گروه بورس - پخش یک برنامه تلویزیونی از شبکه چهار صدا و سیما و حضور فردی که سازمان بورس و اوراق‌بهادار طی اطلاعیه‌ای از وی به عنوان «متهم باسابقه» یاد کرده است، در این برنامه، با واکنش انتقادآمیز بسیاری از فعالان بازار سرمایه رو به رو شده است.

به نوشته خبرنگار ما، شبکه چهارم صدا و سیما که یکی از کم‌بیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی است، از ساعت ۱۱ و ۴۰دقیقه شب چهارشنبه در برنامه «باز هم زندگی» از «علیرضا احمدی» به عنوان سرمایه‌گذار موفق در بورس دعوت کرده و طی برنامه‌ای یک ساعته، راه‌ها و شگردهای چگونه پولدار شدن را بررسی می‌کند. گزارش خبرنگار ما حاکی است، این اقدام رادیو و تلویزیون که به گمان بسیاری از فعالان بازار سرمایه از سر آگاهی نبوده، از همان دقایق ابتدایی پخش برنامه با ابراز تعجب دست‌اندرکاران و فعالان بازار روبه‌رو شد. به طوری که بسیاری از آنها با ارسال پیام کوتاه نسبت به پخش این برنامه ابراز شگفتی کرده‌اند.

یکی از فعالان بازار در ابتدای زمان پخش این برنامه در چهارشنبه‌ شب در تماس با یکی از خبرنگاران گفت: «تا این لحظه من ۲۰ پیام کوتاه داشتم که همه از پخش این برنامه متعجب و متاسف هستند.»

گزارش خبرنگار ما حکایت از این دارد که در این برنامه یک ساعته، راه‌ها و شیوه‌های چگونه پولدار شدن بررسی شد که فشار افکار عمومی و گلایه بسیاری از بینندگان نسبت به برنامه «باز هم زندگی» باعث شد که تکرار این برنامه روز جمعه بعدازظهر مجددا پخش نشود. همچنین سازمان بورس نیز نسبت به پخش این برنامه رضایت ندارد. شروع واکنش‌های همگانی و رسانه‌ای نسبت به پخش این برنامه از زمانی آغاز شد که مدیر سابق حراست سازمان بورس تهران طی یادداشتی در یکی از روزنامه‌های صبح تهران از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری موفق میهمان برنامه در بورس سخن گفت.

مدیر سابق حراست بورس تهران طی یادداشتی افشا کرد که میهمان برنامه یعنی علیرضا احمدی دارای سوابق کیفری و حقوقی متعدد بوده و در سال‌های گذشته با جعل عنوان مراجع رسمی نظام مانند بیت رهبری، وزارت اطلاعات و ... به اغوای برخی از مدیران و سرمایه‌گذاران بورس اقدام کرده است.

حسین خزلی خرازی در این یادداشت مطبوعاتی نوشت که نامبرده در این خصوص دارای پرونده‌های متعدد در مراجع نظارتی و قضایی بوده و به دفعات به زندان محکوم و پس از طی شدن مدت مجازات مجددا به عرصه بازار برگشته و با کاربرد روش‌های «تهدید و تطمیع» مجددا اقدامات قبلی خود را تکرار می‌کند.

حسین خزلی خرازی با ابراز تعجب نسبت به اقدام صدا و سیما، از مسوولان سازمان بورس درخواست دارد که پس از کسب اجازه از مقام محترم دادستان کل کشور اقدام به انتشار عمومی عکس نامبرده کنند.

بعد از انتشار این یادداشت در روز گذشته، زمان زیادی طول نکشید که سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار طی اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد از پخش این برنامه، شروع به افشای برخی از عملکردهای میهمان برنامه «باز هم زندگی» کرد. سازمان در این اطلاعیه در خصوص میهمان برنامه چهارشنبه شب فاش کرد که پخش برنامه «باز هم زندگی» در پنج‌شنبه شب ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ از شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران با دعوت از یکی از متهمان با سابقه تحت پیگرد این سازمان به نام علیرضا احمدی و با معرفی وی تحت عنوان «بورس‌باز حرفه‌ای موفق»، اعتراض بسیاری از سرمایه‌گذاران، سهامداران و فعالان بازار سرمایه کشور را به همراه داشت. این اطلاعیه می‌افزاید: غالب اقدامات نامبرده در طول فعالیت در بازار اوراق بهادار کشور مشمول عناوین مجرمانه و تخلفات بوده است و اقدامات نامبرده و همچنین اظهارات وی در برنامه پخش شده مطابق با معیارهای صحیح و قانونی سرمایه‌گذاری در بورس نیست و این‌گونه فعالیت‌ها علاوه بر شبهات قانونی و شرعی موجبات ضرر و زیان هنگفت و در مواردی منجر به از دست رفتن دارایی افراد و شرکت‌ها شده و خسارات قابل توجهی را به آنان وارد کرده است، به نحوی که این سازمان با استناد به مواد قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در صدد است تا در حد امکان خسارات وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط این متهم را جبران و عدالت قانونی در مورد متهم نیز اعمال شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: اطلاعات حاصله حاکی از این است که پیشنهاد عقد قراردادهای مشاوره و قراردادهای سبدگردانی کلان با سرمایه‌گذاران پس از پخش برنامه یاد شده مطرح شده است، لذا ضمن تاکید بر غیر قانونی بودن بسیاری از اقدامات نامبرده اعلام می‌شود هم اکنون پرونده اتهامات نامبرده در مراجع ذی‌صلاح قضایی تحت پیگرد است. این اطلاعیه تاکید می‌کند که به زودی حکم قطعی در مورد وی صادر خواهد شد و سرمایه‌گذاران و دیگر فعالان بازار اوراق بهادار کشور مراقب هرگونه احتمال اخاذی و افتادن در دام کلاهبرداران باشند.

همزمان با صدور اطلاعیه بورس درباره «میهمانی که متهم بود»، سایت خبری پر بیننده «بازتاب» در خبری اعلام کرد که چهارشنبه شب در برنامه باز هم زندگی که از شبکه چهارم سیما پخش شد، احمدی معروف به ریش قرمز بورس که یکی از متهمان اقتصادی کشور به شمار می‌آید، به عنوان میهمان ویژه در این برنامه حضور پیدا کرد.

به گزارش «بازتاب» مجری برنامه مذکور با تمجید و تعریف‌های مکرر از «احمدی» وی را به عنوان نفر اول بورس و یک نابغه اقتصادی معرفی کرد. احمدی سپس به تبلیغ عملکرد و دیدگاه‌های خود در بورس پرداخته و خود را یک چهره اقتصادی معتبر عنوان کرد. گفتنی است، احمدی که هم اکنون چند پرونده اقتصادی در دادگاه دارد، تا کنون چند بار به اتهامات اقتصادی محکوم شده و در برخی جلسات دادگاه خود نیز هنوز حضور پیدا نکرده است.

این اطلاعیه در پایان می‌پرسد: هنوز دلایل این اقدام بی‌سابقه سیما که احتمالا ناشی از روابط دست‌اندرکاران برنامه مذکور با ریش قرمز بورس تهران است، مشخص نشده است؟