گروه بورس - پیرو درج گزارشی در روز شنبه ۱۱/۱۰/۸۹ در روزنامه با عنوان «سود ۸۹ صدرا تعدیل ندارد»، روابط عمومی شرکت صدرا توضیحاتی را برای روزنامه ارسال کرده است. در متن توضیحات شرکت آمده است: «با احترام - پیرو نشست خبری مدیرعامل محترم شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با اصحاب رسانه در تاریخ ۸/۱۰/۸۹ که آخرین وضعیت مالی و عملیاتی شرکت در حوزه‌های مختلف تشریح گردید، ضمن تشکر از حضور خبرنگار آن روزنامه وزین به اطلاع می‌رساند که متاسفانه برخی از مطالب منتشر شده از نشست مذکور در سرویس بورس آن روزنامه مورخ ۱۱/۱۰/۸۹ با عنوان «سود ۸۹ «صدرا» تعدیل ندارد» خلاف واقع بوده و نگارنده خبر با القای برداشت شخصی خود که کاملا منفی بوده، ذهن خوانندگان و سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت را مشوش نموده است و این در حالی است که روح مصاحبه مدیرعامل شرکت با نگاهی مثبت به آینده و با توجه به شرایط فعلی شرکت بوده و تفاوت فاحشی با برداشت شخصی نگارنده خبر داد. بیان ناقص جملات مدیرعامل شرکت بدون هیچ توضیحی در سرفصل گزارش از نارسایی عمده‌ای برخوردار بوده که موجبات درک ناصحیح خواننده و قضاوت نادرست از وضعیت واقعی شرکت را فراهم آورده است. این موضوع در نگارش ناقص برخی از جملات که در ذیل عینا آمده است کاملا مشهود است:

۱- هدفمندی یارانه‌ها قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد.

۲- نگران پایان استمهال بانک‌ها هستیم و هیچ برنامه‌ای برای این مساله نداریم.

۳- تعدیل منفی نداشته باشیم، مطمئن باشید تعدیل مثبت نداریم.

هر چند در ادامه گزارش مذکور، مشروح صحبت‌های مدیرعامل شرکت به نوعی بیان شده است، اما نگارش ناقص جملات اساسی اشاره شده با نگاهی غیرواقعی و به دور از روح مطلب سبب دور شدن اذهان از واقعیت موضوع گردیده است. در این موارد لازم به توضیح است مدیرعامل شرکت صدرا در بحث هدفمندی یارانه‌ها ضمن تاثیرگذاری این طرح بسته‌های حمایتی وزارت صنایع را رافع مشکلات ناشی از آن دانست. ایشان در خصوص وضعیت استمهال بدهی‌ها و با تکیه بر زمان‌بر بودن اخذ منابع جدید از صندوق ملی تا حصول نتیجه تکرار مدت زمان استمهال را مورد توجه قرار داده‌اند.

مدیرعامل شرکت صدرا در موضوع تعدیل سود شرکت،‌ آن را منوط به وضعیت و شرایط آتی دانسته و در هیچ مطلبی ایشان در خصوص عدم‌تحقق تعدیل مثبت و یا امکان تعدیل منفی سود سال ۸۹، اظهاراتی بیان ننموده‌اند.

خاطرنشان می‌سازد که تفاوت نحوه و نوع نگارش خبرنگار آن روزنامه در مقایسه با سایر رسانه‌های حاضر در نشست خبری که بالغ‌بر ۱۰ خبرنگار بوده است، سوال‌برانگیز و جای بسی تامل دارد.

لذا از آن مدیریت محترم تقاضا دارد به منظور تنویر افکار عمومی و طیف سهامداران شریف این شرکت و بنا به رسالت مقدس رسانه‌ای نسبت به انتشار تکذیبیه فوق در همان جایگاهی که خبر منتشر شده است در اسرع وقت دستور اقدام لازم را معمول فرمایید.

***

توضیح گروه بورس

۱- شرکت صدرا رویه منفی گزارش را مورد توجه قرار داده و معتقد است صحبت‌های مدیرعامل به صورت منفی منتشر شده است.

اما شرکت در تکذیبیه خود توضیح نداده در کدام بخش از گزارش دنیای اقتصاد، اطلاعات اشتباه منعکس شده که نیاز به تکذیبیه برای شفاف‌سازی داشته باشد.

به بیان دیگر تکذیبیه «صدرا» به هیچ مورد خطا و اشتباهی در گزارش «دنیای اقتصاد» اشاره نکرده که نیاز به تصحیح آن باشد، بنابراین اطلاق تکذیبیه برای توضیحات، موضوعیت ندارد.

۲- روابط عمومی شرکت صدرا، تکذیبیه‌ خود را علاوه‌بر دنیای اقتصاد که مخاطب اصلی آن است، برای سایر رسانه‌های حاضر در نشست خبری (بالغ‌بر ۱۰ رسانه) نیز ارسال کرده است. چیزی که مشخص نیست با چه منظور و هدفی صورت گرفته، چراکه این امر با روحیه تعامل حرفه‌ای شرکت‌ها و سازمان‌ها با رسانه‌ها منافات دارد.

متاسفانه برخی رسانه‌ها نیز اقدام به انتشار تکذیبیه‌ای کرده‌اند که نه مخاطب آن بوده‌اند و نه اصولا الزام حرفه‌ای، برای انتشار آن داشتند.

۳- در بخش دیگری از تکذیبیه، اشاره شده که مدیرعامل صدرا در هیچ مطلبی درخصوص «عدم‌تحقق تعدیل مثبت» یا «امکان تعدیل منفی سود سال ۸۹» اظهاراتی بیان نکرده‌اند.

این در حالی است که در گزارش «دنیای اقتصاد» هم هیچ اشاره‌ای به تعدیل مثبت یا منفی سود نشده و تنها صحبت‌های مدیرعامل شرکت در نشست مطبوعاتی مزبور عنوان شده است.