دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار در حالی امروز شنبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که در خلال تعطیلات پایان هفته، همانند اکثر روزهای دو هفته اخیر خبرهای خوب و بدی را توامان دریافت کرده است. جنب پل حافظ

خبرهای خوب و خبرهای بد در بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در حالی امروز شنبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که در خلال تعطیلات پایان هفته، همانند اکثر روزهای دو هفته اخیر خبرهای خوب و بدی را توامان دریافت کرده است.

مهم‌ترین خبر خوبی که در پایان هفته گذشته بازار سرمایه دریافت شد، انجام مذاکرات« لاریجانی - سولانا» در ترکیه بوده است، مذاکراتی که به توصیف دکتر علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی،« ایران را به دیدگاهی مشترک در مورد چگونگی رفع بن‌بست کنونی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نزدیک‌تر کرده است.»

موافقت دو طرف برای ادامه مذاکرات می‌تواند، موجب آرامش بازار شود.

در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و خروج پرونده هسته‌ای کشورمان از مدار قطعنامه‌های شورای امنیت، بازار می‌تواند ضمن کسب فرصت آرامش از فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی حداکثر سود خود را بردارد.

در کنار خبر خوب مذاکرات سیاسی، بازار خبرهای نامناسبی را نیز در پایان هفته دریافت کرد.

تصمیم هیات دولت در کاهش سود تسهیلات بانکی بدون طی شدن مراحل قانونی شامل کسب مصوبه شورای پول و اعتبار و سپس تایید ریاست‌جمهوری، می‌تواند جو گروه بانکداری و لیزینگ بورس را مورد تاثیر قرار دهد. بازار سرمایه هفته گذشته پس از اعلام تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم کاهش سود تسهیلات بانکی در سال جدید، واکنش مثبتی را از خود نشان داد که تشکیل صف خرید بیش از ۱۵میلیون سهمی برای بانک پارسیان نمونه مشخصی از این اقبال بود، اما اینک با عدم تایید مصوبه شورای پول و اعتبار و حرکت مستقل هیات دولت، شرایط به لحاظ مقرراتی نیز پیچیده خواهد شد. در کنار مساله سود تسهیلات بانکی، مصوبه اخیر در مورد تعیین عوارض ۳۰درصدی روی صادرات شمش‌های فلزی، گروه فلزی بورس به ویژه تولیدکنندگان روی و مس را متاثر خواهد کرد. در صورت اجرا شدن این تصمیم، صادرات شرکت‌های گروه فلزی به شدت افت خواهد کرد. شرکت‌های فلزی علاوه بر برخورداری از قیمت‌های بالاتر بازارهای بین‌المللی تاکنون از دریافت جایزه صادراتی نیز بهره‌مند می‌شدند، اما با تصویب عوارض جدید وضعیت مبهمی بر این صنایع به ویژه گروه تولیدکنندگان روی که سالانه دو برابر مصرف داخلی کشور اقدام به صادرات می‌کردند حاکم خواهد ساخت. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر بازار سرمایه به طور دایمی در معرض خبرهای خوب و بد قرار گرفته است که این وضعیت سبب سردرگمی معامله‌گران و چرخش‌های مداوم روندها در بازار شده است.

بازار چهارشنبه تحت‌تاثیر بروز تردید میان معامله‌گران در مورد نتایج مذاکرات سیاسی لاریجانی - سولانا همچنین تصمیمات هیات دولت - که عصر روز چهارشنبه در مورد سود تسهیلات بانکی اتخاذ شد- شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا بود. در معاملات چهارشنبه دسته‌بندی معامله‌گران به دو گروه خوشبین و بدبین موجب شد تا اکثر سهام با صف‌های خرید و فروش و جابه‌جایی آنها مواجه شود. این روند به ویژه در سهام گروه بانکداری و لیزینگ جایی که صف خرید بانک پارسیان با عرضه سنگین و صف فروش بانک کارآفرین با خرید مدافعان مواجه شد قابل توجه بود. در گروه فلزی عوارض ۳۰درصد صادرات فلزات موجب شد تا پس از مدت‌ها نماد ملی مس با عرضه ۱۰میلیون سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی تحرکی پذیرد. در صورت آنکه صادرات مس نیز به صورت قطعی مشمول عوارض ۳۰درصدی شود، قیمت فروش محصولات این شرکت در داخل با افت انباشت عرضه به دلیل دشواری‌های صادرات مواجه خواهد شد. علاوه بر اینکه رشد ۸هزار دلاری بهای جهانی مس نمی‌تواند موجب افزایش سودآوری شرکت به میزان فوق‌العاده شود. در گروه خودرویی انتشار گزارش مالی ایران‌خودرو که خبرهای اولیه آن در بازار چهارشنبه منتشر شده بود، سبب تجدیدنظر جدی معامله‌گران در مورد روند آتی سهام گروه خودرویی شده است. خبرهای غیررسمی برخی از سایت‌های اینترنتی در مورد وضعیت مالی ایران‌خودرو نیز همچنان بدون واکنش رسمی، در مباحث کارشناسان بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموع بازار چهارشنبه تحت‌تاثیر تقابل عرضه و تقاضاها معاملات پرحجمی را شاهد بود، معاملاتی که با انتقال سهام عدالت فولاد مبارکه موجب شد حجم کلی معاملات در هفته گذشته یک‌هزار و ۳۳۴درصد رشد کند. شاخص کل نیز به مدد رشد اندک، چهارشنبه توانست در کل هفته ۵۲/۱۱واحد رشد کند. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز ۷۳/۷۱واحد در هفته گذشته ترقی کرد. در بازار چهارشنبه نمادهای رادیاتور ایران، نسوزپارس و حق‌تقدم دوده صنعتی متوقف شدند.