ایران بورس - چهارمین جلسه هم‌اندیشی بورس‌های اوراق بهادار کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از ۱۰ تا ۱۲ مهر ماه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار، چهارمین جلسه هم‌اندیشی بورس‌های اوراق بهادار کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از ۱۰ تا ۱۲ مهر ماه به میزبانی بورس استانبول در این شهر و با ریاست حسین ارکان دبیرکل بورس استانبول برگزار شد. دکتر ابوالفضل شهرآبادی، مدیر امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران در این خصوص گفت: این هم‌اندیشی در راستای تقویت همکاری بین بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و به‌عنوان بازوی اجرایی کمیته همکاری‌های تجاری و اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی (CONCEC) در زمینه بازار سرمایه در سال ۲۰۰۵ تشکیل شد که در حال حاضر هماهنگی آن به عهده بورس استانبول است.

برای تحقق هدف ارتقای همکاری و تقویت ارتباطات بین بورس‌های کشورهای اسلامی، هم‌اندیشی بورس‌های کشورهای عضو OIC اقدام به تشکیل کمیته کاری تخصصی کرد. این کمیته متشکل از سه کارگروه «شاخص و محصولات مالی اسلامی قابل‌معامله»، «ارتقای بازارهای سرمایه اسلامی، آموزش و آگاهی بخشی سرمایه‌گذاران»، «ارتباطات معاملاتی بازارهای سرمایه OIC» و «خدمات پس از معاملات» است.

در این نشست، سیزده بورس اوراق بهادار و موسسات تسویه و سپرده‌گذاری از ۱۴ کشور اسلامی و همچنین سخنرانان برجسته‌ای از چند موسسه معتبر بین‌المللی مثل بانک توسعه اسلامی حضور داشتند.

در این نشست، بورس تهران به‌عنوان مسوول کارگروه ارتباطات معاملاتی بازارهای سرمایه OIC و خدمات پس از معاملات، به همراه شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه ایران مدل‌های پیشنهادی برقراری ارتباطات معاملاتی بین بورس‌های کشورهای اسلامی را ارائه کردند.

جنبه‌های مختلف مدل SAMIP که با هدف ایجاد ارتباطات معاملاتی بین کشورها توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران طراحی شده در این نشست ارائه و مورد استقبال نمایندگان دیگر بورس‌ها قرار گرفت.

پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این نشست ارائه و تصمیماتی که اتخاذ شد به طور خلاصه به شرح زیر است:

- پیشنهادهای تهیه‌کنندگان مختلف بین‌المللی شاخص مورد بررسی قرار گرفته و شرکت S&P به‌عنوان

- کارگروه «شاخص مشترک و محصولات مالی اسلامی قابل‌معامله در بورس» کار هماهنگی با تهیه‌کننده شاخص، S&P، را به‌عهده دارد و امضای قرارداد بین تهیه‌کننده شاخص و بورس‌های مشارکت‌کننده را تسهیل می‌کند. S&P یک شاخص مرجع و شاخص‌های قابل‌معامله ایجاد و همچنین شاخص‌های بخشی، منطقه‌ای و دیگر انواع شاخص جهت بررسی بیشتر را پیشنهاد خواهد کرد.

- هم‌اندیشی، از فعالیت‌های ارائه شده توسط بازار مالی بین‌المللی اسلامی (IIFM) تقدیر و ابراز امیدواری کرد تا در دیگر پروژه‌ها با آن همکاری کند. اعضای هم‌اندیشی از مقاله ارائه شده توسط کارگروه در زمینه توسعه بازار ثانویه صکوک از طریق بازارگردان‌ها، معامله صندوق‌های قابل‌معامله، قراردادهای کالاهای قابل‌معامله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن و مستغلات، گواهی سپرده اسلامی و همچنین دیگر محصولات اسلامی قابل‌معامله در بورس‌های اوراق بهادار OIC تقدیر کرد.

- هم‌اندیشی، از فعالیت انجام شده توسط بورس مالزی در کارگروه ارتقای بازارهای سرمایه اسلامی، آموزش و آگاهی بخشی سرمایه‌گذاران تقدیر کرد. این کارگروه کار خود بر روی توسعه آگاهی بخشی را ادامه و فعالیت‌های خود را افزایش خواهد داد. در این زمینه تصمیم گرفته شد تا وب‌سایت هم‌اندیشی غنی‌تر و متعامل شده و اطلاعات بیشتری از بورس‌های عضو در جهت آموزش سرمایه‌گذاران و با هدف مرجع‌سازی مطالعات قرار گیرد.

- هم‌اندیشی از پیشرفت ایجاد شده در زمینه اختصاص یک بخش تخصصی به بازارهای سرمایه اسلامی توسط رویترز تقدیر نموده و به اعضا توصیه کرده تا از خدمات ارائه شده توسط توزیع‌کنندگان و فروشندگان اطلاعات مثل رویترز استفاده کنند.

خدمات و ابزارهایی که توزیع‌کنندگان اطلاعات برای کارگزاران و معامله‌گران فراهم می‌کنند، انجام معامله فرامرزی را تسهیل خواهد کرد. هم‌اندیشی، بورس‌های اوراق بهادار OIC را توصیه کرد تا با ترغیب توزیع‌کنندگان اطلاعات از خدمات رقابتی آنها استفاده کنند.

- ارائه بررسی‌ها و فعالیت‌های انجام شده کارگروه ارتباطات معاملاتی بازارهای سرمایه OIC و خدمات پس از معاملات مورد استقبال و تقدیر اعضای هم‌اندیشی قرار گرفت. کارگروه جنبه‌های مختلف انواع ارتباطات معاملاتی و تسویه وجوه در سطح دنیا را بررسی کرده و در جلسه هم‌اندیشی توسط اعضا مورد بحث قرار گرفت.

این کارگروه که بورس تهران هماهنگی آن را به‌عهده دارد پیش‌نویس تفاهم‌نامه چند جانبه‌ای را به منظور توسعه ارتباطات معاملاتی بین بورسی تهیه کرده که در جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هم‌اندیشی از بورس‌های عضو درخواست کرد تا فعالیت مرتبط با برقراری ارتباطات معاملاتی دوجانبه را با توجه به شرایط ارائه شده توسط کارگروه دنبال کنند.

- کنفرانس و نمایشگاه یک روزه‌ای به منظور پیشبرد هدف ارتباطات بازار سرمایه اسلامی قبل از پنجمین نشست هم‌اندیشی در اکتبر ۲۰۱۱ برگزار خواهد شد. تاریخ دقیق برگزاری این نمایشگاه توسط دبیرخانه هم‌اندیشی اعلام خواهد شد. این کنفرانس فرصتی خواهد بود تا سرمایه‌گذاران نهادی، تامین‌کنندگان خدمات پس از معاملات، واسطه گران و تامین‌کنندگان فن آوری و بورس‌ها گردهم بیایند و در زمینه اجرای بهتر برنامه‌های هم‌اندیشی به تبادل نظر بپردازند. کارگروه ارتباطات معاملاتی بازارهای سرمایه OIC و خدمات پس از معاملات به‌طور مشترک در زمینه برگزاری این کنفرانس فعالیت خواهند کرد.

- اولین جلسه کمیته کاری هم‌اندیشی در اردیبهشت ۱۳۸۸ در تهران به میزبانی بورس تهران برگزار شد. پنجمین جلسه کمیته کاری هم‌اندیشی در آوریل ۲۰۱۱ در ریاض برگزار خواهد شد.