سخنرانی دوم
رییس سازمان خصوصی‌سازی: عصبانی بودم،‌تبانی نبود

گروه بورس - وقتی که سخنرانی اول معاون وزیر اقتصاد در نشست معرفی فولاد مبارکه درباره تبانی کارگزاران در نخریدن سهام مپنا در قیمت ۲۵۰ تومان و ... با واکنش شدید بازار رو به ‌رو شد، گروه بورس «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «بازار در انتظار سخنرانی دوم» پیش‌بینی کرد که آقای کرد زنگنه سخنان خود که اصلاح کرده و آن را پس می‌گیرد و حال امروز سخنرانی دوم را بخوانید: معاون وزیر اقتصاد گفت: با کشف قیمت و عرضه سهام بزرگترین شرکت تاریخ بورس بیش از سه‌میلیارد دلار به ارزش بازار سهام افزوده شد.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه ‌با اشاره به استقبال بسیار مطلوب از عرضه سهام فولاد مبارکه در روز یکشنبه گفت: استقبال سرمایه‌گذاران از سهام شرکت فولاد مبارکه باعث شد که بعد از عرضه دودرصد (316میلیون سهم) بلافاصله نسبت به عرضه یک‌‌درصد دیگر نیز اقدام شود که طی این دو عرضه در مجموع 474میلیون سهم فولاد مبارکه به عنوان دومین شرکت مشمول اصل 44 به ارزش 100میلیارد‌تومان به فروش رفت.
افزایش ارزش سه‌میلیارد دلاری
وی افزود: با کشف قیمت و عرضه سهام بزرگترین شرکت تاریخ بورس بیش از سه‌میلیارد دلار به ارزش بازار سهام افزوده شد. رییس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: روی قیمت پایه عرضه سهام فولاد مبارکه بین سازمان‌های خصوصی‌سازی، ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن) و بورس خوشبختانه اتفاق‌نظر وجود داشت که این اتفاق نظر نشانه‌ای از هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادها در عرضه سهام فولاد مبارکه بود.
استقبال بی نظیر بخش‌خصوصی از سهام فولاد
رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: واقعیت این است که بعد از عدم معامله سهام مپنا فکر نمی‌کردیم بخش‌خصوصی از سهام فولاد چنین استقبالی به عمل آورد، اما با فروش مناسب سهام فولاد مبارکه امیدواری‌ها افزایش یافت.
کرد زنگنه با اشاره به استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران از سهام فولاد مبارکه گفت: جا دارد از بخش‌خصوصی کشور و تمام سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی تقدیر و تشکر شود که از عرضه سهام این شرکت استقبال کردند. وی از قطعی شدن واگذاری ۲۵درصد از سهام فولاد مبارکه در قالب سهام عدالت خبر داد و گفت: قیمت ۱۹۰تومان سهام فولاد مبارکه مبنای محاسبه واگذاری ۲۵درصد از سهام عدالت فولاد مبارکه قرار می‌گیرد.
عصبانی بودم،اعتقاد به تبانی نادرست است
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال فارس که آیا هنوز هم به احتمال تبانی کارگزاران در عدم فروش سهام مپنا معتقد هستید یا خیر گفت: شاید آن لحظه عصبانی بودم، قبول دارم آن اعتقاد درست نبود. وی ادامه داد: بعد از بررسی‌ها مشخص شد که سهام مپنا تحت‌ تاثیر عرضه فولاد در هفته جاری، عدم تقسیم سود تا سه سال آینده و شرایط پایانی سال قرار گرفت و این عوامل بر بازار اثر منفی گذاشت و منجر به عدم فروش سهام مپنا در هفته گذشته شد. کردزنگنه افزود: آن روز احساس کردم برای خریداری ارزان قیمت سهام مپنا هماهنگی و تبانی شده که قبول دارم لفظ درستی نبود. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفته‌ها و موضع‌گیری خود را در روز سه‌شنبه گذشته را برآمده از دلسوزی‌ها و به قصد هشدار به بخش‌خصوصی دانست و افزود: باور دارم بخش‌خصوصی کشور نباید منفعلانه رفتار کند و باید با هدف توانمندسازی به دنبال سودهای بلندمدت باشد.
