ایسنا- یک کارگزار بورس گفت: ‌بهره‌گیری بهینه از فرصت‌های به وجود آمده نظیر افزایش حجم نقدینگی و پس‌اندازها و ادامه رکود در بازار مسکن از مهم‌ترین عوامل موثر در رشد بازار است، به طوری که انتظارات خوش‌بینانه سرمایه‌گذاران، بورس اوراق بهادار تهران را از ابتدای سال تا کنون با رشد سریع قیمت‌ها و حجم معاملات روزانه مواجه ساخت. نصرالله برزنی، به عوامل موثر در رشد بازار سهام و افزایش بازدهی آن اشاره کرد و انتظارات سرمایه‌گذاران از ادامه روند افزایش حرکت قیمت‌های سهام را ناشی از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، روانشناسی و رفتاری دانست و گفت: از جنبه اقتصادی می‌توان عوامل موثر را در بخش اقتصاد جهانی و داخلی به طور جداگانه بررسی و تحلیل کرد زیرا در عرصه اقتصاد بین‌الملل انتشار آمارها و برآوردهای تازه، از ادامه رشد اقتصاد جهانی و افزایش سطح اطمینان مصرف‌کنندگان در کشورهای صنعتی حکایت دارد. تحت این شرایط تقاضا برای تولیدات صنعتی و خدمات رو به رشد است که این پدیده متقابلا به افزایش تقاضا برای نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و کالاهای اساسی منجر خواهد شد.

به گفته برزنی بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های اوپک در سال جاری میلادی، نفت خام با افزایش تقاضایی تا حدود روزانه ۵/۱ تا دو‌میلیون بشکه مواجه خواهد شد و به دلیل عدم پاسخگویی فوری صادرکنندگان، قیمت این کالا در سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۰ تا یکصد و ده‌دلار برای هر بشکه پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه فلزات و کانی‌های فلزی نیز به دلیل رشد مداوم تقاضا از سوی چین و هند و سایر کشورهای صنعتی، تقاضا و قیمت این کالاها به روند صعودی خود ادامه خواهند داد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به سطح قیمت‌های قبل از شروع بحران جهان در سال ۲۰۰۸ خواهند رسید. به علاوه به دلایل یاد شده موسسات سرمایه‌گذاری نیز تقاضای سوداگرانه خود را برای کالاهای مذکور افزایش خواهند داد و در نتیجه باعث تحریک بیشتر تقاضا و صعود قیمت‌ها خواهند شد.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه رونق اقتصاد بین‌الملل تاثیر مثبت و غیرقابل انکاری را بر اقتصاد ملی به جای می‌گذارد، تصریح کرد: همانگونه که بحران جهانی به کاهش تقاضا برای نفت و کالاهای اساسی منجر شد و رشد تولید ناخالص داخلی را از حدود ۵/۵‌درصد در سال ۱۳۸۶ به حدود ۵/۱‌درصد در سال ۱۳۸۷ کاهش داد، ادامه رشد اقتصاد جهانی همچون گذشته به عنوان موتور محرک اقتصاد ملی عمل خواهد کرد و در کنار سایر عوامل، تحولات مثبتی در اقتصاد ملی ایجاد خواهد کرد. وی به دیگر عوامل موثر در ادامه رشد بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، درآمد ارزی کشور در سال جاری که بیشتر از صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی و کانی‌های فلزی وغیرفلزی حاصل می‌شود به حدود ۹۰ تا یکصد‌میلیارد‌دلار خواهد رسید که در تاریخ اقتصاد ایران کم سابقه است. به علاوه داده‌های مربوط به تراز پرداخت‌ها و مبادلات بین‌المللی طی چند سال اخیر نیز حاکی از انباشت قابل توجه دارایی‌های ارزی معتبر در خزانه نیز هست که خود عاملی برای تحکیم انتظارات خوش بینانه است.

به اعتقاد برزنی، رشد حدود ۵۰‌درصدی در هزینه‌های جاری و سیاست‌های پولی انبساطی، افزایش حجم تسهیلات اعطایی به خصوص در بخش مسکن و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برآوردی محافظه‌کارانه از رشد ۳۰درصدی حجم نقدینگی در سال جاری خبر می‌دهد. به عبارت دیگر حجم نقدینگی از رقم حدود ۲۳۰۰‌هزار‌میلیارد‌ریال در ابتدای سال به حدود ۳۰۰۰‌هزار‌میلیارد‌ریال در پایان سال افزایش خواهد یافت. به این ترتیب چنانچه ۱۰‌درصد از نقدینگی افزایش یافته به بازار سرمایه هدایت شود بر رونق و بالندگی آن تاثیری فزاینده خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی برای کالاهای صادراتی کشور و اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به حدود سه تا چهار‌درصد قابل پیش‌بینی است.

