6 درصد بازدهی ماهانه برای سرمایه‌گذاران بورس

حقیقی‌ها بیشترین نقش را در جهش شاخص‌های بورس داشتند

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: بورس تهران در نیمه اول سال ۸۹ میانگین بازدهی ۴۸ درصدی را تجربه کرد. بنابراین گزارش، میانگین بازدهی ۶ درصدی ماهانه، بورس تهران را صاحب رتبه دوم بیشترین رشد شاخص در میان بورس‌های عضو فدراسیون جهانی کرد.

همچنین ارزش بازار در نیمه اول سال‌جاری از رشد ۳/۳۴ درصدی برخوردار بود.

بر این اساس، ارزش بورس تهران که در ۲۹ اسفندماه ۸۸ معادل ۶۵۱ هزار میلیارد ریال بود، در پایان شهریورماه امسال به ۸۷۵ هزار میلیارد ریال معادل ۸۴ میلیارد دلار رسید. همچنین ارزش بازار بورس در پایان شهریورماه سال‌ قبل بالغ‌بر ۶۰۱ هزار میلیارد ریال بود که در شهریور امسال نسبت به سال قبل ۵/۴۵ درصد رشد را شاهد بود.

در همین حال بیشترین ارزش بازار در اختیار چند صنعت بوده است، به طوری که صنعت بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۷ شرکت ۷/۱۶ درصد سهم از کل سهام بورس را با ۵۸ درصد بازدهی قیمتی، صنعت فلزات اساسی با ۲۳ شرکت ۴/۱۵ درصد سهم از کل سهام بورس را با ۲۸ درصد بازدهی قیمتی و صنعت مخابرات با یک شرکت ۳/۱۲ درصد سهم از کل ارزش بورس را با ۲۷ درصد بازدهی قیمتی به خود اختصاص دادند.

اما در این میان حقیقی‌ها سهم بسزایی در رشد ارزش بازار داشته‌اند. به‌طوری که در سه ماه فروردین، مرداد و شهریور که خالص جریان ورودی حقیقی‌ها مثبت بود، رشد بازار بیشتر بوده است. بر این اساس طی فروردین‌ماه به طور خالص ۸۷۱ میلیارد ریال از طریق حقیقی‌ها پول وارد بازار شده است. این رقم در مردادماه۲۱۰ میلیارد ریال و در شهریورماه معادل۱۵۶ میلیارد ریال بوده است.

تجربه نشان داده همواره حضور بیشتر حقیقی‌ها در بازار باعث رشد هیجانی شاخص بوده است. بنابراین گزارش، حقیقی‌ها در نیمه اول امسال بیشترین سرمایه خود را در صنعت خودرو و ساخت قطعات به میزان ۳۴۸ میلیارد ریال متمرکز کردند و به عبارتی صنعت پرطرفدارترین صنعت در میان این گروه از خریداران بوده است.

همچنین حقیقی‌ها ۳۰۹ میلیارد ریال سرمایه وارد صنعت خدمات فنی و مهندسی و ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه را وارد صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن کرده‌اند.

استخراج کانه‌های فلزی و بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین نیز از جمله صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در این مدت بوده است.

این در حالی است که فلزات اساسی، مخابرات و مواد و محصولات دارویی کمترین طرفدار را در میان حقیقی‌ها داشته‌اند، به طوری که به ترتیب ۶۱۷ میلیارد ریال، ۱۸۲ میلیارد ریال و ۱۳۲ میلیارد ریال سرمایه حقیقی‌ها از این صنایع خارج شده است.

ارزش معاملات صنایع برتر

ارزش معاملات ۳۸ صنعت بورس در نیمه اول امسال معادل ۶۴ هزار میلیارد ریال بوده که گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین ارزش را در میان صنایع دیگر به میزان ۱۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال به خود اختصاص داده است.

همچنین فلزات اساسی با ۷ هزار و۲۶۶ میلیارد ریال ارزش، بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۶ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال ارزش، استخراج کانه‌های فلزی با ۵ هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال ارزش و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با سه هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم بیشترین ارزش معاملات در صنایع را به صنعت خود اختصاص دادند.

بازدهی قیمتی در صنایع مختلف

از سویی پنج صنعت برتر در زمینه بازدهی قیمتی نیز در نیمه اول امسال معرفی شدند.

بر این اساس دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با ۳/۱۷۶ درصد بازدهی قیمتی در راس این گروه قرار داشت. همچنین رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۳/۱۴۹ درصد بازدهی قیمتی و محصولات چوبی با ۱/۱۴۶ درصد بازدهی قیمتی دو صنعتی بودند که در جایگاه‌های دوم و سوم بیشترین بازدهی قیمتی صنایع ایستادند.

از سویی، صنعت کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن با ۱/۹۳ درصد بازدهی قیمتی و ساخت محصولات فلزی با ۲/۸۵ درصد بازدهی قیمتی، رتبه‌های چهارم و پنجم این گروه را کسب کردند.

برترین صنایع سودده

براساس آخرین پیش‌بینی سود اعلام‌شده شرکت‌ها، در حال حاضر بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۷ شرکت بورسی بیشترین سود را به میزان ۲۲ هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال پیش‌بینی کرده‌اند.

همچنین فلزات اساسی با ۲۳ شرکت در بورس میزان ۱۶ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال سود را پیش‌بینی کرده‌اند که بر این اساس، دومین گروه سودده بعد از بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند.

