سهم نیم‌درصدی خارجی‌ها از معاملات بورس تهران

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- علیرضا باغانی: «خارجی‌ها بهار امسال ۷/۱۲میلیون‌دلار به بورس تهران آوردند». این نخستین آماری است که رسما در مورد حجم سرمایه‌گذاری غیرایرانی‌ها در بازار سرمایه ایران طی سال جاری اعلام می‌شود. پیش از این مدیرعامل بورس تهران جمع جذب منابع خارجی در بازار سرمایه را بالغ بر ۱۵۰میلیون‌دلار عنوان کرده و دلیل این حجم سرمایه‌گذاری را رکود در بازارهای مالی دنیا و رونق روز افزون بورس ایران قلمداد کرده بود.

رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس در اظهاراتی که روز گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه منتشر شد، ارزش معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در بهار سال ۸۹ را بیش از ۷/۱۲میلیون‌ ‌دلار اعلام کرد.

بنابراین گزارش، محمد عطایی در این باره گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در سه ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۲۷میلیارد و ۴۴۹میلیون‌ریال معامله در بورس تهران انجام دادند.

وی همچنین از درخواست یک سرمایه‌گذار خارجی بلافاصله پس از ابلاغ آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران خبر داد و گفت: مجوز فعالیت این سرمایه‌گذار به زودی پس از بررسی مدارک آن صادر خواهد شد.رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس به روند رو به رشد معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات این گروه در پایان سال ۸۸ نسبت به دوره مشابه سال ۸۷ افزایش چشمگیری یافته است.

برش نیم‌درصدی خارجی‌ها از کیک بازار

اما هر چند در شرایط کنونی که کشورمان با تحریم‌های چندجانبه غرب مواجه شده است، جذب ۷/۱۲میلیون‌دلار سرمایه خارجی در بورس را باید غنیمت دانست، ولی در عین حال باید اذعان داشت که این میزان جذب سرمایه خارجی در مقایسه با حجم ۳‌میلیارد‌ دلاری یا به عبارتی حدود ۳هزارمیلیارد‌تومانی ارزش کل معاملات بورس تهران در بهار امسال، بسیار ناچیز و معادل ۴دهم‌درصد ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۳ ماهه نخست امسال است.

اماراتی‌ها چگونه سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کنند؟

این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بازار مالی دبی طی هفته گذشته از مرز ۱۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار درهم گذشت. بازار مالی دبی در گزارشی اعلام کرد که میزان خرید سهام توسط خارجی‌ها در بورس دبی طی هفته گذشته بالغ بر ۲۰۹‌میلیون و ۳۰۰‌هزار درهم بوده که بیش از ۷/۳۹‌درصد از کل معاملات خرید در این بورس را تشکیل می‌دهد.

همچنین میزان فروش سهام توسط خارجی‌ها در بازار مالی دبی طی هفته گذشته از مرز ۱۹۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار درهم گذشت.

بازاری که برای خارجی‌ها هم جذاب شد

در همین حال مدیرعامل بورس تهران بازار سرمایه ایران را برای سرمایه‌‌گذاران خارجی دارای جذابیت دانست و دلیل رویکرد معامله‌گران خارجی به سرمایه‌گذاری در بورس تهران را امنیت، رونق و بازدهی مناسب ذکر کرد.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس در هیات وزیران گفت:‌ بر اساس این آیین‌نامه سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با افتتاح حساب ارزی و ریالی و دریافت کد معاملاتی در بورس تهران سهامدار شده و به معامله سهام بپردازند. از این رو با توجه به تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه و وضعیت بسیار مناسبی که این بازار در دو سال گذشته داشته، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار‌گرفته، ضمن اینکه به‌رغم تبلیغات منفی صورت‌گرفته، سرمایه‌گذاران خارجی مطلع به این واقعیت رسیده‌اند که بازار سرمایه ایران از امنیت لازم برای سرمایه‌‌گذاری برخوردار است و در مقایسه با بازارهای مالی دیگر دنیا که نوسانات بسیار شدیدی را طی ۲ سال گذشته تجربه کرده‌اند، از ثبات بیشتری برخوردار است.

وی پیش‌بینی کرد: با تصویب و ابلاغ دستورالعمل سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و اجرایی شدن مفاد آیین‌نامه تصویب شده در هیات وزیران، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در بورس با رشد چشمگیری روبه‌رو می‌شود.

خارجی‌ها تالار را چگونه دیدند؟

سخنگوی بورس با اشاره به بازدید ۳۰ سرمایه‌گذار خارجی در بهار امسال از بورس تهران گفت: ‌این سرمایه‌گذاران طی بازدیدی که امسال از تالار بورس داشتند، بورس ایران را پویا و دارای جذابیت قلمداد کرده و سرمایه‌گذاران در این بازار را دارای توجیه اقتصادی و امنیت و ثبات لازم ارزیابی کردند.

تقاضا برای سرمایه‌گذاری زیاد است، اما...

