گام‌های لرزان بورس!

شروین شهریاری

عکس: آکوسالمی

بازار سهام هفته جاری را با فضایی آکنده از فزونی عرضه‌ها ناشی از ریزش نسبتا سریع قیمت نفت و فلزات آغاز کرد که رویه مزبور البته در میانه هفته همزمان با توقف سقوط در بازارهای جهانی و نیز تقویت طرف تقاضا در بازار تا حدود زیادی تعدیل شد. در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران در بورس تهران احتیاط زیادی را در تصمیمات خود لحاظ می‌کنند که این مساله ناشی از نااطمینانی‌های موجود در فضای کلی اقتصاد است. در حال حاضر تلاطم در بازار‌های جهانی و نیز مشخص نبودن جزئیات بودجه و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین مسائلی هستند که مانع از تصمیم‌گیری‌های عمده توسط معامله‌گران شده و به جو انتظار در بازار دامن زده است. البته عکس‌العمل فعلی با توجه به ابهامات اقتصادی در سطح کلان کاملا طبیعی بوده و انتظار نمی‌رود تا زمان رفع آن، سمت و سوی جدیدی در بازار سهام ایجاد شود.

نمادهای خبر‌ساز

«فولاد»، «اخابر»، «البرز» و «مپنا» را می‌توان خبرسازترین نمادهای بازار در هفته جاری نامید. مبارکه در هفته جاری قیمت محصولات خود در بورس کالا برای تحویل در سال آینده را حدود ۳ تا ۵‌درصد افزایش داد که این رویداد منجر به رشد قیمت سهم در بازار شد. معاملات «فولاد» هم‌اکنون تحت تاثیر عوامل مثبت و منفی مختلفی قرار دارد؛ از یک سو ثبات قیمت محصولات در محدوده کنونی و احتمال رشد آن از جمله عوامل موثر بر افزایش سودآوری آتی شرکت خواهد بود و از سوی دیگر عواملی نظیر هدفمند شدن یارانه‌ها، افزایش طبیعی هزینه‌های دستمزد و سربار در سال آینده و نیز احتمال رکود بازار فولاد در پی کند شدن رشد اقتصادی چین از جمله عوامل تضعیف‌کننده بنیادی به شمار می‌روند. در نماد «اخابر» معامله‌گران شاهد توقف نماد شرکت احتمالا جهت اعلام تعدیل مثبت برای شرکت اصلی بودند. همچنین اخبارغیررسمی در مورد این شرکت از احتمال افزایش سودآوری تلفیقی در پیش‌بینی بودجه ۸۹ خبر می‌دهند که البته مدیرعامل شرکت در مصاحبه‌ای طی این هفته آن را تایید نکرده است. بیمه البرز دیگر شرکتی بود که در هفته جاری مورد توجه معامله‌گران قرار‌گرفت. در روز شنبه، بانک ملت بلوک ۲۰‌درصدی بیمه البرز را از آستان قدس رضوی خرید. این معامله که به صورت نقدی در قیمت ۱۰۰۰‌تومان انجام شد به عنوان انگیزه‌ای برای سایر سهامداران حقوقی شرکت عمل کرد تا اقدام به جمع‌آوری سنگین سهم در بازار کنند. بدین ترتیب پس از نوسانات قابل ملاحظه سهم در چند ماه اخیر، سهامداران با امیدواری راهی مجمع سالانه شرکت در روز شنبه شدند. در تحولی دیگر، بلوک ۲۰‌درصدی مپنا نیز بدون رقابت خریداری شد تا پرونده هیجانات معامله عمده این سهم در چند ماه اخیر موقتا بسته شود و معامله‌گران با فروکش کردن اخبار مربوط به معامله عمده، شاهد کاهش نسبی قیمت این نماد روی تابلو باشند.

ادامه سناریوی گزارش‌های ۹ ماهه

سرمایه‌گذاران در هفته جاری شاهد ادامه ارسال برخی دیگر از گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها بودند. بانک سینا با پوشش بیش از ۸۴‌درصدی در سود عملیاتی عملا مطابق پیش‌بینی‌ها عمل کرد. باما دیگر شرکتی بود که پیش‌بینی تلفیقی سودآوری خود برای سال جاری را معادل ۱۱۱۲‌ریال به ازای هر سهم اعلام کرد. باما برای فصل زمستان تحقق ۷۹۶‌ریال سود خالص تلفیقی به ازای هر سهم را با سرب و روی ۲۳۰۰‌دلاری پیش‌بینی کرده است. این مساله نشان می‌دهد که در صورت ثبات قیمت‌های جهانی، «کاما» امکان رشد سودآوری مناسبی را برای سال آینده خواهد داشت. البرز دارو نیز در هفته مورد گزارش عنوان اولین پیش‌بینی‌کننده درآمد هر سهم برای سال مالی ۱۳۸۹ را در بین شرکت‌های بورس تهران از آن خود کرد تا با افزایش ۱۷‌درصدی پیش‌بینی سود خالص برای سال مالی آینده عملا جایگاه خود را در بین یکی از شرکت‌های برتر دارویی به لحاظ رشد بازده در سالهای مالی اخیر حفظ کند.

حقوقی‌ها چه کردند؟

در هفته مورد گزارش فعالیت سرمایه‌گذاران عمده نمود بیشتری داشت که البته این مساله منجر به کنترل عرضه‌های سنگین در آغاز هفته شد. در نماد «فملی» دو حامی روزانه سهم یعنی معادن و فلزات و صندوق بازنشستگی مس اقدام به جمع‌آوری صف فروش سهم کردند. در نماد «آسیا» رقابت خریداران بین دو‌گروه وابسته به بانک ملت و صندوق بازنشستگی کشوری در جریان است. در نماد «ولساپا» نیز عرضه‌های پرحجم سرمایه‌گذاری سایپا منجر به کنترل تقاضا و تعادل قیمت سهم شد. در نماد«البرز»؛ شرکت توسعه صنعتی (وابسته به مجموعه مهر) با خریدهای پرحجم قبل از توقف نماد عملا میزان مالکیت خود را به بیش از ۱۰‌درصد رساند تا رقابت مجموعه‌های مختلف جهت کسب کرسی هیات‌مدیره در مجمع آتی شرکت نزدیک‌تر شود.

استقبال سرمایه‌گذاران از اوراق مشارکت جدید

انتشار دو نوع اوراق مشارکت جدید در هفته جاری از جمله تحرکات قابل توجه در بازارهای رقیب بود. منابع حاصل از این اوراق که با حجم ۵۰۰ و ۱۰۰‌میلیارد‌تومان به ترتیب توسط ایمیدرو و شهرداری تهران منتشر شدند در زمینه راه‌اندازی طرح‌های هشت‌گانه فولادی و احیای بافت فرسوده شهری صرف خواهد شد. اوراق مورد اشاره با نرخ ۱۶‌درصد و دارای قابلیت باز خرید پیش از موعد هستند. تحرکات اخیر که البته با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده است نشانه‌ای دیگر در راستای وجود نقدینگی سرگردان در جامعه و جذابیت بازار پول به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری بدون ریسک جهت جذب منابع مزبور است. فرصتی که البته بازار سرمایه در سال جاری نسبت به رقیب دیرینه خود کمتر از آن برخوردار شده است.