گروه بورس - سرنوشت بررسی و تصویب لایحه ضدانحصار هنوز مشخص نیست. به نوشته خبرنگار ما، با ارسال لایحه اصل ۴۴ به مجلس، دو دیدگاه متفاوت در خصوص نحوه بررسی این لایحه در مجلس شکل گرفته است. برخی از نمایندگان بر این عقیده‌اند که به دلیل اهمیت موضوع انحصار، لایحه آن باید به صورت مستقل بررسی شود. برخی نیز بر این عقیده‌اند که لایحه ضد انحصار باید در لایحه اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ دولت گنجانده شود.

با این حال هنوز تکلیف نهایی لایحه ضد انحصار مشخص نیست. دولت در لایحه ارسالی اصل ۴۴ به مجلس عنوان کرده است: لایحه «مقررات تسهیل کننده رقابت و ضوابط مربوط به کنترل و جلوگیری از شکل‌گیری انحصار» هم‌اکنون مقدمات شور اول خود را در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند.

بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری، ارائه اصلاحیه لایحه فوق اجتناب‌ناپذیر است که در آینده تقدیم خواهد شد. دولت در لایحه اصل ۴۴، به انحصار اشاره و انحصار را به وضعیتی از بازار اطلاق کرده که سهام یک یا چند بنگاه از عرضه و یا تقاضای یک بازار به میزانی باشد که قدرت تعیین یا اثرگذاری عمده در قیمت را در بازار دارا ‌باشند و یا ورود اشخاص جدید به بازار با محدودیت مواجه باشد.

با این حال در شرایطی که تکلیف لایحه ضدانحصار مشخص نیست، یک عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر»، با بیان این که کمیسیون ویژه هم لایحه دولت و هم طرح مجلس در مورد اصل ۴۴ را مورد بررسی و بازنگری قرار خواهد داد، تصریح کرد: کمیسیون نظرات، پیشنهادها و موارد مطرح شده در این خصوص توسط نمایندگان مجلس را در قالب لایحه دولت مد نظر قرار خواهد داد. علی عسگری از فراخوان کمیسیون ویژه به نمایندگان مجلس مبنی بر این که طی ۱۰ روز نظرات و پیشنهادهای اصلاحی خود را در این مورد به کمیسیون ویژه ارسال کنند تا در بررسی لایحه لحاظ شود، گفت: این در حالی است که اعضای کمیسیون ویژه نیز می‌توانند پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس اظهار داشت: همان طور که طی سال‌ها کشور از انحصار دولتی در رنج بوده، انحصار بخش خصوصی نیز جزو مواردی است که در آینده جای نگرانی دارد.

وی با تاکید بر این که لایحه ضد انحصار جای گنجاندن درلایحه دولت را دارد، تصریح کرد: خواست اعضای کمیسیون، جامع دیدن لایحه دولت است و در قالب این لایحه تمام آنچه را که می‌تواند به غنا و نو بودن لایحه بیفزاید، توسط نمایندگان در آن لحاظ خواهد شد و باید از فرصت پیش آمده در مجلس برای اصل ۴۴ استفاده کرد.

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: به دلیل این که لایحه ضد انحصار پیشتر به صورت لایحه‌ای جداگانه به مجلس تقدیم شده است، در لایحه اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ دولت لحاظ نشد.

وی همچنین گفت: برخی نمایندگان مجلس نیز بر این عقیده بودند که لایحه ضد انحصار نیز با لایحه اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ادغام شود.

به نوشته خبرنگار ما، هنوز به طور قطعی پی‌نوشت لایحه ضد انحصار و ادغام آن در لایحه اصل ۴۴ مشخص نیست.