخانجات به مواد اولیه، در نهایت از بین ۱۵ نقطه، ۸نقطه برای احداث طرح‌های ۸ گانه ۸۰۰هزار تنی در نظر گرفته شد.
8گانه‌ها چه طرح‌هایی هستند؟
وی از فولاد میانه، فولاد شادگان، فولاد نی‌ریز، فولاد بافت، فولاد بافق، فولاد قائنات، فولاد سبزوار و فولاد سپید دشت به عنوان طرح‌های ۸گانه فولاد یاد کرد و افزود: این طرح‌ها ۸۰۰هزار تنی هستند، اما بر اساس ظرفیت‌های پیش‌بینی شده، این طرح‌ها یک‌میلیون تنی محسوب می‌‌شوند و ظرفیت تولیدی این طرح‌ها به ۲/۱ میلیون تن نیز می‌‌تواند برسد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا آثار طرح تحول اقتصادی در طرح‌های ۸گانه مورد بررسی قرار گرفته است؟ گفت: طرح‌های ۸گانه فولاد به لحاظ شاخص‌ها نسبت به طرح‌های موجود، ۲۵‌درصد انرژی کمتر مصرف می‌‌کنند و هزینه‌ سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها هم ۲۵‌درصد پایین‌تر از قراردادهای مشابه است، از این رو طرح‌های ۸گانه از بهره‌برداری لازم برخوردارند و مطابق بررسی‌های انجام شده، مصرف انرژی در این طرح‌ها از ۶/۱۸گیگاژول به ۷/۱۳کاهش یافته است، از این رو با توجه به بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در این طرح‌ها نگرانی از بابت آزاد شدن حامل‌های انرژی نداریم. مدیرعامل شرکت ملی فولاد گفت: در توافق‌نامه‌ای که بین وزارت نیرو و صنایع و معادن امضا شده، ۴‌هزار مگاوات نیروگاه برای طرح‌های فولاد مبارکه، خوزستان و طرح‌های ۸ گانه فولاد ایجاد خواهد شد که فقط ۲هزار مگاوات آن برای توسعه فولاد مبارکه و فولاد خوزستان است. در ادامه محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین درباره اوراق مشارکت طرح‌های ۸گانه فولاد گفت: این اوراق مشارکت برای تامین مالی بخشی از ۸ طرح فولادی در ۸ نقطه کشور منتشر می‌‌شود و از ناشر معتبری که ۴۰هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، برخوردار است. وی بانک ملت را به عنوان ضامن بانک عامل و بازارگردان انتشار این اوراق مشارکت عنوان کرد و گفت: تامین سرمایه امین هم مشاور و امین این طرح محسوب می‌‌شود که بر حسن انجام کار نظارت خواهد کرد و ناشر این اوراق هم سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران خواهد بود.
قبل از انتشار مشتری داریم
وی با بیان اینکه اوراق مشارکت ایمیدرو هم‌اکنون قبل از انتشار مشتری دارد، گفت: تقاضاهای خرید ۳۰ تا ۴۰میلیارد تومانی این اوراق دریافت شده است اما با توجه به پذیره‌نویسی عمومی این اوراق، به طور قطع حق تقدم خرید با عموم خواهد بود. وی گفت: در صورتی که تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی و بورس امضا شود، عرضه اولیه و ثانویه این اوراق مشارکت در بورس امکان پذیر خواهد بود، اما در حال حاضر باز خرید این اوراق در شعب منتخب بانک ملت امکان‌پذیر خواهد بود. وی اوراق مشارکت طرح‌های ۸ گانه فولاد را ترکیبی از اوراق قرضه دولتی و شرکتی دانست و خاطرنشان کرد: نرخ سود این اوراق مشارکت که در مرحله اول تا سقف ۵۰۰میلیارد تومان منتشر خواهد شد، ۱۶‌درصد است و سود این اوراق هر ۳ ماه یک بار پرداخت خواهد شد و گر چه سررسید این اوراق ۳ ساله است، اما بازخرید آن جریمه‌ای برای خریدار در بر نخواهد داشت. آرام افزود: با توجه به پیشرفت فیزیکی ۳۵‌ تا ۴۰‌درصدی که مجموع طرح‌های ۸ گانه فولاد داشته‌اند، نرخ بازده داخلی برای این طرح‌ها ۵/۲۰درصد پیش‌بینی شده است.
زمان احتمالی عرضه
وی با بیان این که بعد از انتشار هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت، زنجیره تامین مالی طرح‌های ۸گانه فولاد کشور تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر عرضه نوبت اول انتشار این اوراق مشارکت در انتظار بررسی نهایی بانک در رابطه با کفایت سرمایه بانک ملت است که در صورت جلب موافقت نهایی بانک مرکزی و موافقت اصولی سازمان بورس، این اوراق از ۱۲ تا ۱۷ بهمن ماه منتشر خواهد شد و مرحله دوم این اوراق هم در ۳ ماهه دوم سال ۸۹ به ارزش ۵۰۰میلیارد تومان منتشر خواهد شد.
محدودیت برای خرید اوراق
مدیرعامل تامین سرمایه امین از تعیین سقف خرید اوراق مشارکت طرح‌های ۸گانه به منظور بهره‌مندی عموم مردم از خرید این اوراق خبر داد و گفت: اشخاص حقیقی تا سقف یک‌میلیارد تومان و اشخاص حقوقی تا سقف ۵میلیارد تومان می‌‌توانند اوراق مشارکت ایمیدرو را خریداری کنند و کف تعیین شده برای خرید این اوراق هم ۲۰۰هزار تومان تعیین شده است. گفتنی است، طرح‌های ۸گانه فولاد کشور شامل فولاد سپید دشت در چهارمحال و بختیاری، فولاد نی‌ریز در استان فارس، فولاد شادگان در خوزستان، فولاد میانه در آذربایجان شرقی، فولاد قائنات در خراسان جنوبی، فولاد بافق در یزد، فولاد سبزوار در خراسان رضوی و فولاد بافت در کرمان است که با بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها در سال ۹۰، ۸میلیون تن به ظرفیت فولاد افزوده خواهد شد. ایران ظرفیت تولید ۱۷میلیون تن فولاد را دارد که با توجه به تولید متوسط ۱۱میلیون تن فولاد در سال، کشور حداقل سالانه ۸میلیون تن فولاد وارد می‌‌کند. فولاد سپیددشت در ابتدای سال ۹۰ نخستین طرح ۸گانه فولادی است که به بهره‌برداری خواهد رسید.