دنیای اقتصاد- معاون ناشران و امور اعضای بورس اوراق بهادار از تغییر قریب‌الوقوع دستور‌العمل عرضه‌های اولیه و کشف قیمت سهام در بورس تهران خبر داد. به گفته وی ‌در حال حاضر سهام شرکت‌های دولتی با مکانیزم آکشن و روش حراج در بورس عرضه و مورد کشف قیمت قرار می‌گیرد، در حالی که به اعتقاد عموم کارشناسان روش ثبت سفارش که در دنیا نیز رایج است، روش مناسب‌تری برای عرضه سهام در بورس تهران محسوب می‌شود. در جلسه‌ای با حضور مسوولان اجرایی بازار سرمایه پیشنهاد شد

تغییر قریب‌الوقوع روش کشف قیمت سهام در بورس

گروه بورس - علیرضا باغانی: معاون ناشران و امور اعضای بورس اوراق بهادار از تغییر قریب‌الوقوع دستور‌العمل عرضه‌های اولیه و کشف قیمت سهام در بورس تهران خبر داد.

دکتر محمدرضا رستمی که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، با اشاره به نشست روز شنبه کارگزاران، نهادهای مالی، کارشناسان، فعالان بازار سرمایه و مسوولان سازمان بورس، خصوصی‌سازی و مجری عملیات بازار درباره عرضه‌های اولیه گفت: در این نشست آسیب‌شناسی عرضه‌های اولیه و مشکلاتی که هم‌اکنون روش عرضه اولیه سهام در بورس دارد، مورد بررسی قرار گرفت و صاحب‌نظران، پیشنهادها و راهکارهای خود را برای بهبود شرایط عرضه اولیه سهام در بورس تهران ارائه دادند.

وی افزود: در این جلسه فعالان و صاحبنظران بازار سرمایه تاکید داشتند، با توجه به این که حجم و عمق بازار سرمایه افزایش یافته است، روش‌های کنونی عرضه اولیه سهام و نحوه قیمت‌گذاری و در واقع کشف قیمت فعلی، دیگر کارآ نبوده و نیازمند بازنگری جدی است.

معاون ناشران بورس ادامه داد: ‌در حال حاضر سهام شرکت‌های دولتی با مکانیزم آکشن و روش حراج در بورس عرضه و مورد کشف قیمت قرار می‌گیرد، در حالی که به اعتقاد عموم کارشناسان روش ثبت سفارش که در دنیا نیز رایج است، روش مناسب‌تری برای عرضه سهام در بورس تهران محسوب می‌شود.

رستمی گفت: براساس اجماع‌نظر صورت‌گرفته در این جلسه مقرر شد که بازنگری جدی در روش عرضه اولیه سهام در بورس صورت گیرد و در واقع مکانیزم book building (ثبت سفارش) جایگزین روش‌های قبلی شود. افزون‌بر این، تعهد پذیره‌نویسی نیز یکی از مواردی بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت، تا از این طریق فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه، در عرضه‌های اولیه به ویژه در روش ثبت سفارش دفتری پررنگ‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل عرضه‌های اولیه در بورس چه زمانی قرار است، تغییر کند؟ گفت: دستورالعمل قبلی هم‌اکنون در سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بازنگری است که پس از اصلاح نهایی، این دستورالعمل از سوی شورای‌عالی بورس نیز باید مورد تصویب قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه از آنجا که سازمان خصوصی‌سازی باید این دستورالعمل را اجرا کند، آیا مشکلی با تغییرات و بازنگری سازمان بورس ندارد؟ گفت: معاون سازمان خصوصی‌سازی هم در نشست مزبور حضور داشت و مقرر شد که با بررسی نظرات کارشناسی موجود در زمینه بازنگری در دستورالعمل عرضه‌های اولیه همراهی و همکاری لازم را داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد. در حال حاضر هم با توجه به اجماع‌نظر موجود تنها باید این دستورالعمل اصلاح شود تا شاهد عرضه‌های اولیه موفق‌تر و قیمت‌گذاری بدون نقص سهام در بازار سرمایه باشیم.

دکتر رستمی در بخش دیگری از اظهاراتش از ورود چهارمین شرکت بیمه‌ای به بورس اوراق بهادار تهران سخن گفت و خاطرنشان کرد: بیمه پارسیان در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است و در صورت ارائه تاییدیه از بیمه مرکزی در زمینه رعایت قوانین و مقررات بیمه‌ای کشور و همچنین تعهد سهامداران عمده مبنی‌بر عرضه حداقل ۱۰درصد سهام در بازار سرمایه، بلافاصله درج و سهام آن در بورس تهران عرضه خواهد شد. معاون بورس سرمایه ثبت شده بیمه پارسیان را معادل ۱۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این شرکت برای سال ۸۹ رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده و در سال ۸۸ هم سودی معادل ۳۸ میلیارد تومانی را محقق کرده است.

وی تعداد سهام منتشر شده بیمه پارسیان را ۱/۱ میلیارد برگه سهم ذکر و خاطرنشان کرد: در عرضه اولیه حداقل باید ۱۰ درصد از سهام این شرکت بیمه‌ای در بورس عرضه شود.

وی همچنین گفت: روز یکشنبه آینده در هیات‌ پذیرش بورس، موضوع پذیرش شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران و پست بانک بررسی و نتایج آن اعلام خواهد شد که در صورت موافقت هیات‌پذیرش، در آینده‌ای نزدیک نیز این دو شرکت بورسی خواهند شد.

دکتر رستمی در مورد سرانجام پذیرش پالایشگاه تبریز در بورس گفت: مراحل پذیرش این شرکت از سوی شرکت پالایش و پخش و خصوصی‌سازی پیشرفتی ندارد و نمی‌توان زمانی برای ورود به بورس این پالایشگاه اعلام کرد.

وی در مورد شرکتی که بعد از بیمه پارسیان می‌تواند شرایط ورود به بورس را داشته باشد، گفت: در صورتی که پست بانک در هیات پذیرش مورد تایید قرار گیرد، امیدنامه آن تکمیل و موانع ورود به بورس آن برطرف خواهد شد.

معاون بورس در ادامه، فعال شدن درخواست پذیرش بانک سرمایه در بورس به دلیل درخواست هیات‌مدیره را از دیگر تحولات حوزه پذیرش شرکت بورس عنوان کرد و افزود: بانک پاسارگاد هم بعد از افزایش سرمایه قرار است که درخواست پذیرش بدهد تا زمینه ورود به بورس آن فراهم شود.

عکس:‌نگار متین‌نیا