ابلاغ آیین‌نامه جرائم نقدی ناشران و نمادهای مالی

فارس - رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس گفت: آیین‌نامه تعیین جرائم نقدی طبق ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوین برای سه گروه ناشران، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام تا پایان سال نهایی، ابلاغ و برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور به کار گرفته می‌شود. مریم صفاریان در رابطه با آخرین اقدام کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: یکی از مفاد قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی نوین که سال گذشته ابلاغ شده، تعیین جرائم نقدی برای تخلفات تعریف شده است. براساس ماده ۱۴ این قانون باید میزان جرائم نقدی سه گروه ناشران، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام در تخلفاتی که تعریف شده، اعمال شود.

وی ادامه داد: سقف جرائم نقدی حداکثر یک میلیارد ریال است که این آیین‌نامه در حال نهایی شدن است و انتظار می‌رود بعد از تصویب توسط هیات‌مدیره سازمان بورس، تا پایان سال ابلاغ و عملیاتی شود. صفاریان با اشاره به وجود چنین آیین‌نامه ای در دیگر بورس‌ها افزود: بعد از نهایی شدن این آیین‌نامه که برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور به‌کارگرفته خواهد شد، تخلفات تعریف شده دارای ضمانت اجرایی شده و در پیشگیری از موارد تخلفاتی موثر خواهد بود.

به گفته وی، این آیین‌نامه شامل سهامداران حقیقی نبوده و اعضای حقیقی و حقوقی و مدیران ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام را در بر می‌گیرد.