ایسنا - دبیرکل سابق کانون کارگزارن گفت: دلیل ضعف در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد ضعیف، بازدهی کم، تحریم و شرایط اقتصادی نیست، بلکه ضعف اصلی این است که قدرت ارتباط‌گیری با خارجی‌ها و ارائه اطلاعات به آنها وجود ندارد. حسین خزلی خرازی دلایل جذب نشدن سرمایه‌گذار خارجی در بورس با وجود تصویب آیین‌نامه جدید و تسهیل شرایط اشاره کرد و گفت: وضع قوانین، مقررات و دستورالعمل‌هایی که از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند تنها ۲۰ درصد در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر است.

مجری راه‌اندازی کارگزاری بانک تات با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی فرآیند پیچیده‌تر و تخصصی‌تری است، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار خارجی اراده کند، وارد ایران می‌شود و وجود دستورالعمل‌ها، این شرایط را تسهیل می‌کند ولی صرف وجود قوانین نمی‌تواند به این فرآیند کمک کند.

دبیرکل سابق کانون کارگزاران مهم‌ترین مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بورس را ناتوانی بورس‌ها، کارگزاران و مدیران سرمایه‌گذاری در ارتباط‌‌گیری، تعامل و ارائه اطلاعات دانست و تصریح کرد: آیا یک سایت خوب به زبان انگلیسی که اطلاعات آماری و قیمت سهم را به سرمایه‌گذاران ارائه کند وجود دارد؟ کدام یک از کارگزاران بورس یک سایت توانمند و قوی به زبان انگلیسی دارند؟

خرازی ادامه داد: در بازدید از بورس‌های خارجی و ملاقات با خارجیان، عنوان می‌کنند که دلیل ضعف در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد ضعیف، بازدهی کم، تحریم و شرایط اقتصادی نیست، بلکه ضعف اصلی این است که قدرت ارتباط‌گیری با خارجی‌ها و ارائه اطلاعات وجود ندارد.

وی اضافه کرد:‌ در یکی از بازدیدها مدیر فاند۵۰ میلیون یورویی در آلمان که همسر وی ایرانی و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران بود، عنوان کرد که ما در کشورهایی مانند آفریقا که امنیت سرمایه‌گذاری ندارد و سایر کشورهای ضعیف سرمایه‌گذاری کردیم ولی مشکل ایران در این است که نمی‌تواند مزیت‌های بورس را به خارجیان معرفی کند و با آنها تعامل داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی سه بورس موجود در کشور، کارگزاران، شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید سایت‌های دقیق و قوی به زبان انگلیسی داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر این Road Show‌‌هایی که شرکت بورس در دبی برگزار کرد باید تکرار شود و به صورت علمی‌تر و دقیق‌تر در نقاط مختلف دنیا برگزار شد.

خرازی یادآور شد: در Road Show‌هایی که سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برگزار می‌کند کسی از بورس حضور ندارد تا به زبان انگلیسی فصیح و با ارائه کاتالوگ، بازدهی ۴۲ درصدی بازار سرمایه در شش ماه را بیان کند. به گفته این کارگزار بورس فعالان بازار سرمایه باید با بورس سایر کشورها تعامل داشته باشند و به نمایشگاه‌ها و سمینار خارجی بروند، کنفرانس‌های متقابل برگزار کنند و از آنها دعوت به عمل آورند که این موارد به شناخت و ارتباط‌گیری کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ‌از سوی دیگر نهادهای مالی باید واحد روابط بین‌المللی داشته باشند و کارگزاران از طریق مشاور روابط بین‌الملل ارتباط بیشتری با سایر بورس‌ها داشته باشند. علاوه بر این در نشریات تخصصی خارجی آگهی بدهیم که اگرچه انجام چنین کارهایی در کوتاه‌مدت هزینه‌بر خواهد بود ولی در بلندمدت به نفع بازار سرمایه است.

خرازی اضافه کرد:‌همچنین باید دیپلمات‌ها و سفیران ایران در سایر کشورها با بازار سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی در ارتباط باشند و به میزانی که بتوانند سرمایه‌گذاری‌ خارجی جذب کنند، پاداش بگیرند.