پایان کمک «مبارکه» به صندوق بازنشستگی فولاد

گروه بورس- علیرضا باغانی: سهامداران فولاد مبارکه اصفهان سرانجام به خواسته ایمیدرو مبنی بر افزایش کمک به صندوق بازنشستگی فولاد تن دادند. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در مجمعی که روز دوشنبه در اصفهان و به درخواست ایمیدرو به‌عنوان مالک ۲۰ درصد از سهام مبارکه برگزار شده بود، سهامداران این شرکت بورسی با درخواست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مبنی بر افزایش ۲۲ میلیارد تومانی کمک به صندوق بازنشستگی فولاد موافقت کردند.

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که در این جلسه که به ریاست شیرمحمدپور نماینده سهام عدالت و تامین اجتماعی و نظارت نمایندگانی از مهر اقتصاد ایرانیان و ایمیدرو برگزار شد، مبلغ کمک صندوق بازنشستگی فولاد از ۲۸ میلیارد تومان با ۲۲ میلیارد تومان افزایش به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. افزون بر این، در این مجمع ۲۰میلیارد تومان هم برای کمک‌های بلاعوض فولاد به باشگاه فرهنگی و ورزشی فولاد و هزینه‌های آلایندگی زیست‌محیطی در نظر گرفته شد.

همچنین ۸۲ درصد از سهامداران فولاد مبارکه در این جلسه رسما اعلام کردند که با توجه به اینکه طبق قانون بودجه ۸۹ صندوق فولاد باید در تامین اجتماعی ادغام شود، از سال آینده کمکی به این صندوق نخواهند داشت و در واقع سال‌جاری پایان کمک‌های بلاعوض فولاد مبارکه به این صندوق است.

سهامداران فولاد مبارکه در حالی روز دوشنبه در نوبت دوم مجمع فوق‌العاده فولاد با افزایش ۲۲ میلیارد تومانی به صندوق فولاد موافقت کردند که دو هفته پیش (۲۴ آبان‌ماه سال جاری) نوبت اول مجمع فولاد به دلیل عدم موافقت حقوقی‌هایی همچون مهر اقتصاد، سهام عدالت و تامین اجتماعی با افزایش کمک به صندوق فولاد به تنفس خورده بود.

اما در نهایت مالک ۲۰ درصد از سهام با استفاده از ماده ۹۵ قانون تجارت در مجمع روز دوشنبه برنده شد و بخشی از هزینه‌های صندوق ۷۰ هزار عضوی فولاد را به دوش شرکت به اصطلاح خصوصی شده فولاد انداخت.

درخواست افزایش ۲۲ میلیارد تومانی کمک به صندوق فولاد در حالی به تصویب می‌رسد که کمک فولاد مبارکه به صندوق بازنشستگی فولاد به دلیل خصوصی شدن این شرکت از ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۸۰ میلیارد تومان در سال ۸۷ و ۳۵ میلیارد تومان در سال ۸۸ تقلیل یافت. با این حال سهامداران حقیقی و جزء شرکت همچنان در مجامع نسبت به کمک فولاد به صندوق بازنشستگی فولاد اعتراض می‌کردند.

حال در شرایطی که کمک به صندوق بازنشستگی فولاد طبق روال مجامع و اعلام نماینده دولت، در زمان خصوصی شدن باید کاهش پیدا کند، مبلغ کمک به صندوق فولاد این‌بار افزایش پیدا کرده‌است.

پر واضح است که دلیل این درخواست هم افزایش هزینه‌های این صندوق است که فقط در یک قلم، ماهانه به بیش از ۷۰ هزار عضو خود ۴۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند.

توجیه دولت هم این است که با توجه به استفاده فولاد مبارکه از سنگ‌آهن ارزان که ناشی از مالکیت دولت در معادن سنگ‌آهن است، فولاد و ذوب‌آهن باید سالانه به صندوق فولاد کمک کنند، حال آن که اساسا بهره بردار این معادن شرکت‌های سنگ‌آهنی هستند و با توجه به فرمول توافق شده فولاد، سنگ‌آهن خود را از این شرکت‌ها خریداری می‌کند.

