«خصوصی‌سازی» 90 درصد بودجه 89 را محقق کرد
گروه بورس - علیرضا کدیور - معصومه طاهرخانی: «برای اولین بار توانسته‌ایم 90 درصد بودجه 4500 میلیارد تومانی واگذاری‌ها را محقق کنیم.»

«پیمان نوری»، معاون وزیراقتصاد و رییس هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: تعهد بودجه‌ای امسال ما ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بتوانیم ۹۰ درصد آن، قریب ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان را محقق و به حساب خزانه دولت واریز کنیم. تحقق این میزان بودجه برای نخستین بار در تاریخ اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ است؛ چراکه بیشترین رقم بودجه‌ای که تاکنون در این ۵ سال خصوصی‌سازی محقق شده، توانسته‌ تنها معادل ۵۳ درصد باشد.
بنابراین عملکرد امسال سازمان خصوصی‌سازی در زمینه پوشش بودجه پیش‌بینی شده، بی‌نظیر است.
ادامه گفت‌و‌گوی اختصاصی دنیای اقتصاد با رییس هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی در پی می‌آید.
***
سه‌شنبه این هفته قرار است سازمان خصوصی‌سازی برای نخستین بار در تاریخ عرضه‌های دولتی، دارایی خریداران بدهکار را حراج کند. آیا خریداران در جریان تصمیم شما هستند؟
بله، اعتقاد درونی سازمان این است که با مجموعه‌هایی که خارج از اراده دچار معوقه می‌شوند، در محدوده قانون تا حد امکان همراهی شود.
از طرفی سازمان بارها به بدهکاران فرصت می‌دهد تا مطالبات معوق خود را بازپرداخت کنند، ولی مواردی همچون نمونه روز سه‌شنبه هم پیش می‌آید که سازمان طبق قانون، موظف می‌شود برای ایفای حقوق دولت، نسبت به فروش دارایی بدهکاران و وصول بدهی‌های معوق خود اقدام کند.
عرضه دارایی بدهکاران با چه ملاحظاتی انجام می‌شود؟ آیا سازمان باید تنها به دنبال حصول مطالباتش باشد یا می‌توان عرضه دارایی را تا زمان تقاضای بازار به تاخیر بیندازد؟
هدف ما حصول بدهی‌های دولت به هر قیمتی نیست، بلکه سازمان همواره شرایط تقاضای بازار و فضای کلی سهم را مدنظر قرار می‌دهد. در نهایت با بررسی‌هایی که انجام می‌شود، تصمیم به عرضه سهام گرفته می‌شود.
این امر در مورد هر عرضه‌ای از سوی سازمان خصوصی‌سازی مصداق دارد.
روز سه‌شنبه قرار است بلوک ۲۹/۱ درصدی «ملی مس» عرضه شود. عرضه این بلوک یک بار به تعویق افتاد و «آقای عقدایی» معاون شما دلیل منتفی شدن عرضه را تسویه بدهی طلبکاران با سازمان اعلام کرد. با وجود این اظهارنظر بار دیگر بلوک آگهی شده، ولی «درصد سهام قابل عرضه» و «قیمت پایه بلوک»۵۰ ریال کم شده است. دلیل این تغییرات چیست؟
خریدار بلوک، بخشی از معوقات خود را پرداخت کرد و ما به میزان پرداختی خریدار، درصد سهام قابل‌عرضه و قیمت پایه را تغییر دادیم.
آیا احتمال تعویق دوباره عرضه وجود دارد؟
سازمان خصوصی‌سازی به طور جدی پیگیر مطالبات دولت است و امکان تعویق وجود ندارد.
سازمان خصوصی‌سازی زمان عرضه ۵ درصد سهام بانک تجارت را فروردین سال ۹۰ اعلام کرده است. درآمد حاصل از فروش این بلوک در چه سالی شناسایی می‌شود، ۸۹ یا ۹۰؟
چون پرداخت وجه در سال 90 انجام می‌شود، بدیهی است که باید در درآمدهای این سال دیده شود.
با توجه به اینکه سهام شرکت در لیست واگذاری‌های ۸۹ بوده، آیا نیازی به گرفتن مجدد مجوز آن برای سال ۹۰ نیست؟
قانون این اجازه را به هیات واگذاری می‌دهد که نسبت به عرضه اقدام کند و مشکلی در این فرآیند نیست.
واگذاری‌های رددیونی این سازمان در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ آیا می‌توان به تحقق ۵ هزار میلیارد تومانی رددیون‌ تا پایان سال‌ امیدوار بود؟
فهرست شرکت‌ها و نهادهای مشمول دریافت سهام رددیون نهایی شده و ما منتظر ابلاغ این فهرست از سوی هیات‌ وزیران هستیم.