خودرو و ساخت قطعات نیز با اعلام ۱۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال پیش‌بینی سود در جایگاه سوم بیشترین پیش‌بینی سود شرکت‌ها جای گرفتند.

در همین حال، مخابرات با اعلام پیش‌بینی ۱۳ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال پیش‌بینی سود و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۹ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال پیش‌بینی سود رتبه‌های چهارم و پنجم بیشترین پیش‌بینی سود را در صنایع مختلف از آن خود کردند. یادآوری می‌شود در شهریور ۸۹ تعداد ۲۰ شرکت پیش‌بینی سود خود را افزایش و ۱۴ شرکت پیش‌بینی سود خود را کاهش دادند. همچنین پیش‌بینی سود ۳۰۱ شرکت بدون تغییر و ثابت ماند.

این در حالی است که در میزان تقسیم سود و درآمد واقعی سال‌مالی ۸۸، فلزات اساسی در راس بوده‌اند.

به عبارتی فلزات اساسی با ۱۵ هزار و ۸۹۳ میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال سود تقسیم شده بیشترین سود را تقسیم کرده‌اند.

همچنین بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۱۴ هزار و ۶۲۴ میلیارد و ۳۳ میلیون ریال سود تقسیمی، مخابرات با ۱۳ هزار و ۷۶۲ میلیارد و ۹۷ میلیون ریال سود تقسیم شده، خودرو و ساخت قطعات با ۸ هزار و ۷۶۹ میلیارد و ۲۱۹ میلیون ریال سود تقسیم شده و محصولات شیمیایی با ۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال سود تقسیمی چهار صنعت برتر دیگر در زمینه سود تقسیم شده بودند.

پرطرفدارترین صنایع

بنابراین گزارش، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در میان ۳۸۹ صنعت بورس از بیشترین طرفدار برخوردار هستند. بر همین پایه تعداد سهامداران این صنعت در نیمه اول امسال معادل ۵۶۱ هزار و ۷۲۰ نفر بود.همچنین خودرو و ساخت قطعات دومین صنعتی است که با ۴۳۸ هزار و ۳۰۰ سهامدار از بیشترین اقبال در این زمینه برخوردار بود.

انبوه‌سازی املاک و مستغلات با ۲۷۳ هزار و ۸۰۵ سهامدار، سیمان، آهن و گچ با ۲۴۰ هزار و ۷۲ نفر سهامدار و استخراج کانه‌های فلزی با ۲۲۵ هزار و ۴۱۵ نفر سهامدار به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم پرطرفدارترین صنایع را کسب کردند.

تالار تهران پردادوستدترین تالار

همچنین تالار تهران تا پایان شهریورماه۸۰ درصد ارزش معاملات بورس را در اختیار داشت. معامله‌گران طی این مدت ۱۹۱ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال سهم در تالار تهران دادوستد کردند.

تالارهای منطقه‌ای در رده‌های بعدی قرار گرفتند، به طوری که تالار اصفهان با ۸/۲ درصد از کل معاملات ۶ ماهه را به خود اختصاص داد. تالار منطقه‌ای کیش در رتبه سوم با ۵/۲ درصد سهم از کل معاملات انجام شده است.

تالارهای مشهد و نیشابور به ترتیب با ۱/۲ درصد و ۸/۱ درصد توانسته جایگاه‌های چهارم و پنجم را از حیث ارزش معاملات تا پایان دوره ۶ ماهه گزارش شده به دست آورند.

۳۹ هزار کد صادره در تالارها

از میان ۳۵ تالار منطقه‌ای، تالار تهران شاهد بیشترین کد صادره برای ورود سهامداران جدید به عرصه بازار سرمایه بود.

تالارهای مشهد، اصفهان و زنجان به ترتیب با ۱/۷ درصد، ۵/۶ درصد و ۵ درصد از کل در رتبه‌های سوم تا چهارم جای گرفتند. تالار تبریز از این بابت پنجم شد. در مجموع ۳۹ هزار و ۲۵۸ کد طی شهریورماه در تالارهای منطقه‌ای بورس صادر شد.

رشد ارزش معاملات

از سوی دیگر، جمع معاملات انجام‌شده در بورس از جمله خرد و بلوک و عمده در پایان دوره مورد گزارش برابر ۳۵ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال اعلام شده است. از نظر ارزش معاملات، ‌بورس تهران ۱۲۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشت.

همچنین معاملات سهام عدالت نسبت به سال قبل ۲۰۷ درصد افزایش را تجربه کرد. براساس این اطلاعات، متوسط روزانه معاملات تا پایان شهریورماه امسال برابر ۹۷۳ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹/۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاملات آتی

در ماه گذشته ۵۲۷ قرارداد به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت و معاملات انباشته از ابتدای راه‌اندازی یعنی سوم مردادماه ۸۹، معادل ۶۳۱ قرارداد در بورس آتی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۱۳۳ میلیون ریال اعلام شده است.

عرضه‌های قطره‌چکانی خصوصی‌سازی

تا پایان شهریورماه امسال ۸ میلیارد و ۴۵۱ میلیون ریال کل عرضه‌های دولتی بوده است که از این رقم یک میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریال به رد دیون اختصاص داشت. همچنین ۶ میلیارد و ۶۴۹ میلیون ریال از عرضه‌های یادشده در بورس انجام شده که در مقایسه با کل ارزش معاملات، رقم ناچیزی را نشان می‌دهد.