احتمال حضور 4 خریدار برای تصاحب مدیریتی «حفاری»

گروه بورس - اعظم شریفی: بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم حفاری شمال در حالی فردا از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌شود که بر اساس شنیده‌ها تا به حال چهار خریدار برای خرید این بلوک آماده شده‌اند. خریدار این بلوک با در اختیار گرفتن سه عضو هیات‌مدیره عملا تصاحب مدیریتی حفاری شمال را به دست خواهد آورد. این در حالی است که دو عرضه قبلی این بلوک به دلیل شرایط نه چندان دلچسب، مورد استقبال قرار نگرفته بود. به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی این بار بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهمی حفاری شمال را با شرایط متفاوت عرضه می‌کند تا خریداران با استفاده از مزیت تصاحب مدیریتی این شرکت که تنها شرکت بورس فعال در صنعت حفاری است، از انگیزه بالاتری برخوردار باشند. بنابر شنیده‌ها از ساتا، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق بازنشستگی نفت و یک کنسرسیوم عمانی به عنوان خریداران بلوک حفاری نام برده می‌شوند. این در حالی است که با توجه به ترکیب کنونی سهامداران، سازمان بیمه خدمات درمانی کشور ۱۰ درصد از سهام حفاری شمال، ساتا ۱۱ درصد، سازمان تامین اجتماعی ۱۰ درصد، شرکت نگین ساحل رویال (زیرمجموعه مهر اقتصاد ایرانیان) ۳۳/۵ درصد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت ۶۲/۱ درصد از سهام حفاری شمال را در اختیار دارند.

بر این اساس در صورتی که ساتا و سازمان تامین اجتماعی در رقابت خرید این بلوک حضور یابند، ۴ عضو هیات‌مدیره را در حفاری شمال خواهند داشت. هر چند روابط عمومی ساتا در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴ حضور این سازمان در معامله حفاری را تایید نکرده است.

همچنین مدیرعامل ساتا پیش از این تاکید کرده بود که فقط در قالب رد دیون خریدار بلوک حفاری است. از سوی دیگر به گزارش فارس یک کنسرسیوم عمانی متقاضی خرید بلوک ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم حفاری شمال شده تا همزمان با عرضه این بلوک در روز سه‌شنبه جاری با چند گروه داخلی به رقابت بپردازد.

این کنسرسیوم که ماهیت سرمایه‌گذاری دارد، متشکل از شرکت‌هایی چون مرجان‌الدولیه، الحمراء و الشرق الاوسط و یکی دو شرکت دیگر بوده و طی روزهای گذشته مقدمات حضور برای خرید این بلوک را مانند تایید صلاحیت به عمل آورده است.

براساس این گزارش نماینده ایرانی کنسرسیوم، با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی مذاکراتی داشته است تا در کنار دیگر متقاضیان احتمالی داخلی از جمله ساتا، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد و صندوق بازنشستگی نفت حضور یابد.

اما فردا قرار است یک میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۲۰۱ سهم حفاری شمال (معادل بلوک ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم) به قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه تابلوی معاملات بازار سهام به‌علاوه ۴۰ درصد به شرط آنکه از سه هزار و ۵۶۹ ریال کمتر نباشد، به صورت ۲۰ درصد و باقی اقساط ۴ ساله در بورس عرضه ‌شود.

کارگزار عرضه‌کننده این بلوک شرکت کارگزاری بانک کشاورزی بوده و خریدار باید طی ۲۰ روز کاری نسبت به پرداخت وجه ۲۰ درصد نقد معامله اقدام کند. پیش از این سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۲۰ درصدی حفاری شمال را در قالب دو بلوک ۱۰ درصدی در سوم خردادماه سال‌جاری عرضه کرده بود، اما به دلیل نداشتن مشتری، این دو بلوک را بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه خدمات درمانی و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار کرد.

افزایش در عملکرد ۶ ماهه «حفاری شمال»

براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، شرکت حفاری شمال در حالی تا پایان شهریورماه مبلغ ۱۴۸ ریال سود برای هر سهم کنار گذاشت که سود محقق شده «حفاری» در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین درآمد حاصل از ارائه خدمات و فروش شرکت نیز به مبلغ یک هزار و ۲۶۵ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد رشد داشت.

این در حالی است که دو دکل جدید دریایی حفاری شمال تا پایان سال‌جاری از سوی فروشنده به شرکت حفاری شمال تحویل داده می‌شود و این موضوع با توجه به بخش قابل‌توجه درآمد حفاری شمال از دکل‌های دریایی، تاثیر ویژه‌ای در درآمد سال آینده حفاری شمال خواهد داشت. در حال حاضر حفاری شمال یک دکل دریایی را در مالکیت دارد و راهبری دکل دریایی امیرکبیر نیز بر عهده حفاری شمال است.

پیش از این مدیر هماهنگی، بازاریابی و امور بین‌الملل شرکت حفاری شمال در گفت‌و‌گو با اویل نیوز اعلام کرده بود: طبق مطالعات و برآوردهای انجام شده برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده، شرکت ملی نفت ایران با کمبود دستگاه‌های حفاری به ویژه در دریا مواجه است که این موضوع، بازار هدف مناسبی را در داخل کشور برای شرکت حفاری شمال فراهم کرده که به عنوان دومین شرکت فعال در صنعت حفاری ایران سهمی معادل ۲۱ درصد از بازار داخلی را در اختیار گیرد.

دادگرنژاد تصریح کرد: شرکت حفاری شمال دارای قراردادهای طولانی‌مدت ۱۰ ساله و پنج ساله در فاصله زمانی اواخر سال ۱۳۸۵ تا اوایل سال ۱۳۹۹ با شرکت نفت مناطق مرکزی، شرکت نفت خزر و شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان پیمانکار است، به صورتی که دستگاه‌های حفاری شرکت حفاری شمال تاکنون ۲۰ حلقه چاه توسعه‌ای و پنج حلقه چاه تعمیراتی ایجاد کرده‌اند و متراژ حفاری آنها تاکنون بیش از ۷۷ هزار و ۸۵۳ متر است.

وی در خصوص بازارهای هدف در خارج از کشور گفت: در آسیای میانه و قفقاز، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شروع هجوم شرکت‌های تراز اول بین‌المللی برای اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر نفتی موجود در این کشورها و از طرفی محدودیت‌های دریایی از لحاظ عدم امکان انتقال سکوی حفاری از خارج از محدوده دریای خزر، دستگاه حفاری ایران - خزر با توجه به مشخصات فنی و توان بسیار خوب عملیاتی، از بازار بسیار خوبی در این کشورها از جمله دو کشور قزاقستان و ترکمنستان برخوردار شده است. همچنین مذاکرات مربوط به انتقال دستگاه‌های حفاری خشکی برای عملیات حفاری در حوزه خشکی این کشورها (به ویژه در قالب اجاره از سایر شرکت‌های دارنده دستگاه حفاری) در حال انجام است.

در همین حال با اعلام خبر قطعی عرضه بلوک مدیریتی حفاری از یک سو و نیز تایید حضور خریداران برای این معامله، بازار شاهد آغاز حرکت روی قیمت این سهام است تا در انتظار عرضه فردا باشد.