مرد مجامع سیمانی

گروه بورس- مجید اسکندری: صباتامین، صدرتامین، سیمان تامین، شستا، تی‌پی‌کو و... نام‌هایی آشنا برای اهالی بازار سرمایه هستند. شرکت‌هایی چند از مجموعه بزرگ تامین اجتماعی؛ سازمانی که بیش از ۵ میلیون نفر بیمه شده و بالغ بر ۲ میلیون نفر مستمری‌بگیر را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است. بدون شک تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌هایش به یکی از ارکان بازار سرمایه تبدیل شده و حضور فعال آن به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و مالی در بسیاری از حوزه‌ها مشهود است.

بچه‌های تالار و آنها که سهامدار تعدادی از شرکت‌های این مجموعه بزرگ هستند با مرد شماره یک مجامع هلدینگ سیمان تامین به خوبی آشنایند و آنها که سهامدار خردند و به امید کسب سود نقدی به مجمع آمده‌اند، همواره از حمایت این چهره از سهامداران خرد برخوردار شده‌اند. او کسی نیست جز «سیدحسین سیدشفیعی» که سهامداران او را به نام «سیدشفیع» می‌شناسند. ۴۰ سال خدمت در مجموعه تامین اجتماعی گنجینه‌ای است که «سیدشفیع» با خود به همراه دارد و فعالان بازار می‌توانند در سایه بهره‌گیری از این تجربیات، به موفقیت دست یابند. «سیدشفیع» متولد ۱۳۲۶ تهران و فارغ‌التحصیل موسسه عالی حسابداری در سال ۱۳۵۰ است. او شاگردی استاد فقید، مصطفی علی‌مدد و عنوان «حسابدار» را از جمله افتخارات خود می‌داند.سیدشفیع ورود به عرصه کار و تلاش را همزمان با تحصیل از سال ۱۳۴۶ از طریق همکاری با موسسات حسابرسی از جمله موسسه حسابرسی امین، موسسه حسابرسی پارس و موسسه حسابرسی غنیمی‌فر آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۱ به استخدام سازمان تامین اجتماعی درآمد و به عنوان کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری فعالیت خود را در این سازمان آغاز کرد.

سیدشفیع سپس به عنوان رییس اداره سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برگزیده شد و بعدها نیز به عنوان معاون اداره کل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و مدیر دفتر مجامع سازمان تامین اجتماعی به فعالیت خود ادامه داد.

هنگامی که براساس تبصره بودجه سال ۱۳۵۷ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» تاسیس شد، وی به عنوان نماینده تامین اجتماعی به همراه نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه به تدوین اساسنامه این شرکت همت گمارد که این اساسنامه در نهایت به تصویب شورای اقتصاد رسید.

سیدشفیع در زمان ریاست مهدی کرباسیان در سازمان تامین اجتماعی، به همراه غلامحسین دوانی حسابدار ارشد، به قیمت‌گذاری شرکت‌های تابعه سازمان صنایع ملی که قرار بود براساس تبصره اجرایی ماده ۸۲ قانون واگذار شوند، پرداخت.

مدیریت خرید و فروش سهام، مسوول امور بانکی، مسوول تسهیلات صندوق بیمه بیکاری و تسهیلات خوداشتغالی از دیگر سمت‌های اجرایی او در سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌آید.

وی در سال ۱۳۷۵ به عنوان کارشناس ارشد نظارت بر شرکت‌ها در «شستا» و سپس به عنوان مدیر نظارت بر شرکت‌ها فعالیت خود را در این سازمان تداوم داد.

او همچنین به مدت یک سال مدیرعامل شرکت بیمه تامین آتیه و دو سال رییس هیات مدیره و معاون اداری مالی شرکت کار و تولید تامین اجتماعی بود که بعد به شرکت صباتامین تغییرنام داد.

سیدشفیع در دوره فعالیت خود در «شستا» برگزاری حدود ۲۰۰ مجمع عمومی را در پرونده کاری دارد و رسیدگی به بودجه شرکت‌های ساختمانی، برق، معدنی، سیمانی و... و کنترل سهام آنها نیز از جمله اقدامات او به شمار می‌رود.

او همزمان در بیش از ۴۰ شرکت بورسی و غیربورسی به عنوان عضو غیرموظف هیات مدیره فعالیت کرده که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سرمایه‌گذاری ملت، فولاد اکسین و چند شرکت بازرگانی اشاره کرد.سیدشفیع در سال ۱۳۸۱ به افتخار بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی نائل آمد اما به دلیل خدمات ارزنده و نیاز مجموعه تامین اجتماعی به این خدمات، به صورت قراردادی به فعالیت خود در شستا ادامه داد و در حال حاضر نیز مدیر مجامع شرکت‌های وابسته به هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی است.او بر این باور است که بازار سرمایه، بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذارانی است که بلندمدت فکر می‌کنند و بیشتر فعالان این بازار، افراد کاردان و موفقی هستند.سیدشفیع معتقد است کسی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند باید امانت‌دار باشد و از رانت‌های اطلاعاتی به نفع خود استفاده نکند.

او وضعیت بازار سرمایه را در مقایسه با اواسط دهه هفتاد، بسیار خوب، توصیف و توصیه می‌کند در تدوین قوانین بازار و بازنگری در قانون تجارت از افراد باتجربه استفاده شود.

این عضو انجمن حسابداران خبره ایران اعتقاد دارد برای افزایش شفافیت در شرکت‌ها باید نقش موسسات حسابرسی در شرکت‌های بورسی پررنگ‌تر شود، زیرا همه تخلف‌ها و تقلب‌ها به دلیل ضعف حسابرسی داخلی و اهمیت ندادن به این مقوله رخ می‌دهد.او با تقدیر از اقدام بورس درخصوص الزام شرکت‌های بورسی به ایجاد کمیته حسابرسی داخلی، پیشنهاد می‌کند سازمان بورس دوره‌های آموزشی و کلاس‌های ادواری به منظور راهکارهای پیشگیری و کشف تقلب‌های مالی برگزار کند.سیدشفیع خدمت در مجموعه شستا به دلیل وجود شفافیت بالا و صورت‌های مالی قابل اطمینان که توسط خوشنام‌ترین موسسات حسابرسی، تایید می‌شوند را جزو افتخارات خود می‌داند و معتقد است ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومانی این مجموعه و شرکت‌های تابعه آن در سایه این شفافیت حاصل شده است.

برای او و همه خدمتگزاران این مجموعه موفقیت آرزومندیم.