آثار مثبت توافق سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان در بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: «توافقنامه سنگ‌آهن و فولاد به هیچ عنوان نقض نخواهد شد» این پاسخی است که عضو هیات عامل ایمیدرو درباره تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس قیمت فولاد به‌رغم رشد قابل‌توجه قیمت‌های جهانی بیان می‌کند. ایرج اکبریه که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد، از آنجا که نرخ سنگ‌آهن بر اساس درصدی از قیمت فولاد تعیین می‌شود، آیا احتمال سرباز زدن طرفین به ویژه فولادی‌‌ها برای خرید سنگ‌آهن بر مبنای رشد قیمت فولاد وجود دارد؟ گفت: این توافق هیچ‌گاه نقض نخواهد شد، چراکه بر اساس تعهداتی که طرفین داده‌اند، مقرر شده که در بلندمدت قیمت سنگ‌آهن درصدی از قیمت فولاد باشد که این درصدها نیز مشخص شده است و هم سنگ‌آهنی‌ها و هم فولادسازان تاکنون به این توافق پایبند بوده‌اند.

وی تاکید کرد: در صورتی که هر یک از طرفین توافق را زیر پا بگذارند با توجه به این که ایمیدرو به عنوان مالک معادن سنگ‌آهن حکم و ناظر این توافق بوده است، نقض‌کننده مقصر است و سنگ‌آهن به آن فروخته نمی‌شود، چرا که در حال حاضر با توجه به رشد قیمت‌های جهانی امکان صادرات سنگ‌آهن هم وجود دارد. از طرفی دیگر سنگ‌آهنی‌ها هم نمی‌توانند به تعهدات و فروش کنسانتره پایبند نباشند.

کاری کردیم همه با هم صف خرید شوند

عضو هیات عامل ایمیدرو ایجاد صف خرید همزمان برای سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن و فولادسازان را ناشی از فرمول پیشنهادی ایمیدرو برای تعیین نرخ سنگ‌آهن دانست و گفت: پیش از آنکه نرخ سنگ‌آهن بر مبنای درصدی از نرخ فولاد تعیین شود، زمانی که قیمت جهانی سنگ‌آهن رشد می‌کرد و سهام سنگ‌آهنی‌ها در بورس صف خرید می‌شدند، رشد قیمت‌های جهانی تاثیر بالعکس در سهام فولادی‌ها داشت، چرا که قیمت تمام شده این شرکت‌ها را بالا می‌برد، اما از آنجا که رشد قیمت سنگ‌آهن و همچنین فولاد به نفع طرفین است و هر دو طرف از محل افزایش یا کاهش نرخ‌های جهانی منفعت می‌برند یا زیان می‌بینند، رشد قیمت‌های جهانی، صف‌های خرید سهام فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها را به صورت همزمان در بازار سرمایه سبب شده است. وی افزود: فرمولی که ایمیدرو برای نخستین بار در رابطه با تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس درصدی از قیمت فولاد پیشنهاد داد و به تایید طرفین نیز رسید، موجب شد تا ضمن واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن، شرکت‌های سنگ‌آهنی بتوانند از محل فروش محصول به قیمت واقعی، طرح‌های توسعه خود را با سرعت بیشتری جلو برده و به مراحل تکمیل برسانند که در آخرین رخداد نیز طرح گندله‌سازی گل‌گهر با حضور ریاست‌جمهوری در روزهای نخست سال جاری به بهره‌برداری رسید. از طرفی دیگر شرکت‌های فولادی هم با رشد قیمت جهانی فولاد توانستند سود اندوخته داشته باشند، همچنین برخی از آنها در شرکت‌های سنگ‌آهنی سهامدار شدند تا در سود سنگ‌آهنی‌ها هم شریک شوند.

اتحاد استراتژیک سنگ‌‌آهن و فولاد

وی با بیان این که منافع سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان به هم گره خورده است، گفت: خوشبختانه پس از پایان ماجرای کش‌وقوس‌‌دار تعیین نرخ سنگ آهن، تعامل خوبی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کنسانتره به وجود آمده است و به هیچ وجه این فضا مطرح نیست که با رشد قیمت جهانی فولاد که منجر به گران شدن قیمت فروش سنگ‌آهن می‌شود، فولادسازان به نقض توافق بیندیشند، چرا که منافع این دو صنعت به هم گره خورده و در خط تولید برخی از سنگ‌آهنی‌ها قرار است، طرح‌های فولادسازی احداث شود.

آن توافق چه بود؟

وی توضیح داد: فرمول پیشنهادی ایمیدرو برای تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس مطالعه ۱۵ سال گذشته دو صنعت فولاد و سنگ‌آهن تهیه شده بود که بر مبنای آن چادرملو، کنسانتره خود را به فولاد مبارکه بر اساس ۱۲ درصد از قیمت بیلت فولاد خوزستان معامله شده در بورس کالا می‌فروشد و قیمت فروش «کچاد» به فولاد خوزستان هم ۱۰درصد از قیمت بیلت فولاد است. افزون بر این گل‌گهر هم بر اساس این توافق محصول خود را بر مبنای ۶/۹درصد از قیمت بیلت در اختیار مبارکه قرار می‌دهد، حال آنکه بهای فروش کنسانتره «کگل» به فولاد خوزستان بر مبنای ۹‌درصد قیمت بیلت فولاد است.

به گفته وی، همزمان با افزایش نرخ جهانی فولاد قیمت سنگ‌آهن هم باید افزایش یابد و این افزایش قیمت باید بر مبنای توافق انجام شده صورت گیرد و انجام آن اجتناب‌ناپذیر است.

افزایش قابل‌ توجه قیمت جهانی کنسانتره

شایان ذکر است، قیمت جهانی سنگ‌آهن در بندر چین هم اکنون به ۱۵۰دلار رسیده است، حال آنکه در زمان توافق سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان بر سر آنکه کنسانتره تابعی از قیمت فولاد باشد، قیمت جهانی این محصول در بندر چین از ۶۵ تا ۷۰دلار تجاوز نمی‌کرد، از طرف دیگر قیمت سنگ‌آهن در FOB خلیج‌فارس نیز در حال حاضر به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار رسیده است.

افزون بر این، قیمت بیلت نیز در زمان توافقات سال گذشته ۴۰۰دلار بود که هم اکنون به ۶۰۰دلار رسیده است که با توجه به بیلت ۶۰۰دلاری، قیمت هر تن کنسانتره چادرملو برای فروش به مبارکه بر اساس ۱۲درصد قیمت بیلت به ۷۲هزار تومان می‌رسد و گل‌گهر هم به این شرکت فولادی می‌تواند بر مبنای ۶/۹درصد قیمت بیلت، تنی ۵۸هزار تومان کنسانتره بفروشد.

گهر زمین را با گهرزمین اشتباه نگیرید

مشاور وزیر صنایع در امور واگذاری در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که با توجه به آنکه گهرزمین بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن کشور را در اختیار دارد، دلیل واگذاری سهام ایمیدرو در آن چیست، گفت: شرکتی که از سوی سازمان خصوصی‌سازی در فهرست واگذاری‌ها قرار داده شده، شرکت پیمانکاری گهر زمین است که فعالیت عمده آن تاکنون باطله‌برداری بوده است و هیچ ارتباطی به معدن گهرزمین ندارد، از این رو سازمان خصوصی‌سازی آگهی واگذاری ۵/۲۲درصد از سهام ایمیدرو در شرکت پیمانکاری گهر زمین را منتشر کرده است.

واگذاری بهره‌‌برداری از گهرزمین به کنسرسیوم داخلی

وی در عین حال از واگذاری بهره‌برداری معدن گهر زمین به یک کنسرسیوم داخلی خبر داد و گفت: معدن گهرزمین با دارا بودن بالغ بر ۶۰۰میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن با عیار بالا پس از تهیه طرح جامع استخراج، تولید کنسانتره، گندله‌سازی و فولادسازی به کنسرسیومی داخلی واگذار خواهد شد، چرا که متقاضیان واگذاری معدن باید بتوانند هم عملیات استخراج و تولید کنسانتره را انجام داده و هم گندله‌سازی و فولادسازی را راه‌اندازی کنند.

وی از گهرزمین به عنوان بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن کشور یاد کرد و تاکید کرد: واگذاری ۵/۲۲درصد از سهام پیمانکاری گهرزمین هیچ ارتباطی به معدن گهرزمین ندارد و ایمیدرو به عنوان مالک معدن، بهره‌برداری از این معدن را در قالب طرح جامعی که تا یک ماه آتی تکمیل می‌شود به کنسرسیوم‌های داخلی واجد شرایط واگذار می‌کند.

اعلام زمان واگذاری ذوب‌آهن

اکبریه در مورد سرانجام واگذاری ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت: واگذاری ذوب‌آهن به نهایی شدن طرح توسعه موکول شده و این که آثار افزایش ظرفیت ۵۰درصدی و راه‌اندازی کوره سوم در تولید و فروش و سود شرکت دیده شود. از این رو به نظر می‌رسد ذوب‌آهن در سه‌ماهه چهارم امسال یا سه ماهه اول سال آینده واگذار ‌شود، کما اینکه تا پایان سال ۹۳ برای واگذاری این شرکت زمان وجود دارد، اما ایمیدرو به دنبال تسریع در واگذاری ذوب‌آهن اصفهان است.

غدیر ۱۰درصد فولاد ایرانیان را خرید

مسوول خصوصی‌سازی وزارت صنایع در ادامه از واگذاری ۱۰ درصد از سهام ایمیدرو در آهن و فولاد غدیر ایرانیان به سرمایه‌گذاری غدیر سخن گفت و افزود: ایمیدرو در غدیر ایرانیان ۱۰‌درصد سهام داشت که این میزان سهام سال گذشته به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار شد. به گفته وی، با آغاز بهره‌برداری این شرکت به نظر می‌رسد ظرفیت یک‌میلیون تنی آن نیز امسال محقق شود.

ارفع را دی ماه رییس‌جمهور افتتاح می‌کند

وی همچنین با اعلام پیشرفت ۷۰درصدی پروژه آهن و فولاد ارفع گفت:‌ این پروژه ۸۰۰هزار تنی فولاد خام که ۴۹ درصد آن متعلق به ایمیدرو است، ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در آذر و دی ماه سال جاری با حضور مقام ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

شرکت ۲۶۰میلیارد ریالی آهن و فولاد غدیر سرمایه‌گذاری غدیر را به عنوان سهامدار ۵۰درصدی در کنار خود دارد و شرکت‌های چادرملو و فولاد مبارکه هم هر یک ۲۵درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز با سرمایه ۹۳۰میلیارد ریال ضمن آنکه ۴۹‌درصد از سهامش متعلق به ایمیدرو است، ترکیب سهامدارانی همچون ۲۰درصد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، ۱۶‌درصد چادرملو و ۱۵درصد صندوق فولاد را دارد.