پیمانکاران چه طور؟ آیا آنها هم امسال می‌توانند سهام بگیرند؟
بسیار امیدواریم که بتوانیم تا 40 درصد از رقم رددیون امسال را جذب کنیم.
چرا تخصیص سهام رددیون امسال با تاخیر روبه‌رو است؟ چراکه شما فرصت اجرایی کافی برای انجام این کار را در اختیار ندارید.
از نظر قانونی ما فرصت داریم تا 4 ماه بعد از پایان سال، اقدامات اجرایی تخصیص سهام رددیون را انجام دهیم؛ بنابراین از زمان تصویب سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در قالب رددیون ما فرصت 4 ماهه برای این کار داریم.
بودجه نقدی واریزی به خزانه در چه شرایطی قرار دارد؟
تعهد بودجه‌ای امسال ما 4500 میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بتوانیم 90 درصد آن، قریب 4 هزار میلیارد تومان را محقق و به حساب خزانه دولت واریز کنیم.
تحقق این میزان بودجه برای نخستین بار در تاریخ اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ است؛ چراکه بیشترین رقم بودجه‌ای که تاکنون در این ۵ سال خصوصی‌سازی، محقق شده، توانسته‌ تنها معادل ۵۳ درصد باشد.
بنابراین عملکرد امسال سازمان خصوصی‌سازی در زمینه پوشش بودجه پیش‌بینی شده،
بی‌نظیر است.
اما برخی از کارشناسان این نکته را مطرح می‌کنند که ارزش واگذاری‌ها از 117 هزار میلیارد ریال سال 88 به 60 هزار میلیارد ریال امسال رسیده است. با وجود پوشش 90 درصد بودجه واریزی به خزانه امسال، پاسخ شما به این انتقادات چیست؟
دلیل اصلی رشد ارزش واگذاری‌های سال ۸۸ مربوط به فروش بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات بود. ارزش این واگذاری که تاریخی‌ترین عرضه سهام اقتصاد ایران نیز هست، معادل ۸۵ هزار میلیارد ریال بوده است. حال اگر رقم واگذاری مخابرات را از واگذاری‌های پارسال کم کنیم به عدد ۳۲ هزار میلیارد ریال می‌رسید؛ بنابراین نمی‌توان تنها با اتکا به یک عرضه بزرگ که قطعا دیگر امکان تکرار موارد مشابه به آن وجود ندارد، ارزش واگذاری سال ۸۸ و ۸۹ را با یکدیگر مقایسه کرد.
ضمن اینکه حضور من در سازمان خصوصی‌سازی به اوایل شهریورماه 89 برمی‌گردد. قبل از حضور بنده در این سازمان، کل ارزش واگذاری‌ها طی 5 ماه، معادل 13 هزار میلیارد ریال (6/2 هزار میلیارد ریال در هر ماه) بوده است.
با گذشت ۶ ماه ارزش واگذاری‌ها از ۶۰ هزار میلیارد ریال عبور کرده و سهم این ۶ ماه قریب ۵۰ هزار میلیارد ریال (۳/۸ هزار میلیارد ریال در هر ماه) بوده است.
در واقع عملکرد نیمه دوم در مقایسه با عملکرد نیمه اول سال، رشد سه برابری، واگذاری‌های خصوصی‌سازی را نشان می‌دهد.
در واقع عملکرد واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از شروع اجرای قانون، نشان می‌دهد که عملکرد سازمان همواره در محدوده ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد ریال است که خوشبختانه امسال ما توانسته‌ایم این ارقام را افزایش داده و به رقم ۶۰ هزار میلیارد ریال برسانیم.
آیا می‌توانید عددی را بابت تحقق بودجه (نقدی) امسال سازمان بیان کنید؟
برآورد ما این است که بتوانیم قریب ۴۰ هزار میلیارد ریال را نقد به خزانه واریز کنیم.
ضمن اینکه ملاک اصلی ما کل واگذاری‌ها است و نه واریزی به خزانه؛ چراکه واگذاری‌های هر سال می‌توانند درآمد پایداری را در سال‌های آینده ایجاد کنند.
دولت در لایحه بودجه ۹۰، منابع حاصل از واگذاری را ۲۳۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته که ۴۵ هزار میلیارد ریال آن واریزی به خزانه است. از طرفی وجود بندهای سه‌گانه «طرح آتیه»، «اشتغال و مسکن» و «افزایش حقوق بازنشستگان» به مبلغ ۶۷ هزار میلیارد ریال حجم تعهدات سازمان را بالا برده است. به نظر شما اعداد بودجه ۹۰ خصوصی‌سازی چقدر قابل‌تحقق هستند؟
معتقدم در بودجه 90 تدابیر بسیار خوبی صورت گرفته، ولی تحقق این بودجه نیاز به ملاحظاتی دارد. در واقع شرط جدی تحقق بودجه، این است که دستگاه‌های مشمول واگذاری نهایت همکاری را با ما داشته باشند، در غیر این صورت مسیر سختی در پیش‌رو خواهد بود.
