گروه بورس- سازمان خصوصی‌سازی سهام ۶شرکت را پس از کسر سهام ترجیحی از طریق فرابورس عرضه می‌کند. به گزارش خبرنگار ما سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی پردیس، حمل‌ونقل ریلی نیرو، فولاد ریل جنوب، سمند ریل و گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی را به صورت نقد و اقساط از طریق بازار سوم عرضه می‌کند.

بر این اساس تعداد ۳۶۸میلیون و ۸۰۰هزار سهم معادل ۱۶‌درصد از کل سهام پتروشیمی زاگرس با قیمت پایه هر سهم ۴۸۰۰ریال به ارزش ۱۸۴۳میلیارد ریال و تعداد ۴۶هزار و ۵۵۰سهم معادل ۴۹‌درصد سهام پتروشیمی پردیس با قیمت پایه هر سهم ۱۰۰میلیون ریال به ارزش ۴۹۰۰میلیارد ریال هر کدام به شرط پیش پرداخت ۳۰‌درصد نقد و بقیه در مدت سه سال به صورت اقساط واگذار می‌شود.

همچنین این سازمان تعداد ۴میلیون و ۶۵۵هزار سهم معادل ۴۹‌درصد سهام حمل‌ونقل ریلی نیرو با قیمت پایه هر سهم ۴۶۰۴ریال به ارزش ۲۲میلیارد و ۵۵۹میلیون و ۶۰۰هزار ریال به شرط پیش‌پرداخت ۶۰‌درصد نقدی و بقیه در یک قسط ۶ماهه، تعداد ۱۸۶میلیون و ۲۰۰هزار سهم فولاد ریل جنوب معادل ۴۹‌درصد از کل سهام این شرکت با قیمت پایه هر سهم ۲۱۵۶ریال به ارزش ۴۲۲میلیارد و ۵۷۶میلیون ریال به شرط پیش پرداخت ۱۵‌درصد نقد و ۵‌درصد اقساط و تعداد ۳۸میلیون سهم سمند ریل معادل ۴۰‌درصد از کل سهام این شرکت با قیمت پایه هر سهم ۱۷۴۸ریال به ارزش ۶۹میلیارد و ۹۲۰میلیون ریال به شرط پیش پرداخت ۲۵‌درصد نقد و بقیه با اقساط ۴ساله را واگذار می‌کند.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی عرضه ۱۰۰درصد سهام شرکت گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی را در دو بلوک ۵۳‌درصدی و ۴۷درصدی در برنامه خود قرار داده است.

بر این اساس قیمت پایه هر سهم یک‌ریال و ارزش کل سهام قابل واگذاری ۱۰۰هزار ریال تعیین شده است که خریدار کل این مبلغ را باید به صورت نقدی پرداخت کند.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی، این عرضه برای شرکت‌های پتروشیمی زاگرس از تاریخ ۱۶/۰۳/۸۹، پتروشیمی پردیس از تاریخ ۱۷/۰۳/۸۹، حمل‌ونقل ریلی نیرو از تاریخ ۱۹ /۰۳/ ۸۹، فولاد ریل جنوب از تاریخ ۱۹/ ۰۳/ ۸۹، سمند ریال از تاریخ ۲۲/۰۳/۸۹ و گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی از تاریخ ۲۳/۰۳/۸۹ شروع خواهد شد.

بر این اساس کارگزاران خریدار پیش از ورود سفارش خرید باید ۳درصد از ارزش پایه سهام آگهی شده را به عنوان سپرده شرکت در مزایده فرابورس، به منظور تضمین تعهدات خریداران، به صورت نقدی یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تسویه وجوه، واریز یا ارائه کنند.

چنانچه برنده مزایده ظرف ۲۰ روز کاری از تاریخ ابلاغ، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله و ارائه اسناد تضمینی (در معاملات اقساطی) اقدام نکند، سپرده وی پس از کسورات قانونی به نفع سازمان ضبط خواهد شد. این مهلت برای شرکت گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی۱۰روز کاری است.