گروه بورس- دادستان کل کشور معتقد است که بورس را می‌توان با تدابیر حکیمانه فعال کرد. وی افزود: برای پیشرفت مناسب بورس، باید سازمان‌‏های پشتیبان بورس ایجاد شود تا هماهنگی‌‏های لازم بین بازارهای مالی و سرمایه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ما، آیت‌ا... قربانعلی دری نجف‌‏آبادی، در نشست چهارم همایش هم‌‏اندیشی ملی نقش بورس اوراق بهادار در اجرای سیاست‌‏های کلی اصل‌۴۴، در خصوص امنیت سرمایه‌‏گذاری و فضای فعالیت بخش خصوصی، گفت: در بهمن‌‏ماه سال گذشته، مقام معظم رهبری از مسوولان سه ‌قوه دعوت کردند و گفتند: در بخش‌‏های اقتصادی توفیق لازم حاصل نشده و بحث اجرای سیاست‌‏های اصل ۴۴ از سال ۷۹ آغاز شده و در سال ۸۴ ابلاغ شده است. این زمان زیادی است و امیدواریم با اجرای آن تحول اقتصادی بزرگی در کشور ایجاد شود.

وی افزود: کشور دارای ظرفیت‌‏های زیادی است و می‌‏تواند گام‌‏های بلندی برداشته و به جایگاه مناسبی در جهان برسد.

دری نجف‌‏آبادی، درباره وضعیت بورس، گفت: می‌‏توان با تدابیر حکیمانه بورس را فعال کرد و با توجه به بحث جدی سرمایه‌‏گذاری، بازار سرمایه را توسعه داد، البته با تخلفات نیز باید برخورد کرد، ضمن این که درخصوص موارد مربوط به مواد ۱۹ و ۴۵ قانون بورس، ما قضاوت خواهیم کرد.

در ادامه نشست، مصباحی‌‏مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از مسائلی که پیش‌‏بینی می‌‏شود این است که با اجرای اصل ۴۴، مدیریت شرکت‌‏های واگذاری دارای مشکل خواهند بود، زیرا بیشتر مدیران دولتی با حمایت‌‏های دولت، تجربیات خود را به دست آورده‌‏اند و نمی‌‏توانند بدون حمایت‌‏های دولت و تزریق منابع مالی، همان کارآیی قبلی را داشته باشند و شرکت‌‏ها را مدیریت کنند. وی گفت: شرکت‌‏هایی که قرار است ۸۰درصد آنها واگذار شود، به میزان ۴۰درصد تحت عنوان سهام عدالت و ۵درصد به کارکنان و پرسنل شرکت‌‏ها تعلق خواهند گرفت. بنابراین ۳۵درصد بقیه در اختیار مدیریت بخش خصوصی خواهد بود و این مدیریت ضعیف بخش خصوصی را به دنبال خواهد داشت. سهامداران جدید هم توجیه نشده‌‏اند و نمی‌‏دانند که با دارا بودن سهام چه نقشی دارند، بنابراین باید کلاس‌‏های مختلف آموزشی برای آن‌‏ها تشکیل شود.

وی افزود: بحث مهم دیگر، قطع شدن کمک‌‏های مالی دولت پس از واگذاری است و به طور قطع این امر، شرکت‌‏ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. اگر این شرکت‌‏ها بخواهند برای حل مشکلات، سرمایه خود را افزایش دهند، آیا صاحبان سهام توانایی استفاده از حق‌‏تقدم را دارند که به طور قطع این توانایی را نداشته و حق‌‏تقدم آنها در اختیار گروهی دیگر قرار خواهد گرفت و در نهایت به تغییر ترکیب سهامداران منجر خواهد شد.