ایسنا - معاون نظارت و هماهنگی‌ در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور، ورود نهادهای عمومی غیردولتی از جمله صندوق‌های تامین اجتماعی کارمندان و کارگران و نظامیان به واگذاری‌ها را صحیح دانست و در عین حال بر گسترش فضای رقابتی و تقویت بخش خصوصی برای امکان رقابت با این نهادها تاکید کرد. وی همچنین وظیفه نیروهای نظامی را به‌کارگیری امکاناتشان در راه سازندگی کشور در جاهایی که مردم و بخش خصوصی وارد نمی‌شوند، عنوان کرد. علی آقامحمدی درباره امکان قانونی واگذاری‌ ۴۰ درصد شرکت‌های دولتی به نهادهای عمومی غیردولتی اظهار کرد: ‌باید ابتدا منظورمان را از نهادهای عمومی غیردولتی روشن کنیم؛ اگر منظور صندوق‌های تامین اجتماعی است، آنها حتما باید در این عرصه فعال باشند چون منابع این صندوق‌ها، سرمایه‌های مردمی است.

وی ادامه داد: درست است که دولت از آنها حراست می‌کند اما کارمندان باید آینده‌شان از منابع این صندوق‌ها تامین شود. پس آنها باید فعال، پویا و سرمایه‌گذار باشند. بدین طریق پول ماهانه مردم، تبدیل به سرمایه خواهد شد و اینکه عده‌ای به این نهادها می‌گویند دولتی، اشتباه است. کارمندان دولت پول خود را در آن صندوق می‌گذارند و باید برای آینده استفاده شود.

معاون نظارت و هماهنگی‌ در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: این‌ نهادها حتما باید در این واگذاری‌ها حضور داشته باشند و در آینده هم که بازار رقابت‌پذیر می‌شود آنها باید حضور داشته باشند و اصلا نقش‌شان همین است.

آقامحمدی ادامه داد: به عنوان مثالی دیگر فکر می‌کنم حساب‌های تامین آتیه مهر هم که برای نوزادان ایجاد شده است باید منابعش، به سرمایه‌گذاری منتهی شود تا آن بچه بتواند در آینده امکانات قابل‌ملاحظه‌ای بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی بیمه‌های تجاری هم این کار را می‌کنند؛ منابع را جمع‌آوری و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید نوع نگاه به این نهادها عوض شود، اظهار کرد: باید این گونه فکر کرد این وجوهی که در این مجموعه‌ها می‌رود آیا در محیط رقابتی و بدون تبعیض به‌کار گرفته می‌شوند،‌ اینجا شفافیت مهم است تا اینکه راجع به صاحب مال سوال ‌شود.

آقامحمدی تصریح کرد: توجه کنید که حتی در کشورهایی که بهترین نرخ رشد اقتصادی را دارند مثل چین، نهادهای اصلی همچنان در اختیار دولت است. در اینجا البته سیاست اقتصادی ما این نیست، اما نهادها باید دست ملت باقی بمانند. ملت در چند نفر سرمایه‌دار خلاصه نمی‌شود کارمندان و کارگران هم هستند که باید سرمایه‌های خردشان را در تامین اجتماعی به‌کار بگیرند.

وی گفت: بخش دیگری از این نهادها وجوهی است که به نوعی دیگر متعلق به مردم است مثلا وجوه بلاصاحب که در اختیار ولی فقیه است جزو وجوه عمومی است و باید اداره شود؛ بنابراین ستاد اجرایی درست می‌شود تا این وجوه تبدیل به سرمایه شوند. همچنین اموال مصادره‌شده اگر هدایت شوند و از عواید آن توسعه اقتصادی حاصل و به مستضعفان کمک شود، خیلی مفید است.

وی تاکید کرد: البته ما نمی‌خواهیم به آنها امتیازات اقتصادی بدهیم بلکه باید بخش خصوصی را تقویت کرد تا توان رقابتی داشته باشد که این کارها با تغییر ساختار بورس یا بانک‌ها امکان‌پذیر است تا این توان را به بخش خصوصی داده و این توانایی را شکل بدهند.

وی اظهار کرد: طبیعتا بنیادهای تعاون نظامی هم در همین راستا هستند. مثلا مخابرات متعلق به کارکنان سپاه است و شما مطمئن باشید که اگر فضای رقابتی شکل بگیرد و رقبای قوی وجود داشته باشند و مخابرات برای این بنیاد توجیه اقتصادی نداشته باشد، از آنجا خارج می‌شود.

آقامحمدی گفت: طبق قانون اساسی، نیروهای مسلح در زمان صلح باید امکانات‌شان را در راه سازندگی کشور به‌کار گیرند و به گونه‌ای باشند که اگر جنگی اتفاق بیفتد آمادگی داشته باشند؛ چون در یک جنگ مهم‌ترین کار مهندسی آن است. کشور می‌تواند این امکانات را بخرد و در پادگان بگذارد تا مستهلک شود اما اگر این امکانات در راه سازندگی کشور به‌کار گرفته شوند هم برای توسعه مفیدند و هم توان دفاعی حفظ شده است.

وی اضافه کرد: اما باید در نظر داشت که این امکانات در جاهایی که مردم و بخش خصوصی وارد نمی‌شوند، به‌کار گرفته شود و خطایی که اتفاق افتاده و به چشم می‌آید مربوط به همین امر است. آنها طبیعتا باید گشایش راه کنند.