سازمان خصوصی‌سازی وظایف متعددی از قبیل توانمندسازی بخش خصوصی، اصلاح ساختار، بنگاه‌های مشمول واگذاری، بازاریابی بین‌المللی، قیمت‌گذاری و ... را دارد، بنابراین زمانی ندارد که بخواهد برای مسائل دیگر بگذارد.
آیا می‌توانید نام برخی از دستگاه‌هایی که با شما همکاری نمی‌کنند را اعلام کنید؟
ما همواره به دنبال تعامل متقابل هستیم و برای ایجاد همکاری مشترک به دستگاه‌ها فرصت می‌دهیم. باید توجه کنیم که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سودده از پرتفوی فروش ما خارج شده‌اند و برای فروش باقیمانده‌ها نیازمند نهایت همکاری و مساعدت دستگاه‌های مشمول واگذاری هستیم.
آیا خویشتن‌داری سازمان خصوصی در تعامل با دستگاه‌های مشمول واگذاری توانسته نتیجه مثبتی داشته باشد؟
بله. ضمن اینکه برخی مقاومت‌هایی که وجود دارد، چندان هم بی‌دلیل نیست و نیاز به بررسی دارد. تلاش ما در سازمان رفع نگرانی‌ دستگاه‌ها و توضیح شرایط شرکت‌ها بعد از واگذاری است.
با این توصیف، باید نظارت‌های سازمان خصوصی‌سازی بعد از عرضه جدی‌تر شده باشد؟
در گذشته پیگیری جدی در این زمینه وجود نداشت و شرکت‌های واگذار شده چندان کنترل نمی‌شدند ولی با تعریف سازوکاری مشخص وضعیت شرکت‌های فروخته شده در زمینه‌های مختلفی چون: نیروی انسانی، دارایی‌ها، تسهیلات و ... به طور دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین شرکت‌های واگذار شده موظف هستند کوچک‌ترین تغییر در روند شرکت را به ما گزارش کنند و برای این کار از ما مجوز بگیرند.
آیا گزارشی از نظارت‌های بعد از عرضه تهیه شده؟
بله. این گزارش بسیار جامع است و برای نهادها و دستگاه‌های مرتبط ارسال می‌شود.
آیا امکان انتشار عمومی این گزارش‌ها وجود دارد؟
قطعا این کار را برای سال آینده عملیاتی می‌کنیم و آمار عملکردی می‌دهیم.
امروز کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اصل 44 مجلس قرار است پرونده فولاد هرمزگان را بررسی کند. سازمان خصوصی‌سازی هم قبلا اعلام کرده بود که نسبت به نحوه واگذاری این بلوک اعتراض دارد با توجه به قطعی شدن معامله، تصمیم شما در این مورد چیست؟
ما به عنوان دستگاه مجری مسوول تفسیر قانون نیستیم و نهادهای مرتبط باید این کار را انجام دهند.
معتقدم باید به انتظار نتیجه جلسه امروز و تعامل طرف‌های این بحث بنشینیم، ولی در هر حال ما مطیع قانون هستیم و هر چه قانون حکم کند ما موظف به اجرای آن هستیم.
طبق مصوبه هیات‌وزیران ماجرای بلوک فولاد خوزستان به پایان رسیده و سازمان خصوصی‌سازی موظف به صلح با خریدار شده است. آیا شما بلوک ۵/۳۰ درصدی را بار دیگر آگهی می‌کنید؟
اول باید مشخص شود که منظور از صلح چیست، بعد از تفسیر این مصوبه ما اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.
آیین‌نامه پیمان مدیریت در چه مرحله‌ای است؟
در حال نهایی شدن است و امیدواریم در فروردین‌ماه سال آینده بتوانیم برخی عرضه‌ها را از این طریق انجام دهیم.
مثل سهام نمایشگاه بین‌المللی تهران؟
چون وزارت بازرگانی پیشنهاددهنده واگذاری پیمان مدیریتی سهام نمایشگاه بین‌المللی تهران بوده، بنابراین بعد از نهایی شدن تعاملات با این وزارتخانه، سهام این شرکت را در قالب پیمان مدیریت عرضه می‌کنیم. ضمن اینکه واگذاری‌ها از این روش را به شیوه رقابتی انجام می‌دهیم.