در این حال ایمیدرو در حالی افزایش کمک به صندوق فولاد را دنبال می‌کند که کم شدن هر ۱۶ میلیارد تومان از سود خالص فولاد مبارکه، روی هر سهم ۱۰ ریال اثر گذار است.

در حال حاضر ۲۰ درصد از سهام فولاد از آن ایمیدرو، ۳۰ درصد در اختیار سهام عدالت، ۱۵ درصد از آن تامین اجتماعی، نزدیک به ۱۰ درصد متعلق به مهر اقتصاد و زیر مجموعه‌ها، ۵ درصد در اختیار صندوق فولاد و مابقی هم در اختیار شخصیت‌های حقوقی و حقیقی دیگر است.

ایمیدرو در حالی درخواست افزایش کمک فولاد مبارکه به صندوق فولاد را دارد که طبق قانون این صندوق بازنشستگی باید به تامین اجتماعی واگذار شود و صندوق‌های مشابه دیگرهم باید با یکدیگر ادغام شوند.

به دنبال تصویب افزایش ۲۲ میلیارد تومانی کمک فولاد مبارکه اصفهان به صندوق بازنشستگی فولاد، هوشنگ عمرانی کلوچه، مدیر تصفیه کارگزاری در حال تصفیه سهام عدالت و نماینده سهام عدالت در مجامع شرکت‌های بورسی در اظهاراتی دلایل موافقت با افزایش کمک به صندوق فولاد را تشریح کرد.

وی افزود: طبق قانون بودجه ۸۹، مقرر شده صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در سازمان تامین اجتماعی ادغام شود.

از سوی دیگر، براساس مصوبه‌ای که از سوی دولت به تصویب رسیده، باید در محاسبات اکچوئری (ارزیابی کسری دارایی و تعهدات آتی) مشخص شود که این شرکت چقدر کسری دارد که البته دولت در این مصوبه جبران این کسری را تعهد کرده است. در واقع این صندوق در آستانه ادغام شدن اگر کسری داشته باشد، از سوی دولت جبران می‌شود.

وی افزود: از آنجا که ورودی‌ها و خروجی‌های صندوق فولاد در گذشته تناسبی نداشته است و به دلیل استفاده فولادسازان از سنگ‌آهن ارزان و با سوبسید، فولادسازانی همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و... کمک‌های بلاعوضی به صندوق مزبور داشته‌اند که این کمک‌ها چیز جدیدی نیست و از سال ۸۰، سالانه به صندوق فولاد پرداخت شده است.

وی با اشاره به درخواست ایمیدرو (مالک ۲۰ درصدی فولاد) برای افزایش مبلغ کمک به صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در سال‌های گذشته با واگذاری سهام فولاد مبارکه به بخش خصوصی و خصوصی‌شدن شرکت، رفته‌رفته حجم کمک به صندوق مزبور کاهش یافت و در این شرایط در سال جاری ایمیدرو درخواست افزایش کمک را مطرح کرد و همچنین گفته است که اگر کمک‌ها افزایش پیدا نکند، قیمت سنگ‌آهن مصرفی فولادسازان افزایش خواهد یافت یا اینکه اختیار معادن سنگ‌آهن به صندوق فولاد سپرده شده و مابه‌التفاوت استفاده فولادسازان از سنگ‌آهن دارای سوبسید در اختیار صندوق برای جبران هزینه‌ها قرار می‌گیرد که در واقع به قیمت تمام شده فولاد افزوده خواهد شد و مابه‌التفاوتی به صندوق تعلق می‌گیرد.

