فارس- معاون واگذاری شرکت‌ها و حقوقی‌سازمان خصوصی‌سازی از عرضه سهام سه شرکت در اردیبهشت ماه خبر داد و آخرین وضعیت واگذاری ۷ نیروگاه را تشریح کرد. سیدمهدی عقدایی ضمن اشاره به آماده‌سازی شرکت‌های فولاد خوزستان، ایرالکو و سیمان دشتستان جهت واگذاری در رابطه با آخرین وضعیت عرضه سهام مپنا گفت: وضعیت عرضه سهام این شرکت بعد از برگزاری جلسه‌ای مشترک با سهامدار عمده آن (صبا) مشخص می‌شود. در این جلسه باید در مورد نحوه واگذاری سهام مپنا قبل و یا بعد از مجمع سالانه تصمیم‌گیری شود.وی افزود: نظر ترجیحی‌سازمان خصوصی‌سازی عرضه سهام مپنا قبل از مجمع عمومی است.

عقدایی در پاسخ به این سؤال که آیا عرضه مجدد سهام این شرکت با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر گفت: مپنا شرکت مناسبی است که به دلیل اعلام تقسیم نکردن سود سهام در عرضه اولیه ناموفق بود، اما با توجه به سیاست‌ تقسیم سود سهام، عرضه این شرکت در دومین بار، با نتایج قابل قبولی همراه خواهد بود.

تشریح واگذاری ۷ نیروگاه تا پایان سال

معاون واگذاری شرکت‌ها در‌سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با شرایط واگذاری ۷ نیروگاه اعلام کرد: بررسی ۷ نیروگاه مدنظر وزارت نیرو در حال انجام است که باید بعد از تبدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام، اصلاح اساسنامه و ارائه صورت‌های مالی شفاف به بورس شرایط واگذاری مهیا شود. عقدایی در خصوص حداکثر زمان واگذاری سهام ۷ نیروگاه گفت: به نظر می‌رسد عرضه سهام ۷ نیروگاه تا پایان سال انجام شود.

وی در مورد نحوه واگذاری خرد یا کلان این ۷ نیروگاه گفت:‌ طبق مقررات مصوب دولت در سال ۸۳، هر نیروگاه در قالب یک شرکت سهامی عام واگذار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به حجم بزرگ، پراکندگی جغرافیایی و نبود امکان کنترل، هر نیروگاه به صورت یک شرکت سهامی خواهد بود تا ضمن قیمت‌گذاری مناسب، توان خرید نیروگاه‌ها هم وجود داشته باشد. عقدایی در خصوص میزان تقریبی و حدودی سرمایه هر نیروگاه گفت: به نظر می‌رسد هر نیروگاه به طور میانگین تا ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه داشته باشد که با توجه به وضعیت صنعت برق، این نیروگاه‌ها از شرایط سوددهی مطلوبی برخوردارند.

ادامه عرضه تدریجی ملی مس وفولاد

عقدایی در رابطه با عرضه تدریجی سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه یادآور شد: از روز چهارشنبه عرضه تدریجی سهام ملی با واگذاری ۱۰میلیون سهم آغاز خواهد شد. این عرضه تدریجی تا سقف ۲درصد ادامه خواهد داشت و حدود ۱۱۵‌‌میلیون سهم ملی مس به فروش گذاشته خواهد شد.

عقدایی با اشاره به این موضوع که چنین روندی برای فولاد مبارکه نیز در نظر گرفته شده گفت: قرار است بعداز اخذ مصوبات لازم، نسبت به عرضه دو بلوک ۵درصدی سهام ملی مس و فولاد مبارکه نیز اقدام کنیم.

وضعیت لایحه اجرایی ۴۴ قانون اساسی

معاون خصوصی‌سازی در برابر این مطلب فارس که لایحه اجرایی ۴۴ قانون اساسی در چه مرحله‌ای است گفت: تصویب مفاد این لایحه توسط دولت در حال نهایی شدن است و ظرف یکی دو هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

کارنامه «خصوصی‌سازی» در اولین ماه ۸۶

معاون واگذاری و امور حقوقی‌سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با مهر، تعداد سهام فروخته شده ۴ شرکت مادر تخصصی ساتکاپ،‌ سازمان توسعه و نوسازی،‌ سازمان خصوصی‌سازی و ‌سازمان گسترش و نوسازی از ابتدای سال‌جاری تا کنون توسط‌ سازمان خصوصی‌سازی به بخش‌خصوصی را در مجموع بیش از ۷۰میلیون و ۴۲۱هزار به ارزش ۱۲۳میلیارد و ۳۴۱میلیون ریال عنوان کرد.

سیدمهدی عقدایی افزود: از مجموع مبلغ سهام‌های واگذار شده، ۱۸/۱درصد متعلق به ساتکاپ، ۵۶/۸۶‌درصد متعلق به‌سازمان توسعه و نوسازی، ۰۹/۵‌درصد متعلق به‌سازمان خصوصی‌سازی و۱۷/۷‌درصد متعلق به‌ سازمان گسترش و نوسازی بوده است.

به گفته وی، از تعداد سهام‌های فروش رفته، بیش از ۳۶‌هزار سهم متعلق به ساتکاپ، ۶۴‌میلیون و ۹۲۲‌هزار سهم متعلق به‌سازمان توسعه و نوسازی، ۳‌میلیون و ۴۷۸‌هزار سهم متعلق به‌سازمان خصوصی‌سازی و یک‌میلیون و ۹۸۴سهم متعلق به‌سازمان گسترش و نوسازی است.عضو هیات عامل‌ سازمان خصوصی‌سازی تعداد سهام‌های واگذار شده ‌سازمان از ابتدای سال تاکنون از طریق بورس را بیش از ۱۷‌میلیون و ۹۹۸سهم به ارزش ۵۷میلیارد و۱۷۶‌میلیون ریال و تعداد سهام‌های واگذار شده از طریق مزایده را بیش از ۵۲‌میلیون و ۴۲۳سهم به ارزش ۶۶میلیارد و ۱۶۵‌میلیون ریال ذکر کرد. وی تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون ۱۶‌میلیون و ۲۲۹‌هزارو ۹۱۹سهم به ارزش ۵۴میلیارد و ۹۲۱‌میلیون ریال از طریق‌ سازمان خصوصی‌سازی به بخش‌خصوصی واگذار شده است.