سنا- امکان جست‌وجوی اینترنتی صورت‌های مالی و گزارش هیات‌مدیره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، فراهم شد. مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های این بخش، تسهیل فرآیند تحقیقات مالی است، گفت: بر این اساس اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه و نیز گزارش هیات‌مدیره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را برای دوره سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ به تفکیک صنعت و گروه از طریق سایت به آدرس (www.rdis.ir)، در اختیار جامعه مالی قرار داده‌ایم.

دکتر علی سعیدی، افزود: اطلاعات مزبور برای تحلیل صورت‌های مالی، تحلیل نسبت‌های مالی و یافتن نسبت‌های مالی میانگین صنعت، کاربرد فراوانی دارد.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی تصریح کرد: تاکنون برخی اطلاعات به طور پراکنده به صورت الکترونیکی موجود بود و اطلاعات کاغذی در فایل‌های کتابخانه سازمان بورس در دسترس قرار داشت که تحلیل‌گران با مراجعه حضوری به بورس باید به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: به دلیل مراجعه حضوری مکرر گروه‌های استفاده‌کننده از این اطلاعات به کتابخانه که برای مراجعه‌کنندگان مشقاتی به همراه داشت، اطلاعات به صورت الکترونیکی از طریق سایت در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

دکتر سعیدی گفت: هم‌اکنون فایل‌ها در حال بازسازی است که به ترتیب، صنایعی که گردآوری و تنظیم اطلاعات آنها به اتمام رسیده، روی سایت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به صنایع وسایل نقلیه موتوری، دارویی، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، استخراج ذغال سنگ، ساخت رادیو و تلویزیون، ساخت ابزار پزشکی، استخراج معادن، استخراج کانی‌های فلزی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، قند و شکر، غذایی و آشامیدنی، دباغی، پرداخت چرم، کشاورزی، دامپروری، شرکت‌های حمل و نقل، انتشار، چاپ و تکثیر، فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی، لاستیک و پلاستیک، شیمیایی، شرکت‌های معظم چند رشته‌ای صنعتی، ساخت مبلمان و مصنوعات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر، مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی تکمیل و بر روی سایت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سه صنعت، پیمانکاری عمومی، ساخت کوک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای و سایر تجهیزات حمل و نقل نیز تا ابتدای هفته آینده بر روی سایت قرار خواهد گرفت که با این حساب حدود ۸۰‌درصد از گزارش‌های مالی شرکت‌ها تکمیل و به صورت فایل‌های Pdf در دسترس عموم خواهد بود.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی یادآور شد: اطلاعات صنایع باقیمانده شامل محصولات فلزی فابریکی، فلزات اساسی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر، منسوجات و سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز در مرحله گردآوری و تنظیم قرار دارد و تا دو ماه دیگر روی سایت قرار خواهد گرفت.