عمرانی افزایش ۲۲ میلیارد تومانی کمک به صندوق بازنشستگی فولاد را مشروط دانست و گفت: در سال جاری براساس توافق همه سهامداران، کمک بلاعوض فولاد مبارکه به صندوق بازنشستگی فولاد از ۲۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده با ۲۲ میلیارد تومان افزایش به ۵۰ میلیارد تومان رسید، اما مشروط به اینکه اگر در سال آینده این صندوق در تامین اجتماعی ادغام نشد، فولاد مبارکه هیچ کمکی به صندوق فولاد نخواهد داشت و در واقع سال ۸۹ آخرین سال کمک‌های بلاعوض صندوق مزبور است، در غیر این صورت تمام پرداخت‌های صورت گرفته به صندوق فولاد در قالب کمک طی سال‌های گذشته از این صندوق بازپس گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که فولاد چگونه می‌تواند از صندوق فولاد کمک‌های قبلی را پس بگیرد؟ گفت: خود صندوق سهامدار فولاد است و سالانه از فولاد سود می‌گیرد که می‌توان بازپس‌گیری کمک‌های پرداخت شده، از محل سود سهام متعلق به این صندوق صورت گیرد. از سویی دیگر، سالانه یک میلیارد و یکصد میلیون تومان از سوی کارکنان فولاد بابت کسورات بازنشستگی به حساب صندوق واریز می‌شود که در صورت درخواست ادامه کمک‌ها در سال آینده، تمام پرداخت‌های انجام شده می‌تواند از این محل تامین شود که این موضوع در خلاصه مذاکرات مجمع قید شده است.

عمرانی با اشاره به عرضه اولیه فولاد مبارکه در سال ۸۵ با قیمت هر سهم ۱۹۰ تومان گفت: در زمان واگذاری فولاد مبارکه، محاسبات اکچوئری انجام نشده و کسری‌های فولاد در قیمت واگذاری در نظر گرفته نشده، بنابراین سهام از سوی سهامداران گران خریداری شد. از سویی دیگر، در حال حاضر هم بابت کمک به صندوق فولاد این‌گونه فشار وارد می‌شود، بر این اساس سهامداران فولاد در تصمیم خود مبنی بر پایان کمک به صندوق فولاد در سال جاری جدی هستند.وی در برابر این سوال که اگر با پایان کمک به صندوق فولاد، قیمت سنگ‌آهن مصرفی فولادسازان افزایش یابد، واکنش سهامداران عمده فولاد چیست؟ پاسخ داد: در صورت خرید سنگ‌آهن گران، طبیعی است قیمت محصول نهایی فولاد هم افزایش خواهد یافت.وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه تعیین تعرفه برای صادرات سنگ‌آهن آیا به درخواست کمک به صندوق فولاد و جلوگیری از صادرات سنگ‌آهن ارتباط دارد؟ گفت: این حق دولت است که به‌عنوان مالک معادن و با هدف کنترل بازار داخلی ترجیح دهد که با گذراندن مصوبه‌ای، سنگ‌آهن به فولادسازان داخلی فروخته شود، بنابراین این مصوبه ارتباطی به ماجرای کمک به صندوق نداشته است.

وی سهم کارکنان فولاد در هزینه‌های صندوق فولاد را ۵/۲ درصد ذکر کرد و گفت: فولاد نباید به عنوان شرکتی که کارکنانش سهم ۵/۲ درصدی در صندوق بازنشستگی دارد، تامین‌کننده بخش زیادی از هزینه‌های این شرکت باشد.

دبیر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در پایان از درخواست افزایش کمک فولاد خوزستان به صندوق فولاد خبر داد و گفت: فولاد خوزستان هم که طبق مجمع اخیر ۵۴ درصد سود خالص خود را به صندوق فولاد پرداخت می کند، با درخواست افزایش کمک به صندوق مزبور مواجه است. این در حالی است که این هزینه‌ها جزء هزینه‌های غیرقابل قبول مالیاتی است و ۲۵ درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد.