گروه بورس- پس از آنکه بورس و خصوصی‌سازی در اجماع نظری مشترک معامله ۴۱۸میلیارد تومانی ایران خودرو را قطعی نشده و در آستانه ابطال اعلام کردند، کمیسیون اصل۴۴ مجلس که از ناظران تاثیرگذار وتعیین‌کننده در عرصه خصوصی‌سازی کشور محسوب می‌شود، روز گذشته با طرفین این معامله تشکیل جلسه داد.

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که در این جلسه مدیران شرکت بورس، سازمان خصوصی‌سازی، نماینده‌ای از سازمان بورس و برخی از اعضای کنسرسیوم خریدار و رهبر کنسرسیوم که در ظاهر نماینده تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو بوده، حضور داشته‌اند.

بنابراین گزارش، در این جلسه نماینده بورس در برابر پرسش اعضای کمیسیون اصل۴۴ مبنی بر دلایل ابطال معامله ایران خودرو، گفته این معامله باطل نشده، بلکه قطعی نشده و از نظر قانونی هیچ کاری نمی‌توان روی این بلوک انجام داد و در واقع بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، بلاتکلیف و بلوکه شده است.

بر اساس این گزارش، در این جلسه تاکید شده که این بلوک در شرایط فعلی قابل عرضه مجدد نیست و سازمان خصوصی‌سازی باید تکلیف آن را مشخص کند.

همچنین بورس و خصوصی‌سازی دریافت بخش نقدی معامله را از خریداران تایید کرده و گفته‌اند ۱۲۰میلیارد تومان بابت بخش نقدی معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو پرداخت شده است، اما ترکیب پرداخت‌کنندگان این مبلغ ناقص بوده است، چرا که ۲‌درصد از بلوک، سهم سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بوده، در حالی که سهم این شرکت را تعاونی خاص اختیار کرده و صنعت و معدن نه مدرکی ارائه داده و نه بخش نقدی معامله از سوی آن پرداخت شده است.

بر اساس اظهارات مطرح شده، ظاهرا ترکیب خریداران قبل از معامله به تایید خصوصی‌سازی می‌رسد و بعد از انجام معامله امکان انصراف خریداران یا تغییر سهم آنها از بلوک یا هر تغییر دیگری امکانپذیر نیست.

سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرده که تنها ۱۶‌درصد از خریداران بلوک ترکیب قطعی و اصلی بود و سرنوشت بلوک ۲‌درصدی مبهم بوده است، از این رو با توجه اینکه قبلا سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خواهان این ۲‌درصد بوده و به درخواست خود پافشاری کرده، این معامله و پرداخت بخش نقدی آن از سوی بورس قطعی نشده است.

در این حال خریداران ایران خودرو نیز با ابراز تاسف از نحوه برخورد بورس و خصوصی‌سازی با این واگذاری مهم گفته‌اند سرمایه ده‌ها کارگر ایران خودرو و فعالان صنعت قطعه‌سازی در این معامله مصرف شده است، حال آنکه به‌رغم این همه تلاش و هزینه، به بهانه‌های واهی از خصوصی شدن این شرکت بزرگ جلوگیری می‌شود.

در این شرایط کمیسیون اصل۴۴ نیز از بررسی موشکافانه ماجرای ابطال معامله ایران خودرو و رایزنی با وزیر اقتصاد برای عدم ابطال معامله و قطعیت آن خبر داده و اعلام کرده است که در این رابطه با وزیر اقتصاد و حتی مراجع تصمیم‌گیر بالاتر گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.

در این رابطه نایب رییس کمیسیون اصل۴۴ مجلس به خبرنگار ما گفت: معامله ایران خودرو ابطال نشده و اگر بنا به ابطال باشد، پس از بررسی‌های هیات داوری، ابطال قطعی اعلام خواهد شد.

احمد مهدوی ابهری با تاکید بر این که معامله ایران خودرو در حال حاضر متوقف شده و نمی‌توان گفت این معامله ابطال شده است، افزود: مسوولیت سازمان خصوصی‌سازی و بورس به خاطر عدم واریز وجه معامله از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در موعد مقرر، مخالفت شدید با قطعی شدن معامله دارد، ولی از آنجا که این خریداران با تلاش بسیار سرمایه این معامله را فراهم کردند، احتمال ابطال معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو بسیار کم است.

این عضو کمیسیون اصل۴۴ مجلس افزود: این کمیسیون به صورت جدی موضوع معامله ایران خودرو را پیگیری خواهد کرد و تا تعیین تکلیف نهایی این معامله بزرگ، بررسی خود را متوقف نخواهد کرد.

