واگذاری «ایدرو» در مثلث مجلس، خصوصی‌سازی و بورس

گروه بورس- سرنوشت عرضه سهام ایدرو، بزرگ‌ترین سازمان و بازوی صنعتی وزارت صنایع که همه ساله در رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر ایران (به لحاظ داشتن سهام مدیریتی و مالکیتی بزرگ‌ترین شرکت‌های ‌خودروسازی) در رتبه اول قرار دارد، به بازی دوز شبیه شده که هیچگاه این «سازمان» در مسیر سه نهاد تصمیم‌ساز و مجری (مجلس، خصوصی‌سازی و سازمان بورس) قرار نمی‌گیرد.

اما تازه‌ترین خبرها از واگذاری سهام این بزرگ سازمان، حاکی است که چون مجلس راضی نیست، سازمان خصوصی‌سازی هم راضی نیست و بورس هم دنباله‌رو قوه مقننه کشور قرار دارد، تا زمانی که اساسنامه این شرکت اصلاح شود. خبرگزاری «مهر» در پیگیری‌های خبری خود این سوژه را محور دو خبر جداگانه قرار داد. در خبر اول به نقل از معاون سازمان خصوصی‌سازی با تیتر «فعلا امکان ندارد» موضوع سازمان خصوصی‌سازی را اینگونه اعلام کرد:

«مشکلات موجود در اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مانع از عرضه سهام این سازمان در بورس است.»

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مورد اعتراض مجلس قرار گرفته است، تصریح کرد: رییس مجلس طی نامه‌ای اعلام کرده که اصلاحات اساسنامه این سازمان باید در مجلس انجام شود.

سید مهدی عقدایی، مشکل عمده در ارتباط با اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را بررسی تصویب یا تغییر اساسنامه آن در مجلس دانست و تصریح کرد: بر این اساس خود هیات وزیران نمی‌تواند به طور مستقیم این کار را انجام دهد.

وی اظهارداشت: سازمان خصوصی‌سازی منتظر است تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع اساسنامه خود را به مجلس ارائه کند و مشکل را حل کند یا مجلس از تصمیم خود منصرف شود و اعلام کند که مصوبه هیات وزیران در مورد اساسنامه سازمان گسترش کافی است.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی یکی دیگر از ایراد‌های وارد بر اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی را قبول نکردن پذیرش معامله بر روی سهام آن توسط سازمان بورس عنوان کرد.

وی گفت: سازمان بورس اعلام کرده تا زمانی که اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی از سوی مجلس تعیین تکلیف نشود، نمی‌تواند آن را پذیرش کند و در مجموع این مسائل ارتباط چندانی به سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

«عقدایی» در مورد ادعای سازمان گسترش در این خصوص که قیمت پایه فروش سهام خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه داده و منتظر نظر این سازمان است، اظهارداشت: شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند، حتی اگر مشکل اساسنامه و پذیرش در بورس نیز نداشته باشند، قیمت پایه سهام آنها توسط عرضه و تقاضا کشف و تعیین می شود و قیمت توسط هیچ سازمانی تعیین نمی‌شود.

اما اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز بدون پاسخ نماند، خبرگزاری «مهر» به سراغ «ایدرو» رفت و به نقل از معاون وزیر صنایع، مهدی مفیدی گفت: تمامی شرایط برای عرضه سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بورس آماده است و هم اکنون در انتظار دستور سازمان خصوصی‌سازی در این باره هستیم.

وی با بیان اینکه کلیه مقدمات کار برای عرضه سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال گذشته فراهم شده است، گفت: در این راستا، قیمت و ارزش سهام این نهاد نیز تعیین شده که درکلیه موارد در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است و هم‌اکنون منتظر تصمیم این سازمان برای عرضه سهام در بورس هستیم.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، افزود: تمامی قوانین و مقررات نیز برای واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی آماده شده به علاوه اینکه در قانون بودجه امسال، سازمان جزو شرکت‌های قابل واگذاری به بخش‌خصوصی و علامت دار برای این کار است.

وی تصریح کرد: بقیه کار به سازمان خصوصی‌سازی برمی‌گردد که البته این سازمان نیز برای خود استانداردهایی درواگذاری‌ها دارد که بر این اساس، میزان قدرت خرید در بورس و مسائل اجتماعی نیز در روند واگذاری موثر است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های ارائه‌شده قیمت‌های پایه است و باید پس از بررسی و اعمال‌نظر سازمان خصوصی‌سازی، در بورس عرضه شود.