لایحه سیاست های اصل 44 سال آینده در مجلس
کردزنگنه ضمن بیان این مطلب که تمام سعی و تلاش مجموعه سازمان خصوصی‌سازی و دولت تقویت بخش‌خصوصی است، در برابر این سوال که وضعیت لایحه سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی به کجا انجامید، گفت: بسیاری از مفاد این لایحه مهم به تصویب هیات دولت رسیده که بعد از تصویب تمام مفاد، بررسی این لایحه اوایل سال آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. کرد زنگنه افزود: سال ۸۵ در حالی با موفقیت در خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها به پایان می‌رسد که با توجه به واگذاری ۱۰۷ شرکت نفتی و چندین شرکت مخابراتی و.... سال ۸۶ سال طلایی خواهد بود و تجربه فروش فولادمبارکه پایه و اساس خوبی برای سال جدید قرار خواهد گرفت.
تحقق85درصدی واگذاری‌ها در سال جاری
رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه وضعیت سازمان خصوصی‌سازی در سال ۸۵ چگونه رقم خورد، گفت: در سال جاری موفق به واگذاری ۲هزار و ۱۷۹میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و ۲۴۰میلیارد تومان در قالب فروش اقساطی سهام و ۳۵۰میلیارد تومان فروش شرکت‌هایی چون ملی مس و فولاد مبارکه و دیگر شرکت‌ها شدیم. کردزنگنه اظهار داشت: با توجه به این آمار‌ها ۱۰۰درصد از برنامه فروش اقساطی و ۷۰درصد از واگذاری‌ها در سال ۸۵ محقق شده است.
همگرایی بین کارگزاران نه تبانی
از سوی دیگر سید مهدی عقدایی نیز هرگونه تبانی در عرضه سهام مپنا را منتفی دانست و درباره عرضه فولاد مبارکه گفت: در پی فروش ۴۶۸ میلیون سهم فولاد مبارکه در روز یکشنبه و استقبال گسترده فعالان بازار سهام از این شرکت دیروز کمتر از یک درصد دیگر (معادل ۵۰میلیون سهم) از سهام بزرگ‌ترین شرکت بورس عرضه شد و باقی سهام شرکت نیز ظرف سه روز کاری در بورس عرضه خواهد شد که البته این امر بستگی به وضعیت بازار خواهد داشت. عقدایی دلیل استقبال از سهام فولاد مبارکه را وجود معدن و سود خوب آن عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که سهام فولاد مبارکه از شرکت‌های مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی است و دولت نیز به حمایت از این شرکت می‌پردازد، بنابراین استقبال خوبی از آن به عمل آمده است.
بانک‌ها و بیمه‌ها در راهند
معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اشاره به این‌که با اتمام پنج درصد از سهام فولاد مبارکه سازمان خصوصی‌سازی برای سال ۸۵ برای بورس عرضه‌ دیگری نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ دیگر شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های وزارت نفت را داریم که سعی می‌کنیم درآمد خصوصی‌سازی با این واگذاری‌ها تحقق پیدا کند. او درباره میزان واگذاری سهام فولاد مبارکه در قالب سهام عدالت گفت: در مرحله اول واگذاری ۲۵درصد از سهام فولاد مبارکه در راستای سهام عدالت واگذار خواهد شد و تا ۴۰درصد این واگذاری در قالب سهام عدالت انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بحث تبانی و مانند آن درباره سهام مپنا منتفی است و مساله در واقع نوعی همگرایی بین کارگزاران بوده است، ادامه داد: در آغاز سال جدید بار دیگر سهام شرکت مپنا عرضه خواهد شد. عقدایی همچنین درباره آخرین وضعیت سهام ترجیحی گفت: هنوز این سهام مصوبه هیات وزیران نشده است.