بورس می‌تواند تورم هدفمندی یارانه‌ها را کاهش دهد

فارس - شرکت‌های بورسی قادر هستند چنانچه دولت امتیازهای خاصی را در اختیار آنها قرار دهد، بخشی از تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را کاهش دهند. «مازیار حقیقی» گفت: مسوولان و تصمیم‌گیران در شرایطی نگاه بسیار مثبتی به بورس دارند که پیشنهاد می‌شود با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، به شرکت‌های بورسی امتیازهایی داده شود تا با ادامه رونق بازار سهام، بخشی از نقدینگی جامعه به این سمت جذب شده و زمینه کاهش نرخ تورم فراهم شود.

وی با بیان اینکه بازار سهام در هفته‌های گذشته عمدتا تحت‌تاثیر مسائل داخلی قرار داشت، خاطرنشان کرد: در حالی با ارائه گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها قیمت سهام و پیش‌بینی سود اغلب شرکت تعدیل شد که به دلیل انتشار اخباری مبتنی بر اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی، بخش اعظمی از بازار دچار شک شد، به همین علت شاخص از محدوده ۱۹ هزار واحد به حدود ۱۸ هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: افت شاخص بورس در چند وقت اخیر به جا بود؛ چرا که این اواخر نمودار شاخص به علت برخورداری از شیب بسیار زیاد صعودی به تصحیح قیمتی و ارقام جدید نیاز داشت.

«حقیقی» افزود: بنابراین بازار سهام در شرایطی از قبل، خود را برای اجرای قانون هدفمند ‌کردن یارانه‌ها آماده کرده که در صورت حمایت، حرکت بعدی شاخص از ارقام کنونی درست خواهد بود.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری آبان گفت: با توجه به تقسیم سود قابل‌توجه شرکت‌ها در مجامع، بخش عمده‌ای از روند صعودی ماه‌های گذشته شاخص ناشی از سود تقسیمی شرکت‌ها است؛ بنابراین با توجه به اینکه در آینده شرکت‌های چندانی مجمع نخواهند داشت، شاخص با کاهش قابل‌توجهی مواجه نخواهد شد.وی افزود: از طرف دیگر قیمت سهام اکثر شرکت‌های بزرگ در وضعیت متعادلی قرار داشته و خطر جدی شاخص را تهدید نمی‌کند.

چرا بعضی‌ها نمی‌توانند تحلیل کنند؟

این کارگزار به شرایط کنونی بازار سهام کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای موجود و با در نظر گرفتن چند متغیر، باید گفت ماهیت کنونی بورس نسبت به گذشته تغییر کرده است، به همین دلیل برخی نمی‌توانند رفتارهایی بازار سهام را درک کنند.

وی افزود: از سوی دیگر شکل‌گیری و راه‌اندازی صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری، عامل دیگری در تغییر ماهیت بورس کشور است. حجم سرمایه این صندوق‌ها بدون در نظر گرفتن صندوق‌های با درآمد ثابت، ۲۴۵ میلیارد تومان بوده که ۱۳۰ میلیارد تومان از این حجم به صورت نقد و شبه نقد است؛ یعنی ۱۳۰ میلیارد تومان نقدینگی آماده تزریق.

«حقیقی» خاطرنشان کرد: همچنین در شرایطی روز به روز اطمینان مردم به این صندوق افزایش می‌یابد که با شروع به فعالیت صندوق بین‌المللی ارزی کیش، منابع مالی تازه‌ای وارد بورس خواهد شد؛ بنابراین فاصله صندوق‌ها با بورس به اندازه یک کلیک است.

افزایش نرخ ارز همیشه بد نیست

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری آبان با اشاره به اظهارنظر برخی مسوولان در خصوص رشد قیمت‌ها و تورم خاطرنشان کرد: رشد نرخ ارز به نفع بسیاری از شرکت‌ها است و موجب افزایش حاشیه سود برخی شرکت‌های پیمانکاری و همچنین معدنی‌ها خواهد شد.

«حقیقی» افزود: نتایج یک مطالعه بین‌المللی در خصوص ارتباط بین تورم و میزان بازدهی، نشان داده بازار سهام بهترین و مطمئن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری و کسب سود بیش از تورم است؛ بنابراین در صورت افزایش تورم، اوراق مشارکت و بانک برای سرمایه‌گذاری مناسب نخواهد بود. وی تصریح کرد: این درحالی است که با حمایت‌های دولت از بورس و کنترل بازار مسکن، فرصت‌های جدیدی در بازار سهام ایجاد خواهد شد.