تخفیف کارمزد کارگزاران به مشتریان قانونی شد

گروه بورس - مجمع موسسان کانون کارگزاران بورس اوراق‌بهادار و بورس‌های کالایی دیروز برگزار شد. در جلسه دیروز علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس در سخنانی با تاکید بر جایگاه کانون به عنوان یک تشکل خود انتظام، تشکیل کانون را موجب زمینه‌سازی بهتر فعالیت‌های کارگزاران و پررنگ‌تر شدن نقش آنان در بازار دانست.

وی افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده از روز سه‌شنبه کارمزد کارگزاران طبق مصوبه قبلی کاهش می‌یابد، اما کف کارمزد در اختیار کارگزاران است. صالح‌آبادی در توضیح این مطلب گفت: تخفیف‌های اعطایی معاملات در اختیار کارگزاران است و آنها می‌توانند با کم و زیادکردن آن به نرخ تعادل برسند. وی تصریح کرد: استنباط من این است که در کوتاه‌مدت این نرخ به تعادل برسد ولی سازمان نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند، یعنی قانون به سازمان تنها اجازه تعیین سقف نرخ را داده است. از سوی دیگر مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در این باره گفت: در بند ۱۶ از ماده هفتم قانون بازار اوراق بهادار به تعیین سقف کارمزد کارگزاران اشاره شده است.

عباس دهقان افزود: بر این اساس کارگزاری‌ها براساس ساختار مالی و تشکیلاتی خود می‌توانند از مقدار کارمزدی که سازمان معین می‌کند، کمتر بگیرند.وی همچنین از دو پیشنهاد کانون به سازمان خبر داد و گفت: یکی از این پیشنهادها شامل مشخص کردن حداکثر سقف تخفیف است. مورد بعدی به تعلق گرفتن این تخفیف به سازمان خصوصی‌سازی اشاره دارد. حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در این زمینه گفت:‌ این کاهش نرخ کارمزد، دستوری نیست بلکه با تصویب آن سقف کارمزد معین می‌شود.

مشروح گزارش نشست کانون کارگزاران فردا منتشر می‌شود