پیش‌بینی وضعیت سهام بانک‌ها در هفته جاری

گروه بورس - خبرگزاری فارس پیش‌بینی خود را از اثر کاهش نرخ سود بانکی بر سهام بانک‌های خصوصی در هفته جاری منتشر کرد. این خبرگزاری در گزارشی نوشت: هفته گذشته در حالی ۱۵‌هزار و ۷۶۹ نفر سهام ۱۷۶ شرکت را خریداری کردند که سهام بانک پارسیان با توجه به یک ‌هزار و ۴۹۱ خریداری که داشت، پرطرفدارترین سهام هفته پیش بود که با توجه به انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی توسط رییس‌جمهور در عصر روز چهارشنبه به نظر می‌رسد اکثر سهامداران این بانک در صورت عدم حمایت حقوقی‌ها با صف‌های فروش پارسیان در هفته جاری روبه‌رو شوند. از ۵‌میلیارد سهم منتشره این بانک هفته گذشته بیش از ۱۶میلیون سهم آن معامله شد.

بر اساس این گزارش، رشد قیمت‌های جهانی مس موجب شد که فقط یک‌ هزار و ۱۳۵نفر از خیل علاقه مندان به این سهم موفق به خرید بالغ بر ۴۸‌میلیون سهم « فملی» شوند.

این گزارش می‌افزاید: سهام شرکت فولاد هر چند با توجه به ۸۰۷ خریداری که داشت در رتبه سوم مقبول‌ترین‌های هفته پیش جای گرفت، اما با توجه به واگذاری بیش از ۳۹۳میلیون سهم فولاد، بالاترین حجم و ارزش معاملات به این شرکت تعلق داشت.

از سویی دیگر سه شنبه هفته پیش بالغ بر ۸/۳‌میلیارد سهم فولاد به ارزش ۶/۳‌میلیارد تومان به شرکت کارگزاری سهام عدالت منتقل شد که همین اتفاق موجب رشد غیرطبیعی متغیرهای اصلی معاملات شد.

آمار معاملات ۵ جلسه هفته گذشته رشد نامعمول یک‌هزار و ۳۳۴درصدی ارزش معاملات و ۳‌هزار و ۶۴درصدی تعداد سهام معامله شده را نشان می‌دهند که در برابر این دو رشد غیرقابل اعتنا (به دلیل واگذاری ۸/۳میلیارد سهم فولاد به کارگزار سهام عدالت ) تعداد خریداران سهام با افزایش ۵/۱۷درصدی مواجه شده است.

این گزارش می‌افزاید: در هفته گذشته ۱۵‌هزار و ۷۶۹ خریدار در مجموع اقدام به خرید بیش از ۴‌میلیارد و ۹۱میلیون سهم کردند که ارزش این معاملات ۴۵۸‌میلیارد تومان برآورد شد.

افزایش ۵/۱۱واحدی دماسنج بورس

این گزارش از وضعیت شاخص‌ها در هفته پیش حاکی است که به دلیل رشد قیمت سهام ملی مس، فولاد مبارکه، پارسیان، صنعتی بهشهر، توس گستر، بو‌علی، بانک کارآفرین و... دماسنج بورس با افزایش ۵/۱۱واحدی به عدد ۹‌هزار و ۷۵۸واحد رسیده است. این در حالی است که در برابر کاهش ۲۲واحدی شاخص تالار اصلی به ارقام شاخص‌های تالار فرعی ۶/۶۸واحد، مالی ۲۲۶واحد و صنعت ۲واحد افزوده شده است.

انباشت معاملات

آمارها حکایت دارند که از ابتدای سال جدید تا پایان هفته پیش، بورس تهران ۲۲روز فعالیت داشته و ارزش کل معاملات طی این مدت بالغ‌بر ۴/۵۶۲۹‌میلیارد ریال سهام و حق تقدم و ۲۴/۴‌میلیارد ریال اوراق مشارکت است.

همچنین در تابلوی غیر رسمی از ابتدای سال تاکنون تعداد ۶۴۹/۰۲۲/۳ سهم به ارزش ۷/۱‌میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.