حسین خزلی خرازی

احکام هیات‌مدیره سازمان بورس مبنی بر تنبیه انضباطی تعدادی از کارگزاران و تعلیق موقت برخی دیگر بین یک تا ۲۰ جلسه معاملاتی، اقدامی در خور تحسین و یکی از ملزومات نظارت در بازارهای مالی است. وظیفه اصلی نظارت بر عملکرد کارگزاران برعهده کانون کارگزاران است. پس از آن شرکت‌های بورس بر عملکرد اعضای خود نظارت‌های جدی و موثر دارند. در زمانی که اولی هنوز تشکیل نشده و دومی تازه‌تاسیس است، سازمان بورس و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف آن دو، نظارت و برخورد با تخلفات اعضای بازار را انجام می‌دهند.

در این راستا چند نکته ضروری است:

۱) هرگونه مجازات و برخورد با تخلفات باید مبتنی بر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های از پیش تهیه شده باشد. هنگامی که مصادیق دستکاری قیمت‌ها یا روش‌های معاملات متکی بر اطلاعات درونی به درستی بیان و به عوامل بازار، آموزش و تذکر داده نشده است، طبق قاعده نمی‌توان کسی را به خاطر آن مجازات کرد.

۲) هرگونه مجازات و برخورد با تخلفات باید عادلانه و به طور همه‌گیر و برای همه عوامل بازار یکسان باشد.

۳) مجازات و تنبیهات باید متناسب با نوع تخلف، میزان تکرار آن، تاثیر آن بر انحراف بازار و قصد و نیت مرتکب باشد.

۴) فساد، تخلف و بی‌انضباطی هم مانند همه پدیده‌های اجتماعی اهم و مهم دارد.

پرداختن به جزئیات و موارد کوچک مانع اصلی مبارزه اصولی با تخلفات مهم است.

۵) طراحی نظام مدرنی که امکان بروز جرم و تخلف در آن به حداقل برسد، از مهم‌ترین کارهای انجام نشده همه نهادهای بازار است.۶) موارد یاد شده در بالا از اصول و مقدمات بدیهی علم حقوق و جرم‌شناسی است برای آنکه مانند سال‌های گذشته میلیاردها تومان سهام دستکاری شده متورم را به مردم نیاندازند، برای آنکه با دستکاری اطلاعات کلاه عده زیادی از سرمایه‌گذاران و مردم عادی را برندارند و عده‌ای معدود یک ‌شبه به ثروت‌های افسانه‌ای دست نیابند، برای آنکه مجموعه نظام به بورس اعتماد کند و بورس بتواند وظیفه مهم خصوصی‌سازی را درست انجام دهد لازم است که ناظرانی هوشمند، قوی، سالم، بی‌طرف و دارای اختیار تام بر بورس نظارت موثر و کارا داشته باشند. ۷) هر چند نگارنده و شرکت کارگزاری تحت مسوولیتم جزو محکومان این دور از مجازات‌ها هستیم و به نوع مجازات، میزان آن و مقایسه آن با دیگران هم اعتراض داشته‌ایم، اما به هر حال عزم سازمان بورس و اوراق بهادار برای تشدید نظارت بر کل بازار را تحسین می‌کنیم و در این راستا بر خود فرض می‌دانیم که از هر کمکی در این زمینه دریغ نکنیم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی