«خصوصی‌سازی» 5‌درصد «تجارت» را بلوکی می‌فروشد

گروه بورس- سازمان خصوصی‌سازی ۵‌درصد از سهام بانک تجارت را در قالب بلوک از طریق بورس عرضه می‌کند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در سایت رسمی این سازمان منتشر شده، علاوه بر ۵‌درصد بانک تجارت، ۱۰‌درصد شرکت «آهن و فولاد غدیر ایرانیان» نیز از طریق مزایده واگذار می‌شود.

اما سازمان خصوصی‌سازی در شرایط فروش بلوک ۵درصدی بانک تجارت، قیمت پایه هر سهم را «قیمت تابلو بورس در روز عرضه، معادل قیمت بسته شده روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰‌درصد به شرط آنکه از مبلغ ۱۴۵۸ریال کمتر نباشد» تعیین کرده است.

متقاضیان خرید این بلوک باید مبلغ ۲۲‌میلیارد و ۸۲۶میلیون و ۵۵۹هزار ریال را به عنوان سپرده شرکت در مزایده بپردازند. مجموع سهام قابل واگذاری بلوک ۵‌درصدی تجارت معادل ۵۲۱میلیون و ۸۶۹هزار و ۲۰۰ سهم تعیین شده است. همچنین خریداران باید ۲۰‌درصد ثمن نقدی معامله را به فاصله ۲۰‌روز کاری بعد از انجام معامله، به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند.

اقساط بلوک ۵‌درصدی تجارت، ۴ساله تعیین شده و قرار است عرضه در روز ۱۰ اسفند ماه انجام شود.

سهامداران بانک تجارت هم شامل دولت با ۸۱/۴۰درصد، سهام عدالت با ۴۰درصد، سهام ترجیحی با ۵ درصد، آستان قدس رضوی با ۲ درصد، سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۵‌درصد و در نهایت سایر با ۱۹/۷درصد هستند.

در بخش دیگر اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی به فروش مزایده‌ای سهام شرکت «آهن و فولاد غدیر ایرانیان» اشاره شده است.

ارزش پایه هر سهم بلوک ۱۰‌درصدی این شرکت ۲‌هزار و ۷۸ریال تعیین شده که در نتیجه ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری ۵۴ میلیارد و ۲۸‌میلیون ریال به دست آمده است.

مبلغ سپرده شرکت در این مزایده که به صورت کاملا نقد است، معادل یک‌میلیارد و ۶۲۰میلیون و ۸۴۰هزار ریال تعیین شده است.

کل سهام قابل واگذاری هم ۲۴‌میلیون و ۷۰۰هزار سهم عنوان شده است. سهامداران فعلی شرکت شامل «ایمیدرو» با ۱۰‌درصد، سرمایه‌گذاری غدیر با ۴۰ درصد، فولاد آلیاژی با ۲۵‌درصد و چادرملو با ۲۵‌درصد

هستند. متقاضیان شرکت در مزایده تا تاریخ ۱۱ اسفند ماه مهلت دارند، پیشنهادهای قیمتی خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه دهند تا روز ۱۴ اسفند ماه پاکت‌های مزایده بازگشایی شود.

فروش مزایده‌ای سهام دو شرکت دولتی

همچنین سازمان خصوصی‌سازی سهام دو شرکت از ۵ شرکت دولتی را در جریان مزایده روز گذشته به بخش خصوصی واگذار کرد.

روز گذشته پاکت‌های مزایده سهام ۵ شرکت بازگشایی شد که در جریان آن تنها سهام دو شرکت به فروش رسید.

بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، ۱۰۰ درصد سهام شرکت «بین‌المللی توسعه و مهندسی پارس» (پیدکو)به ارزش کل پایه ۱۱۸میلیارد و ۱۱۸میلیون و ۱۱۸هزار و ۱۱۸ریال به فروش رسید. همچنین ۱۰۰درصد سهام شرکت «مس مزرعه» به قیمت پیشنهادی ۶۳میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال فروخته شد.

برنده مزایده سهام شرکت بین‌المللی توسعه و مهندسی پارس (پیدکو) باید ۳۰‌درصد مبلغ کل معامله را به صورت نقد و مابقی را به صورت قسطی طی ۳ سال پرداخت کند. پیمانکاری عمومی صنعت و معدن عمده فعالیت این شرکت را تشکیل می‌دهند.

اکتشاف، تجهیز و بهره‌برداری از معادن مس نیز اهم فعالیت‌های شرکت مس مزرعه را تشکیل می‌دهد که خریداران این سهام باید مبلغ پیشنهادی را به صورت نقد پرداخت کند.

شرکت مادرتخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مالک ۱۰۰درصد سهام این دو شرکت در مزایده روز گذشته بود.

در این بین ۴۵‌درصد سهام شرکت پایانه احداث به ارزش کل پایه ۱۳‌میلیارد و ۷۸۸میلیون ریال؛ ۴۹‌درصد سهام شرکت فولاد زاگرس به ارزش ۳۰میلیارد و ۲۷میلیون و ۲۰۰هزار ریال و ۴۰درصد سهام شرکت آهنگری پودر مشهد به ارزش کل پایه ۳‌میلیارد و ۴۶۷میلیون و ۹۴۲هزار و ۲۰۰ریال به دلیل نبود خریدار بر روی میز مزایده سازمان خصوصی‌سازی باقی ماندند.