وی گفت: یکی از دلایل مهم درخواست بورس و خصوصی‌سازی برای ابطال معامله، جایگزینی تعاونی خاص ایران خودرو به جای سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و تغییر ترکیب خریداران است که موجب نقص مدارک کنسرسیوم خریدار و ماجراهای بعدی شده است. ابهری خاطرنشان کرد: نتایج بررسی پرونده معاصر ایران خودرو در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

... و شاید معامله‌ای دیگر

افزون بر این رییس کمیسیون اصل۴۴ مجلس نیز به ایسنا گفت: اگر راه حل حقوقی برای رفع مشکل ایجاد شده در معامله ایران خودرو پیدا نشود، این احتمال وجود دارد که مزایده این شرکت به صورت مجدد برگزار شود.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون اصل۴۴ مجلس با حضور مسوولانی از شرکت بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی و تعاونی خاص ایران خودرو، عنوان کرد که در این جلسه بیشتر مباحث کلی در ارتباط با مشکلات حقوقی پیش آمده مطرح شد و ما نظرات طرفین قضیه را شنیدیم.

وی با اشاره به اینکه مسوولانی از تعاونی خاص ایران خودرو دلایلشان را برای قطعیت این معامله مطرح کردند، ادامه داد: نهایتا قرار بر این شد که اعضای کمیسیون به دنبال پیدا کردن راه حلی برای این مشکل حقوقی برآیند؛ چرا که همه مایل بودند که پایه حقوقی این معامله مستحکم باشد.

رییس کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی مجلس گفت: طی دو سه روز آینده ما بررسی و مشورت‌هایمان را در این زمینه ادامه می‌دهیم تا در صورت امکان راه‌حل حقوقی برای قطعی شدن این معامله پیدا کنیم و اگر این راه حقوقی پیدا نشود، شاید اجبارا مزایده ایران خودرو دوباره برگزار شود.

فولادگر گفت: در خصوص شرکت سایپا موضوعاتی در خصوص قیمت سهام این شرکت مطرح است و عده‌ای معتقدند که این قیمت‌ها غیرواقعی شده است که البته موضوع سایپا هنوز در دستور کار ما نیست، اما اگر لازم شود روی این موضوع نیز بحث و بررسی خواهیم کرد.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت بورس ضمن اشاره به ارائه گزارشی به کمیسیون اصل۴۴ مجلس گفت: با مقررات فعلی عدم قطعیت معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو محرز است.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس در رابطه با جلسه امروز کمیسیون اصل۴۴ با مسوولان سازمان خصوصی سازی، شرکت بورس و کنسرسیوم خریدار بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو اظهار داشت: در این جلسه گزارشی از چند و چون معامله و قطعی نشدن داد و ستد بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو ارائه و نظرات طرفین مطرح شد و اعلام کردم این موضوع از دست شرکت بورس خارج است.

وی در واکنش به این نکته که به گفته اعضای کمیسیون اصل۴۴ مجلس، راهکارهای حقوقی برای قطعی شدن این معامله وجود دارد و این کمیسیون به دنبال راه‌حل‌هایی است، پاسخ داد: واقعیت این است که با مقررات فعلی و مصوبات شورای عالی بورس امکان قطعی شدن این معامله وجود ندارد، اما اینکه این موضوع در شورای عالی بورس مطرح و تصویب شود از آن بی‌اطلاع هستم، چراکه در حیطه وظایف شرکت بورس نیست.

همه این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که گفته می‌شود بعد از جلسه دیروز کمیسیون اصل۴۴، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم امروز در نشستی قرار است موضوع معامله ۴۱۸‌میلیارد تومانی ایران خودرو را بررسی کند.

در روز هفتم تیر ماه ۱۸‌درصد از سهام شرکت ایران خودرو معادل یک‌میلیارد و ۱۳۴‌میلیون سهم فروخته شد و کارگزاری بانک پارسیان موفق به خریداری این سهم به قیمت ۳۶۸۷‌ریال برای کنسرسیومی به رهبری کارکنان تعاونی ایران خودرو شد و این تعاونی تا۲۰مرداد ماه مهلت داشت که ۳۰‌درصد از وجه نقد معامله را پرداخت کند، ولی به رغم پرداخت این وجه و تغییرات ترکیب سهامداران، شرکت بورس این معامله را قطعی اعلام نکرد.