مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پلاسکو کار سایپا صبح شنبه نوزدهم خردادماه جاری در تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما، مسعود جوانبخت سامانی، ریاست مجمع این شرکت را برعهده داشت و مهندس قلعه‌بانی به همراه احمدعلی سیدی نظارت بر مجمع را برعهده داشتند. ضمن اینکه مجید سوری، دبیر این مجمع بود. بنابراین گزارش، پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره صورت‌های مالی و ترازنامه پلاسکو کار سایپا به تصویب حاضران رسید، ضمن اینکه پرداخت 350ریال سود به ازای هرسهم از دیگر مصوبات مجمع این شرکت بود.

گزیده‌ای از گزارش هیات‌مدیره به مجمع
شرکت پلاسکو کار با چهار دهه قدمت، یکی از پرسابقه‌ترین فعالان صنعت پلیمر در ایران است. تاسیس شرکت پلاسکوکار به 24اسفند سال 1342 بازمی‌گردد که با سرمایه‌ای بالغ بر 10میلیون ریال به ثبت رسید. پلاسکوکار از جمله سازمان‌هایی است که در مقایسه با بنگاه‌های صنعتی هم‌عصر خود به سرعت دوران طفولیت را پشت‌سر گذاشت و در کمتر از 10سال به بزرگ‌ترین تولیدکننده ملامین، لوازم خانگی و نایلون در خاورمیانه مبدل گشت. رشد کمی و کیفی پلاسکوکار سبب شد تا سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار این‌گونه لوازم و اجناس در اختیار این شرکت قرار گیرد. تنوع و گستردگی محصولات این شرکت به نحوی بود که در دهه 50شمسی کمتر خانواده‌ای را می‌شد یافت که از مصرف‌کنندگان لوازم تولیدی این شرکت نباشد.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی کشور، سهام شرکت پلاسکوکار به بنیاد جانبازان و مستضعفان منتقل شد. بنیاد در تیرماه سال ۱۳۷۴ کلیه سهام خود را به شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی واگذار کرد. سهامدار جدید نیز با گذشت ۲سال از خرید سهام، کلیه سهام خود را به گروه خودروسازی سایپا منتقل کرد.
گروه سایپا با هدف تبدیل این مجموعه به قطب تولیدات پلیمری قطعات خودرو، ایجاد تغییر و تحولات اساسی را در آن نشانه گرفت. بزرگی نتایج نامطلوبی که بر دوش سازمان سنگینی می‌کرد، به گونه‌ای بود که ایجاد تحولات اساسی و سریع را ناممکن می‌نمود اما با تلاش مجموعه‌های مختلف مدیریتی در خلال این سال‌ها شرکت موفق شد تا اندکی از وضعیت نامطلوب خود فاصله بگیرد و مجددا در مسیر رشد و احیا قرار گیرد. با آغاز به کار مدیریت فعلی در سال 1382، انجام اصلاحات بنیادی‌تری در زمینه‌های مرتبط با تولید، تجهیزات، منابع انسانی و فرآیندها در دستور کار قرار گرفت. با یاری و لطف پروردگار، تحولات صورت گرفته نتایج مناسبی را رقم زد و شاخص‌های مالی بهبود چشمگیری یافت.
تسویه ۹۰میلیارد ریال زیان انباشته در سال مورد گزارش، آخرین ایستگاهی بود که سازمان در آن به کل از وضعیت بحرانی خود فاصله گرفت و دوران جدیدی از حیات خود را آغاز کرد و با توضیحات ارائه شده، در حال حاضر می‌توان پلاسکوکار را سازمانی در نظر گرفت که با تولدی دوباره، دوران بلوغ مجددی را سپری می‌نماید و در صدد است تا هر چه سریع‌تر به ثبات دست یابد.
اقدامات جاری و آتی برای افزایش تولید
۱۱درصد افزایش در تولید همگن‌شده (از ۳۴۹۴تن به ۳۸۹۲تن)، ۱۵درصد افزایش در مونتاژ سپر و ۱۸درصد افزایش در عملیات مونتاژ داشبورد نسبت به سال قبل از جمله دستاوردهای واحدهای اجرایی در سال ۱۳۸۵است.
کاهش ضایعات
نگاهی به درصد ضایعات تولید در ۵سال گذشته نشان می‌دهد که درصد مزبور در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. درصد ضایعات در سال ۱۳۸۱ معادل ۳۵درصد، در سال ۱۳۸۲ معادل ۲۷درصد، در سال ۱۳۸۳ معادل ۳۰درصد، در سال ۱۳۸۴ معادل ۹/۶درصد و در سال ۱۳۸۵ معادل یک‌درصد است.
