شرایط بورس نگران‌کننده نیست

فارس - بازار سهام در حالی این روزها با سیر نزولی قیمت سهام اغلب شرکت‌ها و شاخص بورس سپری می‌شود که کارشناسان براین باورند رفتار کنونی بازار طبیعی، تکنیکی و نشات گرفته از وقایع بیرونی بوده و در میان مدت جای نگرانی ندارد. بازار سهام این روزها با افت قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها و در نتیجه سیر نزولی شاخص مواجه است. سهامداران و به‌خصوص سهامداران حقیقی با نگرانی به دنبال دلیل یا دلایل تغییر وضعیت بازار نسبت به ماه‌های گذشته هستند.

در این میان برخی، اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را دلیل اصلی افت قیمت‌ها می‌دانند. گروهی هم مسائل خارجی را عامل عمده معرفی می‌کنند. عده‌ای هم معتقدند افزایش نرخ ارز و سکه موجب خروج بخشی از نقدینگی بازار سهام و حرکت به سمت بازارهای پول و سکه شده است. دسته‌ای دیگر به‌ویژه سهم اولی‌ها که امسال به جرگه سهامداران پیوسته اند بدون هیچ تحلیل و دلیلی و تنها از روی احساس نگرانی، با مشاهده سیر نزولی شاخص و قیمت‌ها، اقدام به فروش سهام می‌کنند و در آخر تعدادی هم با نگاهی بدبینانه، امیدی به بهبود شرایط ندارند و تشکیل صف‌های فروش و کاهش قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها در روز‌های اخیر را دلیلی بر خروج از بازار سهام می‌دانند.

اما تحلیلگران و کارگزاران بورس که با تکیه بر دانش علمی و تجربه، افت و خیزهای بسیاری را به چشم دیده اند براین باورند که در کنار اثرگذاری مسائل بیرونی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها، رفتار کنونی بازار طبیعی و تکنیکی بوده و در میان مدت جای نگرانی ندارد.

بازاری برای نوسان ۱۰ درصدی

میرمعینی کارشناس سرمایه‌‌گذاری در این باره گفت: با توجه به رشد قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها در نیمه اول سال و لحاظ شدن بهبود وضعیت سوددهی ۶ ماه اول سال شرکت‌ها، این روز‌ها دلیلی برای بالا رفتن نرخ سهام و شاخص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اثرات هدفمند کردن یارانه‌ها هم در ۶ ماه اول سال قیمت‌ها لحاظ شده، ادامه داد: در شرایط کنونی می‌توان انتظار داشت نوسان ۱۰ درصدی مثبت و منفی قیمت‌ها موجب رفتار نوسان‌گیری گروهی از سهامداران شود؛ چرا که تا زمان انتشار گزارش ۶ و ۹ ماهه، خبری از جهش‌های قیمتی نخواهد بود. این کارشناس افزود: با این حال در سه ماهه چهارم سال به دو دلیل اعلام پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌ها و ارایه گزارش سه ماه سوم سال جاری، وضعیت بازار سهام نسبت به حال حاضر بهتر خواهد شد. خصوصا آن دسته از شرکت‌هایی که دارای صادرات محصولات هستند به دلیل افزایش نرخ ارز با شرایط مناسب‌تری روبه‌رو خواهند شد.

رفتار بازار تکنیکی است

کامیار فراهانی تحلیلگر و از کارشناسان بازار نیز در رابطه با شرایط حال حاضر بورس ضمن تایید اینکه بخشی از بازار سهام در شرایط نوسان‌گیری قرار دارد، گفت: طبق نظریه‌های تحلیل تکنیکی، زمانی که قیمت سهام بالا می‌رود بیشتر سهامداران بین ترس و طمع حرکت می‌کنند و همه در فکر حفظ سود به‌دست آمده هستند؛ بنابراین این گروه از کسب بازدهی بیشتر چشم پوشی کرده و با هدف شناسایی سود اقدام به فروش می‌کنند.

وی ادامه داد: با این حال و با توجه به بازدهی حدود ۵۰ درصدی بازار سهام در نیمه اول سال، طبیعی است که این روزها گروهی از فعالان بازار اقدام به شناسایی سود کنند. بر همین اساس می‌توان گفت شرایط کنونی بورس کشور طبیعی و ناشی از رفتار تکنیکی است.

فراهانی خاطر نشان کرد: از اواسط معاملات دیروز بازار سهام، روند مثبت و جمع‌آوری صف‌های فروش شروع شد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت طی روزهای آینده بازار با نوسان ۵۰۰ واحدی شاخص بورس و در محدوده ۱۸ هزارو ۵۰۰ تا ۱۹ هزار واحد حرکت کند.

مسائل بیرونی هم اثرگذارند

اسماعیل فرقی هم روند کنونی بازار سهام و شاخص و قیمت‌ها را طبیعی ارزیابی کرد و اظهار داشت: هرچند بخشی از این شرایط عادی بوده و به دلیل رشد نیمه اول سال بیشتر گروه‌ها قابل پیش‌بینی بود، اما در عین حال مسائل بیرونی مانند تصمیمات گروه ۱+۵ از جمله متغیرهایی هستند که گروهی از سهامداران را به تامل و رفتار احتیاطی وادار می‌کند.

این کارشناس بازار با بیان اینکه افت و سیر نزولی شاخص و قیمت سهام هم به مانند رشد و روند صعودی، جزء، ذات همیشگی بازارهای سهام همه کشور‌ها به‌شمار می‌رود، ادامه داد: از طرف دیگر در شرایطی این روزها برخی از سهامداران حقوقی چندان فعال نیستند؛ زیرا آثار ناشی از بحث یارانه‌ها و چگونگی اجرا و تاثیر آن در بازار سرمایه برای فعالان بازار ابهاماتی را ایجاد کرده؛ بنابراین با اعلام هر خبر، نکته و اظهارنظری از سوی مسوولان، رفتارهای متفاوتی در بورس به همراه دارد. این کارگزار افزود: با این همه نمی‌توان انتظار داشت روند بازار در این شرایط صعودی باشد و اگر بازار به این گونه مسائل بیرونی عکس‌العملی نشان ندهد باید نگران شد.

فرقی با اشاره به تعدیل شدن قیمت‌ها در روز‌های آینده و ازسر‌گیری خرید فعالان به سهامداران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی در این شرایط بهتر است با تامل و فکر رفتار کنند، زیرا روند کلی بازار سهام تا پایان سال به دلیل چشم‌انداز اقتصاد و مسائلی که بورس و سازمان خصوصی‌سازی مطرح کرده و پیگیری می‌کنند، روند مثبتی خواهد بود.

گروه‌های مقبول بازار

همچنین علی‌اصغر مهری‌زاده آثار وقایع بیرونی بر شرایط کنونی بورس را از جمله دلایل افت قیمت‌ها برشمرد و گفت: گران شدن ارز و سکه و طلا در روزهای گذشته موجب شده تا برخی از سهامداران فکر کنند این بازارها برای سرمایه‌‌گذاری مناسب است اما به دلیل کاذب بودن رشد قیمت‌ها به‌خصوص ارز به‌دلیل کنترل دولت، این گونه سرمایه‌‌گذاری‌ها برای مردم عادی مطلوب نخواهد بود. این کارگزار بورس افزود: اعداد شاخص بورس در روزهای آینده چندان کاسته نخواهد شد و نوسان این روزها در کوتاه‌مدت هم تکرار خواهد شد.