فارس- در پی کاهش حجم مبنای ۱۱ شرکت بزرگ بورس، فعالان بازار سرمایه از این اقدام استقبال کردند و خواستار ادامه روند تسهیل معاملات سهام شدند. شرکت سهامی‌بورس که در حال حاضر مسوولیت حوزه عملیات بازار را به عهده دارد در جدید‌ترین اقدام حجم مبنای ۱۱ شرکت بزرگ و با سرمایه بیش از ۳۰۰میلیارد تومان را کاهش داده و اعلام کرد، از تاریخ دوم تیرماه حجم مبنای شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، ایران خودرو و سایپا، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری بانک ملی، سیمان فارس خوزستان، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و مپنا از ۸ ده هزارم به ۴ ده هزارم کاهش یافته است.

این تصمیم‌گیری در شرایطی اتخاذ شد که همواره یکی از موانع موجود در روند معاملات و حرکت طبیعی نرخ سهام شرکت‌های بزرگ وجود حجم مبنا بود که باعث بی انگیزه شدن سهامداران (خصوصا سهامداران حقیقی) از خرید این دسته از سهام شده بود.

حال با اعلام خبر کاهش حجم مبنای ۱۱ شرکت بورس فعالان بازار اعم از کارگزاران، کارشناسان، سهامداران و... از این تغییر و تحول استقبال کردند.

کارگزاران : استقبال می‌کنیم

محمدرضا رهبر یکی از کارگزاران قدیمی‌بازار سرمایه در این رابطه گفت: این تصمیم ضمن ایجاد تسهیلات در زمینه خرید و فروش سهام به تحقق اهداف سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و بلندمدت کار تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: کوتاه مدت کاران بازار به دلیل اینکه به دنبال کسب سود از محل تفاوت قیمت سهام(Capital Gain) هستند، همواره از خرید سهام شرکت‌های بزرگ به دلیل حجم مبنای بالای این دسته شرکت‌ها اجتناب می‌کردند، اما با این نصف شدن حجم مبنای ۱۱ شرکت بورس بخشی از این سرمایه‌گذاران به سمت سهام شرکت‌های بزرگ حرکت خواهند آمد.

وی با اشاره به این مطلب که بلندمدت کاران از طریق دریافت سود سالانه (EPS) سهام جایزه و حق تقدم و تفاوت قیمت به دنبال کسب بازدهی هستند، افزود: این گروه نیز در نتیجه افزایش نقدشوندگی و تزریق سرمایه‌های جدید در بلندمدت به اهداف خود از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرک خواهند رسید. این کارگزار خاطرنشان کرد: تصمیم شرکت بورس در خصوص کاهش حجم مبنای ۱۱ شرکت کاملا منطقی، اصولی و هدفمند بوده و به مبادلات بازار تسهیل بخشیده و مانع از دستکاری قیمت‌ها می‌شود. وی در خاتمه ابراز داشت: این حرکت به استاندارد شدن بازار کمک می‌کند و به عنوان یک کارگزار از این اقدام شرکت بورس استقبال می‌کنم.

گزارش: علی‌رضایی‌زاده