مدیریت فناوری تولید و استفاده از فناوری اطلاعات برای بهبود کارآیی:
با همکاری واحد توسعه سیستم‌ها و مهندسی صنایع، از طریق پیگیری بهبود مستمر روش‌ها و فرآیندهای کاری مرتبط با تولید درخصوص شیوه‌‌های جدید تولید، فعالیت‌های لازم به صورت مستمر صورت می‌پذیرد ضمن اینکه فناوری اطلاعات نیز در این زمینه
(نه به عنوان یک گزینه بلکه به عنوان یک الزام) در نقش تسهیل‌کننده و سرعت‌دهنده به کار گرفته می‌شود که از آن جمله می‌توان به سیستم‌های مکانیزه انبار و موجودی‌ها، نگهداری و تعمیرات، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، بازرسی و آزمون، خروج کالا و برنامه‌ریزی تولید اشاره نمود همچنین با شناسایی و مهندسی مجدد فرآیندها، هدف مدیریت فرآیندها و اتصال کامل زنجیره تسری استراتژی‌ها در سازمان با جدیت دنبال می‌شود.
گزارش هیات‌مدیره در خصوص عملکرد، مشکلات و برنامه‌های آتی
هیات‌مدیره شرکت پلاسکوکار سایپا سال 1385 را با پشت‌سر نهادن چهارمین سال سودآوری قابل توجه و رفع مشکلات سنواتی و اساسی شرکت از قبیل بدهی‌های سنواتی و مشمولیت ماده 141 قانون تجارت، اجرای کامل طرح بازنشستگی پیش از موعد و اصلاح ساختار پرسنلی با اتکا به درآمد‌های شرکت و بدون استقراض از سیستم بانکی و یا شرکت‌های گروه، فروش اموال و دارایی‌های بلااستفاده و مدیریت اموال و سرمایه‌ در اختیار، پوشش کامل زیان انباشته و در نهایت تثبیت وضعیت شرکت در موقعیت سودآوری
(با وجود کاهش MRP تعیین شده) را پشت‌سر گذاشت.
افقی که پلاسکوکارسایپا به آن چشم دوخته‌ است، ایجاد سازمانی است که در شش حوزه سرآمد تامین‌کنندگان گروه سایپا باشد:
۱ - در جلب رضایت یکایک ذی‌نفعان بالاترین شاخص‌های گروه را به خود اختصاص دهد و تمامی آنان ضمن رضایتمندی از تعامل با سازمان، نسبت به آن احساس وفاداری کنند.
2 - در حوزه تولید یکی از توانمندترین اعضای گروه سایپا باشد که هم از لحاظ تجهیزات و هم از حیث روش‌های تولید از بیشترین انطباق با استاندارد‌های روز برخوردار است، فرآیند‌های بازمهندسی شده ما با بیشترین راندمان، در خدمت تولید کیفی قرار دارند.
۳ - در حوزه منابع انسانی توانمند‌ترین عضو گروه سایپا باشد. سازمان ما برخوردار از نیروهای توانمند و توسعه‌یافته‌ای خواهد بود که همواره تحت آموزش قرار دارند و در آن افق، دانش سرمایه‌ اصلی سازمان ما خواهد بود که با فرآیند‌های ویژه، مدیریت شده و در سازمان توسعه می‌یابد.
4 - در حوزه شاخص‌های مالی سازمانی باشد که بهترین عملکرد را در میان خانواده سایپا دارد و به عنوان سودده‌ترین شرکت عضو سایپا،‌ عملکرد درخشانی در بازار بورس داشته و سهامداران از سرمایه‌گذاری در آن احساس امنیت خواهند کرد. در زمینه قیمت تمام شده نیز بهترین آمار متعلق به سازمان ما خواهد بود و مشتریان با اطمینان از شرایط قیمت با ما تعامل خواهند داشت.
۵ - در حوزه کیفیت رکورددار گروه سایپا باشد. سازمان ما از فرآیند‌های کامل مهندسی شده‌ای برخوردار بوده و فلسفه مدیریت ما فرآیند محور خواهد بود.
6 -در حوزه بازار نیز ما بیشترین سهم بازار قطعات پلیمری را به خود اختصاص دهد و همواره با انجام تحقیق و نوآوری در این زمینه به پیشروی خود اصرار ورزد و شرکت نقش بسزایی در عدم وابستگی تامین قطعات پلیمری به خارج از مرزها ایفا خواهد داشت.