مدیریت تحول

گروه بورس- مجید اسکندری: تاریخ اقتصاد ایران، مدیران بسیاری را به خود دیده است. اما در این میان شاید کمتر مدیری را بتوان یافت که تنوع حوزه‌های مدیریتی او به اندازه «مهدی کرباسیان» باشد. اقتصاد، صنعت، مدیریت مالی، ورزش، نفت و... از جمله حوزه‌هایی هستند که مدیریت متحول‌کننده او را تجربه کرده‌اند. دکتر مهدی کرباسیان متولد اول فروردین‌ماه ۱۳۳۰ اصفهان پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاهش، برای ادامه تحصیل به موسسه عالی حسابداری آمد و در سال ۱۳۵۲ با لیسانس حسابرسی از این موسسه فارغ‌التحصیل شد.

کرباسیان در سال ۵۵ برای تکمیل تحصیلات عالی به دانشگاه اوکلاهاما سیتی رفت و دوره MBA را در این دانشگاه طی کرد. او در سال ۷۰ دوره کوتاه مدتی را در دانشگاه آلبرتا، مدرسه عالی بنف در کانادا گذراند و سرانجام موفق به دریافت دکتری مدیریت از دانشگاه پیسلی اسکاتلند شد. کرباسیان در قبل از انقلاب همزمان با دوره دانشجویی از سال ۴۸ تا ۵۰ در بخش سفارشات خارجی شرکت‌های قرقره زیبا و درخشان تهران فعالیت می‌کرد. از سال ۵۰ تا ۵۲ در قسمت حسابداری شرکت سافیار و از سال ۵۳ تا ۵۵ نیز در شرکت ساپروماک فعال بود و همزمان در موسسه حسابرسی اسفند به کار حسابرسی اشتغال داشت.

او پس از انقلاب در بخش‌های متعددی حضور داشت که از آن جمله می‌توان به فرمانداری شهرستان نوشهر، مدیرعامل سازمان ترمینال‌های شهرداری تهران، معاون وزیر راه و ترابری در امور حمل‌ونقل، قائم‌مقام ریاست بنیاد مستضعفان، رییس هیات مدیره فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدس، معاون وزیر نفت در امور بازرگانی، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت ملی نفت ایران، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی، عضو شورای عالی بیمه، معاون کل وزارت اقتصاد، عضو شورای عالی بورس، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، رییس هیات رییسه صندوق بازنشستگی نفت، رییس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی و... اشاره کرد.

حضور کرباسیان در ترکیب هیات مدیره بسیاری از شرکت‌های فعال از جمله کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، بانک پارسیان نیز از جمله سوابق اجرایی او به شمار می‌آید.

از سوی دیگر می‌توان در عرصه‌های بین‌المللی شاهد حضور او بود. رییس هیات مدیره باشگاه ایرانیان دبی، رییس هیات مدیره کالای نفت لندن، کانادا- شارجه و ژاپن، عضو هیات رییسه بانک توسعه اسلامی، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران و عضو هیات رییسه صندوق اوپک از دیگر تجربیات مدیریتی کرباسیان محسوب می‌شود.

او همچنین طی هشت سال اخیر در تعدادی از دانشگاه‌های کشور به فعالیت علمی اشتغال داشته است.کرباسیان با این همه مشغله از حوزه ورزش نیز غافل نمانده است.

او یکی از قدیمی‌ترین مدیران ورزشی پس از انقلاب است که از زمان راه‌اندازی مجدد باشگاه پرسپولیس وارد حوزه ورزش شد.

کرباسیان مدت ۲۰ سال رییس فدراسیون بدمینتون، ۱۴ سال نایب رییس کنفدراسیون بدمینتون آسیا و دو دوره عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی بدمینتون بود.

او همچنین دو دوره عضو هیات اجرایی کمیته المپیک ایران و خزانه‌دار این کمیته بود. عضویت در بخش مالی کمیته المپیک آسیایی را نیز باید به فعالیت‌های کرباسیان در این حوزه افزود.

کرباسیان معتقد است: «علم و تجربه دو بال انسان برای حرکت است و هر میزان علم داشته باشی نباید تجربه را فراموش کنی.»

از دیدگاه وی، «تجربه در کشور در حال توسعه ما، این روزها مغفول مانده است».

او بر این باور است که اگر از تجربه مدیران موفق دنیا استفاده کنیم می‌توانیم سرعت توسعه‌یافتگی را افزایش دهیم.

او درباره بروز تخلفات مالی و اداری در سازمان‌ها می‌گوید: نبود شفافیت در مجموعه‌های اقتصادی، نداشتن ارتباطات اقتصادی، کمرنگ بودن حسابرسی داخلی، حضور افراد غیرمتخصص در برخی از بخش‌های مدیریتی و نظارتی و رانت‌های موجود در بخش اقتصاد، اصلی‌ترین زمینه‌های بروز تخلفات مالی بوده‌اند.

کرباسیان که زمانی دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده و در سمینارهای بین‌المللی مبارزه با فساد، حضور چشمگیری داشته است یکی از نکات مهم برای نظارت را وجود مطبوعات آزاد می‌داند.

او معتقد است: مطبوعات با شفاف‌سازی می‌توانند سلامت اقتصادی را افزایش دهند و شفاف‌سازی از طریق نظارت بر کل جامعه فراهم می‌شود.

کرباسیان در دوران ۴۰ ساله فعالیت خود در بخش‌های مختلف موفق به دریافت نشان درجه ۲ لیاقت و مدیریت و نشان درجه ۲ خدمت شده است.

کتاب «صندوق‌های بازنشستگی و بیمه اجتماعی در ایران» از جمله تالیفات اوست.

او در حال حاضر نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از شرکت‌های فرابورسی است.

«دنیای اقتصاد» توفیق همه مدیران لایق را آرزو دارد.