سنا- مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) اعلام کرد: فعالیت‌های این شرکت به زودی به طور الکترونیکی انجام خواهد شد. علیرضا حاجی نوروزی در این باره گفت: براساس قانون جدید بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار به ترتیب به عنوان نهادهای نظارتی و اجرایی فعالیت می‌کنند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، عملیات پس از معامله یا post trade را انجام می‌دهد.

وی در تشریح فعالیت‌ها و کارکردهای این شرکت افزود: این شرکت در حوزه بورس اوراق بهادار، نگهداری اطلاعات سهامداری یا بانک اطلاعات و ذخیره سهامداری را به عهده دارد و اگر شرکتی در بورس پذیرفته شود باید سهامش را نزد این شرکت سپرده کند تا آن سهم قابلیت معامله پیدا کند. حاجی نوروزی تصریح کرد: علاوه بر خزانه کردن و سپرده کردن، پس از اجرای معامله جابه‌جایی مالکیت سهام و نقل و انتقال وجوه حاصل از معاملات نیز به عهده این شرکت است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث عملیات پایاپای، ابتدا مالکیت سهام در سطح مشتریان و به صورت تک تک تغییر می‌کند، ولی وجوه معامله در سطح کارگزاران است و ما خالص معاملات کارگزاران را پایاپای می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یادآور شد: در واقع خالص معاملات کارگزاران شامل خرید و فروش و کسورات و مالیات در شرکت ما تسویه می‌شود و پس از کسر مالیات، کارمزدهای معاملات به بخش‌های مرتبط تخصیص میبابد.

وی در ادامه اجرای نقل و انتقالات قانونی و قهری را نیز از دیگر وظایف این شرکت توصیف کرد و گفت: اگر دادگاه صالح حکمی صادر کند که براساس آن دارایی‌های سهام یک شخص به شخص دیگری منتقل یا فروخته شود و یا بر اثر فوت شخصی، سهام وی باید تقسیم شود، این فعالیت‌ها را نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌دهد.

حاجی نوروزی افزود: اگر هر شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد از سهامش به عنوان تضمین استفاده کند، باید به این شرکت مراجعه کند تا سهام به نفع شخص دیگر وثیقه شود.

وی تصریح کرد: این شرکت فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهد که ممکن است برای سهامداران زیاد ملموس نباشد که می‌توان به طور نمونه به افزایش سرمایه و سهام جایزه اشاره کرد که تولید و تغییرات این فایل‌ها در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌شود.