دنیای اقتصاد- عبور شاخص از مرز ۱۹ هزار واحد طلایی‌ترین روزهای تاریخ بورس تهران را رقم زد. گرچه شاخص یک بار در تاریخ ۱۷ مهرماه نیز برای دقایقی سطح ۱۹ هزار را لمس کرده بود، اما نتوانست آن رقم را تاب بیاورد. بنابراین گزارش، شاخص بورس تهران از ابتدای امسال ۶ هزار و ۴۸۴ واحد رشد داشت که ۶۶۸ واحد آن در طول ۱۳ روز ابتدایی دی‌ماه به ثبت رسید. میانگین بازدهی بورس تهران نیز از ابتدای سال به ۷/۵۱ درصد رسیده که ۶/۳ درصد از این رشد متعلق به ۱۳ روز اول دی‌ماه است. با گذشت ۴ماه از لمس ۱۸هزار واحد رخ ‌داد

پرواز شاخص در ارتفاع ۱۹هزار

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: عبور شاخص از مرز ۱۹ هزار واحد، طلایی‌ترین روزهای تاریخ بورس تهران را رقم زد.

دیروز شاخص بورس تهران پس از ثبت ۱۲۳ واحد رشد، برای نخستین بار عدد ۱۹ هزار و ۲۱ واحد را دید.

گرچه شاخص یک بار در تاریخ ۱۷ مهرماه نیز برای دقایقی سطح ۱۹ هزار را لمس کرده بود، اما نتوانست آن رقم را تاب آورد.

بنابراین گزارش، شاخص بورس تهران از ابتدای امسال ۶ هزار و ۴۸۴ واحد رشد داشت که ۶۶۸ واحد آن در طول ۱۳ روز ابتدایی دی‌ماه به ثبت رسید.

بنابراین گزارش شاخص سال ۱۳۸۹ را با ۱۲ هزار و ۵۳۷ واحد شروع کرد، اما در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه به بالای ۱۳ هزار واحد، در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه به بالای ۱۴ هزار واحد، در تاریخ ۲۲ تیرماه به بالای ۱۵ هزار واحد، در تاریخ ۱۱ مردادماه به بالای ۱۶ هزار واحد، در تاریخ ۲۷ مردادماه به بالای ۱۷ هزار واحد و در تاریخ ۱۳ شهریورماه به بالای ۱۸ هزار واحد رسید.

میانگین بازدهی بورس تهران نیز از ابتدای سال به ۷/۵۱ درصد رسیده که ۶/۳ درصد از این رشد متعلق به ۱۳ روز اول دی‌ماه است. روزهایی که همزمان با آغاز طرح تحول اقتصادی دولت است.بنابراین گزارش ارزش بورس تهران نیز با رسیدن به ۹۰ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان (معادل ۸۷ میلیارد دلار) رکورد جدیدی را در تاریخ بورس ثبت کرد.

بازار بر دوش بزرگان

براساس گزارش منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار، ارزش بورس تهران از ابتدای امسال تا پایان آذرماه معادل ۸۷ هزار میلیارد تومان بود؛ همچنین ارزش بازار چهار شرکت بیمه دانا، پست‌بانک، بیمه پارسیان و پالایشگاه تبریز که در سال جاری وارد بورس تهران شدند معادل یک هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان است که در صورت کسر این رقم از ارزش کل بورس،‌ ارزش بورس بالغ‌بر ۸۶ هزار میلیارد تومان می‌شود.بر این اساس در ۹ ماه نخست امسال، بورس از ۲۱ هزار میلیارد تومان رشد ارزش بازار (بازده قیمتی) برخوردار بوده است که ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم را ۵ گروه بانک‌ها، فلزات اساسی، مخابرات، استخراج کانه‌های فلزی و خودرو با وجود ۷۰ شرکت ایجاد کرده‌اند.

