گروه بورس- به دنبال انتشار مطلوب «چالش‌های انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی» که روز گذشته در این روزنامه درج شده بود، مجید محلاتی، عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز نظر دیگری را مطرح کرد: بازرس علی‌البدل زیرمجموعه بازرس اصلی نیست، بلکه جانشین بازرس اصلی است و در مواقعی که بنا به دلایلی بازرس اصلی نتواند به ایفای وظایف قانونی خود بپردازد، جانشین او می‌شود. محلاتی در ادامه گفت: مطابق ماده دوم ‌آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی یک گروه از شرکت‌ها موظف شده‌اند بازرس قانونی خود را از سوی موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب کنند.

وی ضمن غیر قابل انکار خواندن این اصل گفت: اگر به این نتیجه برسیم که عضو علی‌البدل جانشین عضو اصلی است، بنابراین تمام شرایطی که برای بازرس اصلی تعریف می‌کنیم، باید برای بازرس علی‌البدل هم صادق باشد.

وی تصریح کرد: در عین حال بازرس علی‌البدل تا زمانی که بازرس اصلی به انجام وظایف قانونی خود می‌پردازد، وظیفه‌ای بر عهده ندارد.

تنها زمانی سمت پیدا می‌کند که بازرس اصلی بنا به هر دلیل قادر به انجام وظایف خود نباشد.

وی توجه نکردن به این بند قانونی را از سوی شرکت‌ها، ناشی از یک اشتباه رایج شده دانست و گفت: بیشتر شرکت‌ها به جای عمل به این بند قانونی، بازرس اصلی خود را از جامعه حسابداران رسمی و بازرس علی‌البدل را از شرکای همان موسسه انتخاب می‌کنند.

در نتیجه اتخاذ این سیاست از سوی شرکت‌ها، زمانی که بازرس اصلی قادر به ادامه فعالیت نباشد، شریک جایگزین می‌شود که این امر خلاف ماده ۶۱ اساسنامه جامعه حسابداران رسمی است.

وی تاکید کرد: بنابراین هدف قانونگذار از گنجاندن بندی که الزام به انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل از میان موسسات و عضو جامعه حسابداران رسمی این است که در صورت بروز مشکل در روند کار بازرس اصلی، بازرس علی‌البدل جایگزین شود و در نتیجه آن توقفی در روند کار شرکت پیش نیاید.