غلامحسین دوانی*
اعلام نتایج انتخابات چهارمین دوره شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران نوید حداقل پیامدهای زیر است:

1 - رای بالا و قابل‌ملاحظه موسسه‌داران نشان‌دهنده عزم جدی حسابداران رسمی شاغل در موسسات حسابرسی در حراست از حرفه و تداوم مناسبات پاسخگویی است.
۲ - حسابداران رسمی نیز همچون اعضای سایر نهادهای پاسخگو بالاخره پذیرفتند که با اعلام برنامه چه از طریق مکتوب، SMS و سایر وسایل ارتباط جمعی به تبلیغات مناسب حرفه‌ای روی آورند.
3 - برخی افراد که کوشش کردند «دوسویه» حرکت کنند و سیاست تخته‌نردبازی با هر دو طرف راپیشه کرده بودند در عمل این بازی غیرحرفه‌ای را باختند!
۴ - همانطوری که در گذشته نیز مطرح شده بود چقدر زیبا بود کسانی که خود بیش از سایرین واقف بودند که قادر به کسب رای نخواهند بود با درایت به نفع سایر کاندیداهای اصلح کناره‌گیری می‌کردند تا نفرات منتخب با آرای بالاتر و پشتوانه قدرتمندتری انتخاب شوند. امیدواریم این سیره منطقی در دوره‌های بعدی عملی شود اگرچه چندان به آن امید نیست.
5 - چنانچه موسسه‌داران و حسابداران شاغل در موسسات به ویژه اعضای شاغل در استان‌ها مشارکت بیشتری به عمل می‌آوردند می‌توانستند سهم بیشتری از کاندیداها را به خود اختصاص دهند.
۶ - با انتخاب اعضای جدید شورای عالی که به مثابه یک سنت دیرینه انتخاباتی که از ادوار قبلی هم رعایت شده همچنین تمایل حسابداران رسمی شاغل در موسسات حسابرسی و رای‌دهندگان آن است که نفر اول انتخابات در واقع کاندیدای اعضای جامعه به عنوان رییس شورای عالی تلقی ‌شود مگر آنکه خود راسا از پذیرش این سمت خودداری کند.
7 - ترکیب معنی‌دار اعضای انتخاب شده با در نظر داشتن‌درصد آرای مکتسبه نشان‌دهنده طرز تفکر جدید حسابداران رسمی نسبت به انتخاب اعضای شورای عالی «متضمن پاسخگویی به حرفه» است.
بنابراین ضمن تبریک به همه عزیزان انتخاب شده باید در نظر داشته باشند که رای‌دهندگان انتظار دارند از این پس پاسخگویی و درخواست مطالبات حرفه‌ای در دستور کار اعضای جدید شورای عالی قرار گیرد.
8 - برگزاری انتخابات به بهترین شکل ممکن صورت گرفت و مصوبه آخر دولت مبنی بر حذف رای وکالتی تکلیف حرفه را روشن‌تر کرد، به طوری که آحاد عزیزان حرفه‌ای خود بتوانند در تعیین سرنوشت حرفه‌ای مشارکت کنند و دیگران به جای آنها رای ندهند!
۹ - همانطوری که مشارکت برخی حسابداران استانی در این انتخابات قابل تقدیر بود، عدم مشارکت جدی برخی استان‌های دیگر قابل تامل است. گویا این دوستان فراموش کرده‌اند حرفه یک قامت سراسری دارد که همه باید بدان افتخار کرده و در سرنوشت آن مشارکت کنند.جا دارد که حسابداران رسمی از ارکان دخیل در انتخابات، اعضای سابق شورای عالی، هیات مدیره و دبیرکل و هیات محترم نظارت که در برگزاری بدون شائبه این انتخابات تلاش کردند، سپاسگزاری کنند.
*حسابدار رسمی