گروه بورس- عملکرد سال مالی منتهی به نیمه اول سال ۹۰ شرکت سیمان فارس و خوزستان با افزایش نسبت به سال قبل پیش‌بینی شد. به گزارش بورس و اوراق بهادار «سفارس» سود هر سهم سال ۹۰ را ۳۱۵ ریال پیش‌بینی کرد. این پیش‌بینی در مقایسه با سال قبل ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. این شرکت در سه ماه اول سال مالی خود ۹ ریال معادل سه درصد پیش‌بینی سود خود را محقق کرد. در خصوص درآمد محقق شده ۹ ریالی برای هر سهم در گزارش ۳ ماهه، باید توجه داشت که پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت اصلی برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۹۰ مبلغ ۳۱۵ ریال است که عمده آن مربوط به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی و وابسته است که سال مالی آنها منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۹ است.

بنابراین گزارش، مطابق استانداردهای حسابداری تنها پس از برگزاری مجمع سالانه و تصویب سود نقدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و احراز حق دریافت سود، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، در صورت سود و زیان لحاظ می شود. بنابراین عدم شناسایی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در تعداد ۱۸ شرکت فرعی و وابسته طبیعی است. بدیهی است تحقق نهایی درآمد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی و وابسته در گزارش ۱۲ ماهه منعکس خواهد شد.

در صورت شناسایی و تعدیل حساب‌های میان دوره‌ای ۳ ماهه

از بابت فوق، موجب می‌شود سهم سود میان دوره‌ای ۳ ماهه و طلب از شرکت‌های گروه هریک به مبلغ ۳۳۹ میلیارد و ۶۳۷ میلیون ریال افزایش یابند. در این صورت سود هر سهم شرکت اصلی در دوره ۳ ماهه اول (با پوشش ۲۷ درصد از سود پیش‌بینی شده سال مالی جاری) مبلغ ۸۵ ریال می‌شود. سود حاصل از سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها (سیمان شرق، سیمان سپاهان، سیمان هگمتان و سیمان صوفیان) براساس سود مصوب مجامع سالانه برگزار شده آنها شناسایی و ثبت شده است.