کارشناسان بورس عمان در بورس ایران آموزش دیدند

سنا - دو تن از کارشناسان نهاد ناظر مرجع بازار سرمایه عمان با حضور در دوره‌های آموزشی سازمان بورس و اوراق بهادار با وظایف و ساختار بازار سرمایه ایران آشنا شدند. این دو کارشناس در مدت اقامت دو هفته‌ای خود در تهران در دوره‌های آموزشی معاونت‌های مختلف سازمان بورس شرکت کردند تا با نحوه کارکرد هر یک از این معاونت‌ها آشنا شوند.

آنان در ابتدا در دوره‌های آموزشی مدیریت نظارت بر ناشران بورسی حضور یافتند تا علاوه بر مرور بندهای قانونی مرتبط با این مدیریت، درباره نحوه ارسال اطلاعیه‌های شرکت‌ها به این سازمان به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

این دو کارشناس عمانی سپس در دوره آموزشی مدیریت نظارت بر کارگزاران شرکت کردند. آنان در این دوره با نحوه نظارت، نحوه صدور مجوز فعالیت و رتبه‌بندی کارگزاران آشنا شدند و از شرکت کارگزاری آگاه بازدید به عمل آوردند.کارشناسان عمانی در پایان هفته نخست در مدیریت امور نهادهای مالی سازمان بورس حضور یافته و با «ایوب باقرتبار»‌ مدیر این بخش به گفت‌وگو پرداختند.

آنان در این دوره آموزشی با کلیات مربوط به نهادهای مالی، ‌انواع چرخه‌های عملیاتی اعطای مجوز،‌ نحوه تاسیس و نظارت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و زمین و ساختمان و‌ شرکت‌های مشاوره‌ای و تامین سرمایه و سایت‌های اطلاع‌رسانی این نهادهای مالی آشنا شدند.استقبال دو کارشناس عمانی از شرکت‌های تامین سرمایه باعث شد تا آنان از شرکت تامین سرمایه نوین دیدن کرده و با مدیران این شرکت به گفت‌وگو بپردازند.

این دو کارشناس در هفته دوم حضور خود در تهران با حضور در شرکت فناوران بازار سرمایه با شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) و سیستم نظارت یکپارچه بر معاملات بورس (سمپا) آشنا شدند.کارشناسان عمانی همچنین در دوره‌های آموزشی اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی و مدیریت نظارت بر بازار اولیه شرکت کردند.«احمد السیبانی»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در مورد اهداف حضور خود در تهران گفت: هم‌اکنون نهاد ناظر مرجع بازار سرمایه عمان در حال تغییر ساختار و تدوین قوانین جدید است.وی اظهار کرد:‌ مدیران CMA قصد دارند تا با الگو برداری از بازار سرمایه یک کشور اسلامی، قوانین جدید خود را تدوین کنند.السیبانی به امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با نهاد ناظر مرجع بازار سرمایه عمان در اواخر سال ۱۳۸۷ اشاره کرد و گفت:‌ خوشبختانه این دو سازمان همکاری‌های خوبی را در طول دو سال اخیر در زمینه‌های مختلف داشته‌اند.وی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در سال‌های اخیر روند به رشدی را سپری می‌کند،‌ افزود:‌ همین امر باعث شد تا برای آشنایی بیشتر با ساختار این بازار به تهران سفر کنیم. کارشناس عمانی مکانیزم افشای اطلاعات بازار سرمایه ایران را در منطقه خاورمیانه بی نظیر اعلام کرد و اظهار کرد:‌ راه‌اندازی کدال نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و توسعه بازار سرمایه این کشور ایفا کرده است.وی تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و زمین و ساختمان را از دیگر اقدامات مهم بازار سرمایه ایران عنوان کرد و گفت:‌ امیدوارم با استفاده از تجربیات ایران بتوانیم چنین صندوق‌هایی را در عمان راه‌اندازی کنیم.