این کارگزار بورس در ادامه اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها و برآوردهای تحلیلگران بازار مسکن، رکود موجود در این بازار تا سه ماهه چهارم سال جاری ادامه می‌یابد؛ از سوی دیگر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های سوداگرانه در بازار طلا و کالا نیز به دلیل ریسک بالا و نوسانات شدید قیمت‌های جهانی به ویژه در ماه‌های پس از بحران جهانی، کماکان تجربه تلخی در حافظه سرمایه‌گذاران باقی گذاشته است که همین امر انگیزه و فضا را برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار تقویت می‌کند.

میانگین قیمت سهام به سود به ۷مرتبه می‌رسد

وی کاهش سود سپرده‌های بانکی را عاملی در جهت هدایت بخشی از پس انداز‌ها به بورس تهران دانست وافزود: به دلیل ادامه خوش بینی و احساس امنیت نسبی سرمایه‌گذاران و احتمال افزایش سودآوری بخش عمده‌ای از شرکت‌های پذیرفته شده، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میانگین نسبت قیمت‌های سهام به سود به حدود ۷ مرتبه افزایش یابد.

برزنی گفت: تجربه چند سال اخیر نشان می‌دهد فرآیند خصوصی‌سازی و عرضه‌های اولیه توسط سازمان خصوصی‌سازی که در راستای اجرای اصل۴۴ قانون اساسی صورت می‌گیرد، دارای بازدهی به مراتب بالاتر از میانگین سایر سهام موجود است و رونق بازار اوراق بهادار را از طریق استقبال سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌گذاران جدید موجب می‌شود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این روند نیز در سال جاری ادامه داشته باشد.

رونق بازار با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اجرای مفاد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر خلاف نظرات برخی از تحلیلگران می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد تولید ناخالص داخلی و رونق بازار اوراق بهادار بدل شود. وی افزود: دلیل اصلی منتقدان اجرای قانون یاد شده، افزایش هزینه‌های تولید بیش از افزایش درآمدهای موسسات اقتصادی هدف عنوان می‌شود، ولی در عمل آن دسته از شرکت‌های تولیدی و خدماتی که ضریب کشش تقاضا برای محصولات یا خدمات ارائه شده توسط آنان از نوع کم یا بی‌کشش باشند در اثر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها با افزایش درآمد و سودآوری مواجه می‌شوند. با همین استدلال شرکت‌هایی که تولیدات آنان تابع قیمت‌های جهانی باشند نیز به دلیل پیش‌بینی رشد تقاضا و قیمت‌های بین‌المللی، رشد سودآوری در انتظارشان خواهد بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با احتساب بخش‌های مرتبط با رد دیون دولت به سازمان‌های عمومی نظیر صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، ارقام مربوط به واگذاری‌ها از مبالغ سال گذشته فزونی خواهد‌گرفت. با توجه به آنکه فروش سهام، بیشتر موکول به ارائه بسته‌های تشویقی و جذاب خواهد بود در این صورت سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار اعم از شرکت بورس و فرابورس از سیاست فوق منتفع و رونق بیشتر بازار را سبب خواهد شد. وی به تصویب قانون سرمایه‌گذاری خارجی اشاره و اظهار کرد: پس از سال‌ها تلاش‌ گروه‌های علاقه‌مند و همچنین وضع قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی، به نظر می‌رسد جلب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اوراق بهادار تهران به بار نشسته و سرمایه‌گذاران خارجی عملا تمایل و علاقه زیادتری برای ورود به بازار ایران از خود نشان می‌دهند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در کنار سایر مشوق‌ها و بازدهی بالای سرمایه‌گذاری در بورس تهران اطمینان نسبی از ثبات نرخ ارزهای معتبر در برابر پول ملی نیز انگیزه لازم و کافی را در این‌گروه از سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

تاثیر تغییر و تحولات بورس بر رفتار سرمایه‌گذاران

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه حالت‌های روانی، نقش اساسی بر رفتار و تصمیمات سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند، گفت: در سال‌های اخیر در بورس‌های اوراق بهادار تهران تغییرات بنیانی رخ داده که از آن جمله می‌توان به تدوین قوانین و مقررات پیشرفته،، فن آوری‌های نوین، ابزارهای متنوع، جریان سریعتر و آزاد اطلاعات و شرایط و حالت‌های جدید اقتصاد کلان و ورود بازیگران جدید اشاره کرد که همین تغییر و تحولات، تاثیری مثال زدنی بر رفتار سرمایه‌گذاران و سایر ارکان بازار سرمایه به جای گذاشته است که شناخت میزان تاثیرات هر یک یا همه آنها می‌تواند کارشناسان بازار را در بررسی دقیق‌تر و ارائه راه‌حل‌های مفیدتر یاری کند.