علیرضا امینایی*

تقریبا هر روز در صفحات بیمه و بانک و یا صفحات رنگی دیگر روزنامه‌های اقتصادی و مجلات مطالبی جالب و شنیدنی در ارتباط با صنعت بیمه کشور برای خوانندگان محترم جلب توجه کرده و افراد را به کسب اطلاعات در شرکت‌های بیمه سوق می‌دهد. فارغ از اطلاع‌رسانی عادی در این گونه مطالب، جریان بازار‌گردانی و تشویق اذهان عمومی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه نهفته است. جریانی که به سخنان کارشناسان، مدیران فنی، مدیران عامل بیمه‌های معظم و در نهایت با مصاحبه‌های مطبوعاتی ریاست محترم کل بیمه مرکزی ایران منتهی می‌شود.

نگارنده این متن بدین باور است که خوانندگان‌گرامی و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، به نکات و کلمات کلیدی این مقاله بیشتر بیندیشند و تنها با نگرش بر آمارهای مالی ارائه و حسابرسی شده شرکت‌های بیمه نسبت به خرید یا فروش سهام شرکت‌های بیمه‌ای اقدام نکنند.

کلمات کلیدی و واژگان مهم این صنعت عبارتند از عملیات بیمه‌گری که شامل پرتفوی بیمه‌ای، ضریب خسارت، درآمد و هزینه حق بیمه اتکایی واگذاری، خسارت پرداختی، ذخایر فنی بیمه‌ای، ذخیره خسارت‌های معوق، ذخیره حق بیمه و... و در نهایت سود و زیان هر سهم.

این کلمات در تمامی صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه این شرکت‌ها دیده می‌شود و بر اساس آخرین استاندارد شماره ۲۸ سازمان تهیه و تدوین و جهت اطلاع عموم منتشر می‌شود.

اما صرف نظر از کنترل‌های مالی که حتما ‌باید از طریق تجزیه و تحلیل‌کنندگان مالی آشنا به صنعت بیمه و رمز و رموز موجود در این اعداد، صورت پذیرد، نکته جالب و قابل تامل در این صنعت، نیروی متبحر و کارشناسان مجرب است.

این مهم آنقدر حائز اهمیت است که شرکت‌های بیمه بر اساس همین نیروی انسانی متبحر سعی در انجام اهداف مهمی از جمله توسعه بازارها، بهبود فرآیند سودآوری و ترکیب سرمایه‌گذاری، توسعه در مشارکت‌ها، توسعه در شبکه فروش، توسعه نقش فن‌آوری‌های جدید دارند.

در تایید این سخنان لازم است عنوان‌ شود که شرکت‌های بیمه در درون خویش به منظور تجهیز کامل بعد از جمع‌آوری ابزار لازم سخت‌ا‌فزاری به جمع‌آوری و توسعه کیفی نیروی انسانی خود می‌اندیشند.

نیروهایی که در صورت ارزشمند بودن بیمه‌ای می‌توانند شرکت‌های بیمه را به سمت تعالی سوق دهند. حال نکته و سوال این است که چه کسانی در شرکت‌های بیمه افراد کلیدی هستند؟

افراد حقوقی که صاحبان سهام عمده شرکت‌ها هستند، مدیرعامل، معاونت فنی و مدیران فنی و مدیر اتکایی، مدیر ریسک یا اکچوئری (آمار بیمه‌ای) بسیار مهم هستند، خوشنام بودن مدیران یاد شده خود مهم‌تر از پست آنان است؛ چرا که صنعت بیمه کشور، تنها حیاتش را مدیون افرادی است که در این صنعت تلاش بی‌شماری را داشته و در این عرصه با خوشنامی خود قدم‌های موثری را برای اعتلای این صنعت برداشته‌اند.

بنابراین توصیه نگارنده بعد از تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌های بیمه‌ای به بررسی خوشنام بودن افراد شاغل در این شرکت‌ها است. شاید این مهم هنوز برای شما خواننده‌گرامی تبیین نشده باشد، اما نتیجه سرمایه‌گذاری بدون بررسی افراد را در آینده با هم نظاره‌گر خواهیم بود.

*عضو انجمن حسابداران خبره ایران