از سوی دیگر مدیرعامل سرمایه‌گذاری کارآمد شرکتی که با گشایش دفتری در جمهوری چک به جذب سرمایه‌گذار خارجی برای بورس ایران مشغول است نیز تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران را قابل توجه عنوان کرد. علی کارآمد در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان اینکه در ماه، چندین تقاضای جدی برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران در دفتر جذب سرمایه‌گذار خارجی ارائه می‌شود، گفت: مهم‌ترین ابهام سرمایه‌گذاران خارجی امنیت سرمایه‌هایشان در بازار سرمایه ایران است و اینکه آیا با وجود تحریم‌ها می‌توانند سرمایه خود را به راحتی وارد ایران کرده و هر زمان که نیاز داشتند از ایران خارج کنند؟

وی گفت: از طریق دفتر جذب سرمایه‌گذار خارجی و ارتباطاتی که با سرمایه‌گذاران اروپایی و آسیایی وجود دارد، آیین‌نامه تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس برای سرمایه‌گذاران تشریح می‌شود و به آنها این اطمینان داده می‌شود که می‌توانند مثل ایرانی‌ها سرمایه خود را بدون هیچ مانعی وارد بورس ایران کرده و به طور مستقیم معامله سهام کنند و هر زمان که نیاز داشته باشند با فروش سهام خود از بازار خارج شوند.

مشکل افغان‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس

وی در عین حال شرایط دشوار اخذ اقامت دائم برای سرمایه‌گذاران خارجی را از جمله موانع جذب سرمایه‌های خارجی بیشتر به بورس تهران بیان کرد و خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال‌گروهی از سرمایه‌گذاران افغانی تمایل دارند که در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما از آنجا که به ایران نزدیک هستند و تمایل به رصد دائمی سرنوشت سرمایه خود در بازار سرمایه ایران دارند، درخواست اخذ ویزای دائم را مطرح کرده‌اند که در این زمینه پیچیدگی‌ها و موانعی وجود دارد که نیاز است در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود تا یک سرمایه‌گذار خارجی بتواند با آرامش خاطر بیشتری در حالی که مشکلی برای رفت و آمد به کشور ندارد، سرمایه خود را به ایران بیاورد.

بازدهی ۸۸‌درصدی بورس در ۱۶ ماه گذشته

مدیرعامل سرمایه‌گذاری کارآمد در ادامه با بیان اینکه بورس تهران در سال گذشته به معامله‌گران بیش از ۵۷‌درصد بازدهی داده است، گفت: در شرایطی که طی سال گذشته میلادی رکود اقتصادی در برخی کشور‌های اروپایی از جمله یونان، پرتغال و اسپانیا نه تنها بازار‌های مالی، بلکه اقتصاد این کشور‌ها را با مخاطره مواجه ساخته بود، معامله‌گران بازار سرمایه ایران توانستند در سال ۸۸ شمسی یعنی از مارس ۲۰۰۹تا مارس ۲۰۱۰ میلادی بازدهی ۴/۵۷‌درصدی‌ گرفته و با احتساب بازدهی ۵/۲۰‌درصدی بازار سرمایه ایران در ۴ ماهه نخست سال ۸۹ یعنی از ۲۱ مارس تا ۱۷ جولای ۲۰۱۰، می‌توان گفت که سهامداران و معامله‌گران بورس تهران در یک دوره ۱۶ ماهه (از مارس ۲۰۰۹ تا جولای ۲۰۱۰) بالغ بر ۸۸‌درصد بازدهی‌گرفتند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری کارآمدحجم سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران را بالغ بر۱۵۰‌میلیون‌دلار ذکر کرد و گفت: در شرایطی که در سال‌های قبل تقاضای قابل توجه سرمایه‌گذاری در ایران وجود نداشت، رکود فراگیر در اقتصاد جهان به ویژه اروپا، در کنار مزیت‌های بازار سرمایه ایران از جمله بازدهی بسیار مناسب و دارا بودن امنیت لازم سبب شد تا سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص اروپایی‌ها به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران روی بیاورند و سرمایه‌گذاری ۱۵۰‌میلیون‌دلاری را در این بازار طی سال گذشته رقم بزنند و این در حالی است که حجم بسیار قابل توجهی تبلیغات منفی و البته کاملا غیرواقعی در مورد سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.

کارآمد با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲‌میلیارد‌دلاری خارجی‌ها در ایران طی سال ۲۰۰۹ میلادی گفت: این میزان سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش صنعت صورت‌گرفته و پیش بینی شده که امسال این حجم سرمایه‌گذاری به ۳‌میلیارد‌دلار برسد که احتمالا با توجه به تحولات مثبت رخ داده در بورس تهران، طی دو سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری خارجی بازار سرمایه دست کم دو برابر خواهد شد.

شرایط معامله سهام برای خارجی‌ها

مدیرعامل سرمایه‌گذاری کارآمد با اشاره به تصویب آیین نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس گفت:بر اساس این آیین نامه سرمایه‌گذاران خارجی می توانند در بورس تهران به راحتی صاحب کد معاملاتی شده و به صورت مستقیم به معامله سهام بپردازند و برای سرمایه‌گذارانی که آشنایی لازم را با بورس تهران ندارند، شرکت‌هایی وجود دارند که مدیریت دارایی می‌کنند و غیر حرفه‌ای‌ها می‌توانند از طریق این شرکت‌ها با ریسک کمتری به خرید و فروش سهام در بورس ایران بپردازند.