فارس- دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اعلام نظرخواهی از ۵۲ شرکت سرمایه‌گذاری در خصوص دستور‌العمل پیشنهادی نحوه انجام معاملات، از موافقت اعضای این کانون با حذف کارگزار ناظر خبر داد.

شاپور محمدی در پاسخ به این سوال که آیا کانون نهادهای سرمایه‌گذاری درباره دستور‌‌العمل پیشنهادی نحوه انجام معاملات نظراتی دارد یا خیر؟ اظهار داشت: بله. به منظور نظرخواهی از ۵۲ شرکت سرمایه‌گذاری عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، مقدماتی فراهم شده که هفته بعد نظرات دریافتی جمع‌بندی و توسط هیات‌مدیره کانون بررسی و به سازمان بورس ارائه شود.

وی با بیان اینکه این دستور‌العمل از جایگاه با اهمیتی برخوردار بوده، خاطر نشان کرد: هر چند بیشتر موارد مطرح شده در این دستور‌العمل مناسب است اما برخی موارد جای اصلاح دارد.

به گفته محمدی این دستور‌العمل برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری از اهمیت بیشتری نسبت به کارگزاران برخوردار است زیرا در برابر درگیری ۱۰۰‌درصدی سرمایه‌ نهادهای سرمایه‌گذاری، کارگزاران به اندازه کارمزد خود با این دستور‌العمل مرتبط خواهند بود.

دبیرکل کانون نهادهای مالی با بیان اینکه تمام دستورالعمل‌های مورد بررسی کمیته تدوین مقررات سازمان بورس توسط کانون مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با نظرخواهی به عمل آمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری موافق حذف کارگزار ناظر هستند، زیرا این موضوع مشکلاتی را برای این‌گروه ایجاد کرده است.

محمدی ادامه داد: یکی از موارد با اهمیت مدنظر کانون، محدودیت خرید چند شرکت سرمایه‌گذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی است که در هفته آینده مورد بررسی اعضای هیات‌مدیره کانون قرار خواهد‌ گرفت تا راه‌حل مناسبی اتخاذ شود.

وی در برابر این سوال که کانون نهادهای مالی چه برنامه‌هایی را پیگیری می‌کند؟ پاسخ داد: فرهنگ‌سازی و آموزش الکترونیکی، افزایش عمق تحلیل بازار، بررسی رویدادهای آتی با اهمیت، بازدید از مکانیزم معاملات و شرکت سپرده‌گذاری، حضور در شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس، تشکیل کمیته‌های تخصصی تحلیل بازار و مقررات و ابزارهای مالی از جمله مواردی است که در کانون دنبال می‌شود.

محمدی در خاتمه گفت: با توجه به آثار قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه، مطالعات مقدماتی در این رابطه انجام و از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظرخواهی شده است اما به دلیل نهایی نشدن این موضوع، مطالعات هنوز نهایی نشده است.