از سویی این ۵ گروه با داشتن ۲۱ درصد از شرکت‌های حاضر در بورس، ۶۲ درصد ارزش بازار و ۷۹ درصد از رشد ارزش بازار را در اختیار دارند. همچنین شرکت‌های بورسی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان سود تقسیم کرده‌اند که ۶۰ درصد آن در اختیار پنج گروه نامبرده بود.همچنین بازده نقدی بورس تهران تا پایان آذرماه ۵/۱۴ درصد و بازده قیمتی در همین مدت ۵/۳۲ درصد بود.این در حالی است که در میان شرکت‌های این پنج گروه نیز اثرگذاری ۱۸ شرکت در تغییرات بزرگ و مثبت بورس بیشتر بوده است.به عبارتی ۷ بانک از گروه بانکی، شرکت‌ مخابرات از گروه مخابرات، چهار شرکت فولاد خوزستان، مبارکه، خراسان و ملی مس از گروه فلزات اساسی، دو شرکت چادرملو و گل‌گهر از گروه استخراج کانه‌های فلزی و چهار شرکت ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن و سرمایه‌گذاری رنا ۱۶ هزار میلیارد تومان از رشد ارزش بازار معادل ۷۶ درصد را به عهده داشته‌اند.

دو عامل عبور دماسنج بورس از ۱۹ هزار

در این خصوص دبیرکل سابق کانون کارگزاران بورس دلیل عبور شاخص از مرز ۱۹ هزار واحدی را ناشی از دو عامل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رشد قیمت‌های جهانی محصولات دانست و پیش‌بینی کرد بورس ایران در نیمه اول سال ۹۰ هم با رونق کم سابقه‌ای روبه‌رو شود.

حسن خزلی خرازی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیمی از شرکت‌های حاضر در بورس که یا در گروه خدماتی قرار دارند یا مصرف انرژی نقش مهمی در سودآوری آنها ندارد، با بهبود شرایط و حتی با حاشیه سود بالاتری به‌کار خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: با این اوصاف اجرای هدفمندی یارانه‌ها نه تنها خود به خود منجر به افزایش شفافیت قیمت‌ها و کمک به رقابتی‌تر شدن اقتصاد و بازار سرمایه شده بلکه به نفع شرکت‌های خدماتی و شرکت‌هایی است که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و این وضعیت در نهایت منتهی به تداوم رشد بازار سهام و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

خزلی خرازی افزود: علاوه بر این عامل که نقش مهمی در روشن شدن افق سرمایه‌گذاری در بورس داشته، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات و پیش‌بینی رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال میلادی جدید هم اثر مستقیم و سریعی را بر وضعیت شرکت‌های بورسی صادر‌کننده محصولات گذاشته است.

وی ضمن پیش‌بینی ادامه سیر صعودی اما آرام شاخص در ماه‌های آینده و تکرار رونق بی سابقه بازار در نیمه اول سال ۹۰، گفت: طبق بررسی‌ها از زمان شروع به کار بازار سهام در دوران بعد از جنگ تحمیلی، مشخص شده همواره در سه سال پایانی دولت‌های حاکم، بورس و بازار سهام کشور با رونق چشمگیری مواجه می‌شود. خزلی خرازی ادامه داد: این رویه در سال‌های ۷۲ تا ۷۵ و ۸۱ تا۸۴ دیده شده است. دلیل این رویداد هم ناشی از این است که از یک طرف دولت‌های وقت در دوران پایانی حضور خود، به نقش بسیار موثر بازار سرمایه در کمک به رشد اقتصادی کشور پی می‌برند.

از سوی دیگر در سال‌های پایانی، دولت‌ها کمتر دست به تغییر مدیریت‌ها و سیاست و برنامه‌های قبلی می‌زنند. از این رو انتظار می‌رود بورس در سه سال پایانی دولت دهم هم با رونق بازار سهام و رشد متغیرهای معاملاتی مانند شاخص بورس مواجه شود. خزلی خرازی در خاتمه گفت: در مجموع چنانچه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و منفی در ماه‌های آینده رخ ندهد، می‌توان به ثبات رونق بازار سهام و تداوم سیر صعودی شاخص بورس امیدوار بود.